הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן התייחס בפינתו השבועית בערוץ 7 ליחס שבין התפלת המים שמדינת ישראל בנתה ולראשונה מפעילה, לבין האמונה בה'.

"נכון, היום ב"ה יורד קצת גשם אחרי הפסקה כה ארוכה", אומר הרב גודמן, "אך אנו בשנת בצורת קשה ביותר. בינינו, את מי זה מעניין? למי אכפת? כשרואים כתבה על מצב הגשמים השנה – אנו וילדינו הופכים עמוד בעיתון. מה שהיה אמור להיות ביטוי מרכזי לקשרנו עם אבינו שבשמים, מאבד ממשמעותו".

"ילדינו מרגישים שמקור המים הוא בברז ולא בקב"ה. בניגוד לימי בראשית, הם גדלים תוך אדישות לטבע עולמו של הקב"ה, אלא אם אנו נחנך אותם במודע אחרת. בתוך הבית מזג האוויר נקבע על ידי מזגן, ובחוץ בקושי מזהים הר או בקעה – עת הרכב מחליף באופן אוטומטי את ההילוכים".

הרב יונה רואה במצב העכשווי שלושה כשלים, שעלולים לפגוע בעולמנו הרוחני, "ראשית, יש כאן אטימות לזעקות כאב של אחים, יהיו הם החקלאים בהר או הבוקרים בגולן. כדאי להעלות לדיון או לשיחה עם ילדינו, אפילו בשולחן השבת – התייחסות לקריאות של רבנים לתפילה על הגשמים. האם זה נוגע לנו? האם אכפת לנו מהמחסור? למה? ומה יעזור לנו להיות רגישים יותר? שנית, יש כאן התעלמות מערוץ ראשי שאמור לבטא את קשרינו עם הקב"ה".

"'והיה אם שמוע תשמעו במצוותי – ונתתי מטר ארצכם בעתו [...] הישמרו לכם פן יפתה לבבכם [...] ועצר את השמים ולא יהיה מטר'. אנו אומרים זאת בתפילה כמה פעמים ביום – ומתעלמים! אנו פשוט לא מקשיבים למילים שאנו מוציאים מהפה", אמר הרב גודמן והוסיף, "אני לא נגד שימוש בטכנולוגיה, אך היא צריכה להקל על החיים כדי לאפשר התבוננות נוספת בקשרינו עם הקב"ה ולא לשמש עזר להשכחתם".

לדעתו, העיוות השלישי שהמצב הנוכחי מייצר הוא פגם בנו. אנו וילדינו נעשים מכונסים יותר בעצמינו וחלילה מרוחקים יותר מהסביבה, מהחברה ומעולמו של הקב"ה, "הרב יונה קורא לנו לפתוח העיניים, להרים את הראש, ולנסות להקשיב לקול האלוקי המדבר אלינו משמיים. לאחר מכן, להישיר מבט אל ילדינו ולנסות לפתח איתם דיון על עצם אדישותנו לעניין מרכזי זה".

לדברי הרב יונה, הסיבה שאנו לא צמאים הוא בזכות מתקני "התפלת המים". לדבריו, המילה "התפלה" באה מהמילה "תפל", כי מדובר בתהליך בו מוציאים את המלחים מהמים ובין השאר הם נשארים חסרי טעם.

חובתנו, כך הוא מסיים, לוודא שהתהליך הטכנולוגי המבורך של התפלת מים לא תביא חלילה להתפלת קשרינו עם ריבונו של עולם כי עם להפך, להעמקתם.