בית הכנסת בגולן
בית הכנסת בגולןמדרשת הגולן

חול המועד פסח מאופיין אצל רבים באריזת המיטלטלים ועליה לטיולים ברמת הגולן.

כולנו היינו שם אינספור פעמים ולרגע אפילו נדמה שכבר אין מה לחדש וכולנו ראינו כבר את הכול, אבל בשיחה עם עודד פורת, מנהל מדרשת הגולן מסתבר שהמציאות שונה לחלוטין.

לא רק שכל אותם מקומות מוכרים מקבלים צבע ואופי אחרים על פי מזג האוויר והגיל של כולנו אלא שיש גם מקומות בלתי מוכרים.

"אנחנו תמיד מגלים דברים חדשים", אומר פורת שכבר עשרות שנים חי בתוך הנוף הציורי של רמת הגולן ומכיר למעשה כל פינה בו. בדבריו הוא מתאר את הפריחות המשתנות על פי התקופות השונות וגם על פי המבט שלנו בתקופות שונות של חיינו.

פורת מוסיף ומתאר את בעלי החיים שמפתיעים בצידי הדרך ובמסלולי הטיולים, אם אלו החסידות המתרוממות במרחק מטרים בודדים מהמטייל ובין אם אלו שועלים ודורבנים שאם רק נפקח עין נוכל לזהות חולפים לצידנו וכמובן הנשרים בגמלא ובאתרים נוספים.

עם כל זאת ביקשנו מפורת פרטים על מקום שלא היינו בו והוא בחר את בית הכנסת העתיק שנחשף בעין קשתות לפני כעשר שנים. חפירות בית הכנסת באום אל-קאנטאר בוצעו בטכניקה מיוחדת ששילבה את החפירה המסורתית בידיים ובכלי חפירה ידניים יחד עם מנוף שהוכנס אל תוך בית הכנסת העתיק המתוארך למאה החמישית או השישית.

הכנסת המנוף אל תוך בית הכנסת העתיק באופן כזה שלא יפגע בממצאים שבו אפשרה הסרת סלעי ענק כבדים של בזלת ובהמשך אפשרה שחזור מדויק של המבנה בו נמצאה היכלית ארון קודש נדירה. לאזור בית הכנסת לא ניתן להגיע ללא כניסה מאורגנת ובימי רביעי וחמישי של חול המועד תצא בכל חצי שעה קבוצה מודרכת על ידי אחד ממדריכי המדרשה.

לסיום השיחה עמו ביקשנו לברר אם התחנכנו סוף סוף ואנחנו כבר לא מלכלכים  את האתרים שאנחנו מבקרים בהם, וקבלנו מענה אופטימי ומעודד. פורת מספר על מבצע משפחתי שקיימה משפחה שביקשה לנקות את נחל אל על כחלק מאירועי הבר מצווה של בנם. המשפחה לקחה שקיות זבל גדולות וחזרה כמעט בידיים ריקות. מסתבר שהנחל, כמו גם אתרים נוספים באזור, נקי והמודעות לסוגיה זו גבוהה מאוד.