המועמד הציוני אלי כהן
המועמד הציוני אלי כהןצילום: פלאש 90

ג'ינגל הבחירות של הטוען לכתר בעיריית בית שמש, אלי כהן, הוא השיר "ונהפוך הוא" של פורים.

אנשי המחנה החרדי, התומכים בראש העיר המכהן משה אבוטבול, שומעים את הג'ינגל ברחובות העיר ומחייכים להנאתם. אחרי הכול, סבב הבחירות החדש ייערך סמוך לחג הפורים, ודווקא המועמד שאינו חובש כיפה בחר להעמיד את הנקודה היהודית במרכז הקמפיין שלו.

אולם מאחורי החיוכים מסתתרים בקרב המחנה החרדי חששות כבדים מהסיבוב השני, שיהיה קשה הרבה יותר לראש העיר המכהן.

החלטת בית המשפט לקיים בחירות חוזרות בבית שמש בשל תופעת הזיופים במהלך ההצבעה נתנה רוח גבית לפעיליו של אלי כהן, אשר נמנים על המחנה החילוני והציוני-דתי. המועמד השלישי שרץ בבחירות הקודמות, מאיר בלעיש, לקח קולות בעיקר מהמחנה של אלי כהן, ולא יתמודד בסיבוב השני. הטענה נגד בלעיש הייתה שהוא מועמד קש שרץ בשליחותו של אבוטבול, על מנת לפגוע במועמדותו של אלי כהן. לבלעיש הצביעו למעלה מ‑800 קולות, והסברה, כך אומרים בבית שמש, שבסיבוב הנוכחי קולות אלה לא יזרמו לכיוונו של אבוטבול אלא ליריבו.

מלחמות הקואליציה יורדות לבית שמש

אך מחנה אבוטבול רחוק מייאוש. להפך: המאבקים הפוליטיים בין מפלגת יש עתיד והבית היהודי למפלגות החרדיות, המלחמות על הגיוס וחוקי דת ומדינה ותחושת המצור מול גזירות שר האוצר ושר הכלכלה, הביאו את רוב החרדים בבית שמש להתאחד סביב מועמדותו של אבוטבול. חלקם טוענים, כולל ראש העיר בעצמו, שהקרב על בית שמש הוא המשך המלחמות האידיאולוגיות והפוליטיות שמתנהלות בכנסת ובתקשורת נגד החרדים. שפת הקמפיין של אבוטבול משדרת בדיוק את התחושה הזו. אחת מכרזות הקמפיין של ראש העיר קוראת לקהל הבוחרים "להיקהל ולעמוד על נפשם".

כל צד מאשים את יריבו בהסתה. "מה פירוש להיקהל ולעמד על נפשם?", תוהה המועמד אלי כהן בשיחה עם 'בשבע'. "אם אני קורא את המשך הפסוק, מדובר במלחמת שמד. מה זה הסתה אם לא הדבר הזה?". מנגד אומר ראש העיר שההסתה היא נגדו ונגד החרדים. "צר לי מאוד, אבל אין מה לעשות", אומר אבוטבול ל'בשבע', "מה שקורה למעלה בכנסת קורה גם כאן בבית שמש. ההעדפה של נפתלי בנט וחבריו לחבור ליאיר לפיד ולכל המפלגה שלו ומנגד לנטוש את החרדים לדבר ה', זה בדיוק מה שקורה כאן. מאוד כואב לי שגם כאן הציבור הדתי-לאומי מעדיף את אלי כהן, את הליכוד ואת כולם, ורק לא עם החרדים".

