קייב השבוע
קייב השבוערויטרס

לאחר לילה של דיונים הודיעה לשכתו של הנשיא ינוקוביץ' כי הושג הסכם עם האופוזיציה וכי הוא ייחתם בצהריים.

הנשיא ינוקוביץ' שידר אותות מצוקה ואף אמר כי הוא מוכן לעשות ויתורים כדי להשיב את השקט על כנו. חלק מכלי התקשורת מדווחים כי הנשיא הסכים להקדמת הבחירות לדצמבר.

"אנחנו זועמים על התמונות של כוחות הביטחון האוקראיניים יורים בנשק אוטומטי על בני עמם", אמר הלילה דובר הממשל בארה"ב, ג'יי קרני, "ואנחנו דוחקים במפגינים לא להביע את עצמם באלימות". 

בכיכר העצמאות בקייב לא מתרגשים מהצהרותיו של הנשיא ינוקוביץ' ומחכים למעשים. ההסכם, אומרים המפגינים שעדיין שוהים בכיכרות, אולי יחזיר את השקט.

כעת ברחובות שקט מתוח לאחר המהומות שבהם נהרגו אתמול עשרות בני-אדם. משרד הבריאות של אוקראינה אומר כי מתחילת המהומות באמצע השבוע נהרגו 77 בני-אדם ונפצעו כ-580. משטרת אוקראינה מודה כי השתמשה בכלי נשק לדיכוי ההפגנות - "להגנה עצמית".

אתר ערוץ 7 בשפה הרוסית פותח באוקראינה ומעניין היה להיווכח במהלך הקמתו של האתר וביקור בערים השונות במדינה הענקית הזו לשוני בצביון האישי והלאומי בין הערים השונות.

מילה על הקהילות היהודיות באוקראינה. אין ספק שהקהילה היהודית הנבדלת מהמגזר הכללי מנסה בכל כוחה לשמר את יהדותם של צעירים יהודים רבים. בקייב קהילה יהודית גדולה וחזקה בראשותו של הרב ראובן אסמן, החשופה רבות לפיגועי שנאה מצד אנטישמים. שמונה שעות נסיעה משם, גילינו בעיר חרקוב קהילה יהודית משגשגת ומאוחדת. 

מרגשת במיוחד הייתה "קבלת שבת" באחת השבתות בבניין הקהילה היהודית במרכז חרקוב. שם עסקו ראשי הקהילה (זוג מהישוב בית אל) בקירוב צעירים יהודים למורשתם באמצעות התפילה, שולחן השבת, החלה הטרייה, הקידוש והיין. המטרה הייתה לשמור מצד אחד על יהדותם של צעירים רבים ומאידך לאפשר להם להשתלב בחברה הכללית.

גם בדניפרופטרובסק קהילה יהודית גדולה ומפוארת בראשותו של שליח חב"ד הרב שמואל קמינצקי, שם גם הוקם "מרכז מנורה" באדיבותם של אנשי העסקים צבי-הירש בוגולובוב ואיגור קולומוייסקי. המרכז משתרע על למעלה מ- 36,000 מטרים רבועים של ארכיטקטורה מהיפים בעולם.

נחזור למרכז המהומות. בקייב עצמה מתגוררים תושבים "אכפתיים ולוחמניים" - שילוב שעל פניו חיובי אך מאידך מסוכן לממשל שאף לפעמים יכול להביא למלחמת אחים חסרת פשרות.

קייב אינה דומה לאודסה בדרום או לחרקוב ודניפרופטרובסק במזרח. דניפרופטרובסק, למשל רחוקה מאוד מעימותים, שם עסוקים התושבים בפיתוח עסקיהם ופחות יאבקו על צביונם הלאומי. הקשר עם האיחוד האירופי או עם רוסיה מעסיק אותם פחות בימים אלה. בקייב, לא יוותרו, מהותו של הקשר המדיני והכלכלי עם האיחוד האירופי או עם רוסיה יכול להביא להרוגים ופצועים.

"בקייב לא משחקים, שם לא פראיירים", אומר לנו תושב חרקוב, "מדובר באנשים לוחמניים שצביונה של המדינה הוא חלק מהם, חלק מחייהם".  קייב הינה מוקד חשוב של תעשייה, מדע, השכלה ותרבות שם כל תזוזה בסטטוס קוו מקפיצה את כולם לרחובות. תושבי קייב כינו את הנשיא השבוע "דיקטטור אכזרי, נשיא דמים".

אנשי האופוזיציה מתכוונים להילחם, "לא ניתן לרוסיה לנהל לנו את המדינה. אנחנו יודעים שרוסיה רוצה לנהל את כל העולם, לכאן היא לא תיכנס".

המפגינים כאמור לא מתכוונים לוותר לינוקוביץ' לא על הדם הרב שנשפך ולא על ניסיונו לשנות את הסטטוס קוו של מולדתם ולחבור למערב, גם הרוסים מצידם לא מתכוונים לוותר, וכעת מקווים להפוגה קלה שאולי תימנע את התרחיש הקיצוני - פירוק המדינה.