חברי כנסת ערבים
חברי כנסת ערביםצילום: פלאש 90

פרופ' אבי דיסקין מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית ומרצה במכללת שערי משפט, סבור כי העלאת אחוז החסימה תפגע מאוד בימין ובמפלגת השלטון.

"נניח שיש לך מפלגה עם 59 מושבים, ברור שעדיף לך שעשרים מפלגות יחלקו את המושבים הנותרים, כי זה נותן חופש פעולה טוב יותר. העלאת אחוז החסימה מפחיתה את מספר המפלגות וממילא משאירה מעט מפלגות בינוניות, מה שמקטין את כוח המיקוח של ראש הממשלה", מסביר דיסקין.

לדבריו החוק החדש יגרום בהכרח לאיבוד קולות לימין, "הערבים יתאחדו ותהיה כאן תוצאה שלא רוצים אותה, שהייצוג של הערבים יגדל כי רוב הציבור הערבי מעוניין במפלגה ערבית מאוחדת ולעומת זאת בקרב הימין, העלאת אחוז החסימה על פי הניסיון לא מרתיעה מצביעים, שזורקים את קולם לפח. זה מה שקרה ב-92 הימין קיבל את רוב הקולות הכשרים, אבל השמאל קיבל את רוב המושבים".

דיסקין מצטער על כך שהרעיון לאפשר הסכמי עודפים גם למפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה לא התקבל, "אני הצעתי שיוכלו לעשות הסכמי עודפים אפילו בין שלוש מפלגות, אבל זה לא התקבל כי לא רצו לסבך את החוק".

דיסקין אף מבין את התרעומת של האופוזיציה, אך סבור שמדובר במהלך פוליטי שגרתי, "היה כאן דיל, שמפלגות עשו בינן לבין עצמן, כשכל אחד הלך לקראת השני בחוק שהוא לא ממש תמך בו. אבל צריך לזכור שגם האופוזיציה עשתה כאן דיל, שיתוף הפעולה בין זחלאקה לגפני ובין הרצוג למרץ זה לא ממש טבעי".