הבחירות בבית שמש הן גם מבחן הנהגה לשתי מפלגות יריבות: ש"ס והבית היהודי. אריה דרעי שם את כל כובד משקלו על הבחירות הללו. אחרי ההפסדים בירושלים ובאלעד, יו"ר מפלגת ש"ס לא יכול להרשות לעצמו לאבד את השלטון שהיה בידי מפלגתו בעיר המסוכסכת. לאחרונה העביר אריה דרעי את לשכתו לבית שמש על מנת לשדר את המסר לפעילים: על בית שמש תהיה מלחמה. אגב, שמועה שמעלה חשש בקרב מחנה אלי כהן היא שייתכן וקהילות הקנאים, הקבוצות החרדיות שלא מצביעות לממשלה ולבחירות ארציות, ישנו את מנהגן בבית שמש. פעילים של אבוטבול סיפרו כי נמצא "היתר" לחסידים האנטי-ציונים להצביע בבחירות מוניציפליות במקרים של "פיקוח נפש רוחני". יש לציין שעיקר תופעת הזיופים התרחשה באותן קהילות חרדיות שלא מצביעות בבחירות. האחרונים נתנו את תעודת הזהות שלהם לאנשים אחרים שהצביעו במקומם, ובכך עקפו את האיסור להצביע בבחירות במדינת ישראל הציונית, אך גם את החוק.

ומה קורה בציונות הדתית? נראה שיש אחדות מלאה סביב מועמדותו של אלי כהן. הטיעונים סביב העובדה שהמועמד הנתמך על ידי הסרוגים אינו חובש כיפה סרוגה זוכים לביטול מהיר על ידי רבני ועסקני הקהילות הדתיות-לאומיות בבית שמש. אמנם ראש ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, פרסם לפני הבחירות מכתב שיוצא חוצץ נגד תמיכת הבית היהודי במועמד החילוני בבחירות בבית שמש. גם הרב אביגדור נבנצל, רב הרובע היהודי, קבע כי יש להצביע למועמד שומר מצוות. עם זאת, אלי כהן זוכה לתמיכה רבנית רחבה של רבני הציונות הדתית: הרב שמואל אליהו, הרב חיים דרוקמן וגם רבני תקומה הכריזו על תמיכה באלי כהן. גם הרב דב ליאור, שאמר שיש להעדיף מועמד שומר מצוות, סייג את הדברים אחרי מפגש עם רבני בית שמש וקבע כי במקום שהמועמד הדתי לא עושה את מלאכתו נאמנה ואינו מנהל את העיר כהלכה, יש לבחור מועמד טוב ממנו, גם אם כיפת השמיים לראשו. שר השיכון אורי אריאל הוציא הודעה מוקלטת בשמו ובשם רבני תקומה על תמיכה במועמד "המסורתי ציוני", כלשונו, אלי כהן.

"חילוני של בית שמש זה דתי בתל אביב"

שלום לרנר, סגן ראש העיר לשעבר ואיש הציונות הדתית, היה בין הדוחפים לכך שהבית היהודי יתמוך באלי כהן. כזכור, בתחילת ההתמודדות תמכה המפלגה במועמדת עליזה בלוך, אך סקרים שהראו שאלי כהן יוכל לגבור על אבוטבול הִטו את הכף לטובתו. לרנר אומר ששאלת דתיותו של המועמד איננה רלוונטית במקרה של בית שמש. "אנחנו רוצים ראש עיר טוב, מקצועי עם לב חם ליהדות, למסורת ולצרכים של הציבור הדתי. אנחנו כל הזמן מנסים לברוח ממלחמות דת שמנסים לכפות על הבחירות הללו. הבעיה שלנו עם אבוטבול זה לא חרדיותו, אלא שהוא היה ראש עיר גרוע. גרוע לחילונים, לדתיים ולחרדים כאחד. הוא לא תפקד ולא פיתח את המקום. לכן הדגש אינו על כמה מצוות הוא שומר, אלא שהוא יהיה ראש עיר טוב".

"למשל, העובדה שאין ישיבת הסדר בעיר", ממשיך לרנר, "היא באחריותו של ראש העיר. המקומות שהוקצו לטובת ישיבת ההסדר נלקחו לטובת קראוונים לחרדים. זה בזבוז כספי ציבור אדירים, כי הכסף הזה הולך על תחזוקה שנשפכת לחינם".

