לנצל את המשאב שמלמעלה
לנצל את המשאב שמלמעלהצילום: פלאש 90

מנכ"לית משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, אורנה הוזמן-בכור, נאמה היום בכנס "קלינטק 2014" שהתקיים בנושא "הערים החכמות של המחר".

"המטרה של כל השותפים לפיתוח הערים החכמות, היא להביא את הקידמה לערים בישראל, בדומה למה שקורה היום בערים נוספות בעולם. פרויקטים רבים בתחום הערים החכמות מתמקדים בתחומי האנרגיה והמים, וההתייעלות בתחומים אלה ברמה העירונית היא אחת מאבני היסוד של פיתוח בר קיימא" ציינה הוזמן-בכור.

הוזמן בכור הוסיפה כי "הגידול האינטנסיבי באוכלוסיות הערים, הן בישראל והן בעולם, יוצר לנו כקובעי מדיניות אתגר גדול, ואנו לוקחים אותו בשתי ידיים על מנת לשפר את רווחת האזרחים, את רמת השירותים שהם צורכים ואת החיסכון הכספי של הצרכן הסופי. צריכת האנרגיה בערים מהווה נתח משמעותי מכלל צריכת האנרגיה במשק, והמשרד פועל בין היתר לצמצומה".

בדבריה סיפרה המנכ"לית כי אחד התחומים בהם ניכרת התקדמות משמעותית בתחום הערים החכמות בעולם, היא השליטה בצריכת האנרגיה. ברחבי העולם, לדוגמא בפינלנד ובשוודיה, כבר מותקנים מיליוני מונים חשמליים מתקדמים, המאפשרים ליצרני החשמל לקבל מידע מפורט על צריכת החשמל ולנהל אותה באופן יעיל יותר. רשת חכמה כזו מסייעת גם לצרכנים בהפעלה יעילה יותר של מכשירי החשמל הביתיים, על סמך המידע שמספק המונה החכם.

הוזמן בכור ציינה כי "גם בישראל, החל פרויקט ניסיוני-טכנולוגי ראשון בבנימינה-גבעת עדה, במסגרתו מותקנים בשלב ראשון מונים חכמים במבנים בעיר, לצורך בחינת סוגי מונים וטכנולוגיות תקשורת שונות לקריאת המונים מרחוק. בשנים הקרובות יותקנו מונים חכמים במרבית משקי הבית בישראל. כבר היום מפעלי תעשייה רבים בישראל עושים שימוש במערכות ניהול אנרגיה שמסייעות להם בחסכון משמעותי בהוצאותיהם על אנרגיה. מערכות אלה ואחרות פותחו באמצעות מימון שנתן המשרד לחברות הזנק. בעתיד, יוכל משק החשמל להסתייע במידע שיועבר ישירות מהמונים על מנת לנהל ביעילות את מערכת החשמל".

במשרד התשתיות והאנרגיה מציינים כי "תחום נוסף שתופס תאוצה בעולם ובישראל הוא מערכות מים חכמות: פחת מים כתוצאה מדליפות הוא אחת הבעיות החמורות ביותר שאיתן מתמודדות ערים רבות. ישנם מקומות בעולם בהם פחת המים עולה על 30%! מערכות מים חכמות מאפשרות לתאגידי המים לנתח נתונים, על מנת לאבחן תקלות, דליפות או תפקוד לקוי של המערכת".

"ברור לכל שהדרך ליישום תפישת העיר החכמה בעולם, ובישראל בפרט, עדיין ארוכה. אך אני מאמינה שבהובלת המשרד ובשיתוף פעולה של משרדים נוספים, של חברות, יזמים, טכנולוגיות והתושבים – נצעד קדימה ונשיג את המטרה. המאה ה-21 הולכת להיות המאה של הערים - והערים שהולכות להצליח הן הערים החכמות", אמרה הוזמן-בכור.

בסיכום כלל מבצעי האנרגיה שמקדם המשרד עולה כי 230 מיליון השקלים שהשקיע המשרד בפרויקטים שונים להתייעלות אנרגטית יחסכו למדינה כמיליארד שקלים בחמש השנים הבאות. דברי המנכ"לית הוזמן בכור.