"ישיבת הסדר, מבחינתי, יכולה לקום מחר", מגיב להאשמות ראש העיר אבוטבול. "אנחנו עזרנו להם בעבר מול משרד הביטחון אך הדברים לא הסתדרו מצדם. אני מבחינתי אשמח לראות בבית שמש ישיבת הסדר. לגבי שאר הטענות שנשמעות על קיפוח ואפליה: לא היה דבר שהציבור החרדי קיבל יותר מאשר הציבור הציוני-דתי. להפך, החרדים מקופחים בבית שמש. הציבור החרדי מקופח בצרכים שהוא מקבל פר תלמיד לעומת מה שמקבלים הציבור הכללי והדתי".

הרב ניר ורגון, מרבני הקהילה בבית שמש, סיפר ל'בשבע' על ניסיונות שלא צלחו לפגוש את הרב צבי טאו ולהסביר לו את המורכבות של בית שמש. "המכתב של הרב צבי טאו מבוסס על עדות שקר שנמסרה לו, כאילו אלי כהן יפתח עסקים בשבת. שאלו את הרב 'יש מועמד של הבית היהודי שיפתח עסקים בשבת. להצביע לו?' הרב טאו אמר: לא. אחרי שהוא אמר לא, כותב הרב טאו באריכות נגד הבית היהודי ובזה זה נגמר. אני עפר לרגליו של הרב טאו, אך לרב טאו יש מלחמה עקרונית נגד הבית היהודי וכל מה שקשור לבית היהודי. בין אם אני מסכים לזה או לא, אני מכבד את זה. כלומר, המאבק של הרב טאו הוא נגד הבית היהודי ולא על בית שמש.

"נפגשנו גם עם הרב ליאור, שבמפורש אמר לנו שרבני המקום צריכים לראות מי המועמד שיועיל לטובת העיר. כלומר, זה שמועמד אחד שומר מצוות אך הוא ראש עיר כושל, לא מחייב שצריך להצביע לו שוב". הרב ורגון נפגש גם עם הרב נבנצל, שסירב לקבל את טיעוניו מכיוון שהוא נשמע לפסקיו של הרב אלישיב, ומשום כך הוא מתנגד לתמיכה במועמד חילוני.

"צריך להבין משהו לגבי בית שמש", אומר הרב ורגון, "החילוני הכי חילוני של בית שמש נחשב לדתי בתל אביב, וגם אלי כהן הוא מסורתי. אני לא אומר שהוא שומר שבת, אבל הוא מסורתי והוא יליד בית שמש ומחויב לבית שמש. כל הניסיון לשייך את אלי כהן ליאיר לפיד ולגיוס בחורי ישיבות, זה הכול שקרים. הבעיה בעיר היא בעיה של ניהול ותכנון. מי שלא מסוגל לאכוף חוקי בנייה על חרדים, לא בגלל שהוא לא רוצה אלא בגלל שאילוצים קואליציוניים לא מאפשרים לו, לא צריך להיות ראש עיר.

"בבית שמש יש מחלוקת לשם שמיים. ראש העיר משה אבוטבול רוצה עיר חרדית. זו זכותו, הוא אמר את זה כמה וכמה פעמים. כששוחחתי איתו פעם ואמרתי לו שהייתי רוצה שבית שמש תהיה עיר כמו מודיעין, שיש בה מקום לכולם, הוא אמר לי שהוא מעדיף את המודל של מודיעין עילית. אז אני רוצה לגור עם כל עם ישראל ולא רק במודיעין עילית", אומר הרב ורגון.

הרב בועז מורי, ראש ישיבת לב התורה – ישיבה של יוצאי ארה"ב וקנדה, אומר שהבחירות הן על עתיד העיר בית שמש. "למרות הדימוי של בית שמש בתקשורת, החיים פה מצוינים. אני גר בשכונה שיש בה יחסי שכנות מצוינים עם כל הקהילות ועם כל האנשים. השאלה של הבחירות היא מה יהא על עתיד העיר. האם רמת בית שמש ד' וה' יהיו חרדיות לגמרי? התחושה אצלי היא שראש העיר, נכון לעכשיו, הוא ראש עיר של חצי עיר. כלומר, של החרדים".

"בואו נפסיק לחלק ציונים למי יש כיפה ולמי אין", אומר גאל גרינוולד, סגן יו"ר קק"ל ויו"ר סניף הבית היהודי בבית שמש, "העיר הזו צריכה להיות פתוחה לכל מי שרוצה לבוא לכאן, וכרגע המצב כאן מאוד מסובך. יש שכונות חדשות, ותלוי מאוד מי יבוא לגור בבית שמש. אם המגמה של ראש העיר תימשך, העיר לא תהיה פתוחה לכולם".

השר נפתלי בנט ואלי כהן
השר נפתלי בנט ואלי כהן(פלאש 90)

"הדתיים קיבלו תקציבים בשפע"

ראש העיר משה אבוטבול שומע את הקולות של מנהיגי הציונות הדתית בעיר ולא מסתיר את אכזבתו. "לציונות הדתית אין סיבה לכעוס. בתקופה שהייתי ראש העיר הם קיבלו וקיבלו וקיבלו. אם זה בנייה של בתי ספר, גני ילדים וכל מה שקשור אליהם. הם קיבלו תקציבים בשפע, תקציבים לשכונות של הציונות הדתית ולמוסדות. כך שאין להם על מה לכעוס, אלא אם כן הם רוצים ראש עיר משלהם. אבל מבחינת תקציבים הם קיבלו".

ראש העיר מדגיש את העובדה שיריבו נטול כיפה. "יש כאלה שמעדיפים ללכת עם אדם שאינו חובש כיפה. אדם שאין לו את אותם ערכים שיש לי. אדם שמחלל שבת בפרהסיה, שאפילו רבנים בציונות הדתית מסתייגים מהמועמדות שלו וקוראים להצביע לי ולא לו, כמו הרב טאו והרב נבנצל ורבנים אחרים. קשה לי להבין ולהאמין שאנשים חובשי כיפה יצביעו למועמד כמוהו. אני מקווה שהם יתעשתו וברגע האחרון יבינו שהקונצנזוס המשותף ביני לבינם, בין החרדים לציונות הדתית, הוא הרבה יותר גדול מאשר בינם למועמד החילוני".

אלי כהן שומע את דבריו של ראש העיר וצוחק. "בוא לא נשכח שאני מתמודד לראשות העיר ולא לרב הראשי של בית שמש. צריך לשאול שאלה מאוד פשוטה: האם הציבור הכללי, הדתי והחרדי קיבלו מה שהם צריכים לקבל, ולא לגרור את הדיון לסוגיה האישית. אני לא רוצה להעיד על עצמי, אבל עבדתי בסוכנות היהודית וטיפלתי בזהות היהודית של אלפי יהודים. העליתי עשרות אלפי יהודים. אני זה שדאגתי, אגב, להביא לבית שמש את האדמו"ר מביאלה לבקשתו של ח"כ ליצמן, ותוך 72 שעות הוא כבר התיישב בבית שמש. טיפלתי במשברים של קהילות יהודיות בארגנטינה ובמקומות אחרים, כך שהנושא של הזהות היהודית יקר ללבי לא פחות מאחרים. מה שחשוב הם המעשים, הקבלות שלי".

"אני אמשיך להיות ראש עיר פעם נוספת ושוב אהיה ראש העיר של כולם", קובע משה אבוטבול. "הם הפסידו פעם אחת ויפסידו פעם נוספת. ובכל זאת אומַר מתוך אהבה וחיבה: אנשי הציונות הדתית יהיו מוזמנים לכל קואליציה שתקום בראשותי".