אחרי שנים של מו"מ ועיכובים, אישרה היום (ד') ועדת הכספים את הפרטת התעשיה הצבאית (תע"ש).

ההסכם הושג לאחר שבחודשים האחרונים סירבה ועדת הכספים לאשר באופן אוטומטי הלוואות לתעש למימון שכר העובדים והפעילות השוטפת. העלות הכוללת של ההפרטה כ- 5.7 מיליארד שקלים ואף יותר.

העלות תכלול מימון ההסכם עם העובדים, במסגרתו יפרשו 1,170 עובדים בעלות ממוצעת של 1.3 מיליון שקלים לעובד, מחיקת חובות בגין הלוואות בעלים רבות שהמדינה העמידה בהיקף של כ- 2.5 מיליארד שקלים, השקעה בהקמת חברה מסווגת בבעלות המדינה, מימון הפינוי מרמת השרון והמעבר לנגב, מימון המשך הפעילות השוטפת של החברה ועוד.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בירך על הסכם ההפרטה "אחרי שנים של מו"מ ומשברים חוזרים ונשנים הגענו לתוצאה טובה, אך ניתן היה להגיע לכך מוקדם בהרבה עם עלויות מופחתות למדינה. בסוף תמיד מתכנסים למהלכים שניתן היה לסכם אותם מראש. בעתיד ועדת הכספים תפעל להביא לסגירת משברים דומים במהירות רבה יותר".

סלומינסקי הביע חשש, "שמא העובדה שההסכם כולל מעבר לפנסייה תקציבית, תהווה תקדים למקרים אחרים. נדרש שכל נושא יידון לגופו ושלא יתחייב מראש מתן פנסיה תקציבית". לבסוף, הודיע סלומינסקי, כי הוועדה תעקוב אחר יישום ההסכם ואופן יישומו.

משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה ציין כי "עלות ההפרטה: הלוואת בעלים בסך 2.5 מיליארד שקלים, 1.5 מיליארד לפרישת 1,070 עובדים ועוד 760 מיליון שקל בהרשאה להתחייב. מתכוונים להפריט עד סוף 2014 עד אז יפרשו 1,070 עובדים. נסדיר את מבנה ההון של החברה, הסדרנו את פס הייצור של התחמושת הכבדה, הפרדה בין התחייבויות עבר לפעילויות עסקיות עתידיות באמצעות 'תעש מערכות', העברת העובדים לחברה זו. תישאר חברה מסווגת באחריות משרד הביטחון שתיקרא 'תומר'. עד 2020 מעבר לרמת בקע בנגב. מחיקת חובות עבר לא יוצרת תזרים חדש ולכן צריך לתמוך בתעש בזמן הקרוב, כך שלא תגיע לוועדת הכספים בבקשות חוזרות ונשנות להלוואות. ועדת הכספים היתה השושבין החשובה להגעה להסכם ההפרטה ואני מודה ליו"ר הוועדה הנוכחי סלומינסקי ולקודמיו בתפקיד ח"כים משה גפני ויעקב ליצמן".

לגבי העובדים, אמר "הסכמנו לתנאי פרישה לעובדים בפנסיה מוקדמת והמשכורת שתקבע היא המשכורת האחרונה והעובד יקבל בהתאם לאחוזים שצבר. ההסדר בפנסייה תקציבית. העלות כאמור של כל ההסכם: 2.7 מיליארד שקלים חובות עבר שיימחקו ועוד 2.5 מיליארד שקלים שמבקשים לאשר כאן, שמתוכם 770 מיליון שקל לרשת ביטחון לעובדים שיישארו".

מנהל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן אמר  "כל הסכם הוא בפני עצמו ואין כאן תקדים. יש הסכמים שיקבלו יותר ויש שיקבלו יותר. זה לא יהפוך להיות הסכם מחייב במגזר הציבורי". ניסנקורן הודה ליו"ר וועדת הכספים סלומינסקי על ליווי המו"מ לקראת ההפרטה וכן ליו"רים הקודמים גפני וליצמן.

ניסנקורן הוסיף  "אנו מתנהלים ארבע שנים ופעם אחרי פעם אחרי שנסגר הסכם עם יו"ר ועד העובדים המדינה ביקשה שינויים. בלי הסיוע של ועדת הכספים הדבר לא היה מגיע לידי סיום. השכר בתעש נמוך ב- 20% ביחס לשאר התעשיות הביטחוניות. שליש מהעובדים הולכים הביתה ובכלל לא בטוח שיימצאו עבודה. הסכמנו להמון דרישות שיש בהן ויתורים קשים של העובדים אך דרשנו שיקבלו תמורות. עמדנו על נושא הפנסייה. לא רוצים שהעובדים ייכנסו למעגל העוני. זה לא ממש פנסייה תקציבית, כי העובדים הפרישו כל החיים ורק משלימים את הפער. ההסכם מאוזן, טוב לעובדים, טוב לחברה וטוב למדינה. יש בו אלמנטים של מעבר לנגב ופינוי קרקעות. הדרך להגיע לרפורמות היא הסכמה וניתן לקצר תהליכים. מאבקים מייצרים עלויות נוספות. גם בחברת החשמל אפשר להגיע לרפורמה בתוך 3 חודשים ואפשר גם אחרי 3 שנים ובסוף התוצאות תהיינה אותן תוצאות".

אמיר אדרי מאגף התקציבים באוצר הסביר את היתרון בהסכם ההפרטה עבור המדינה: "חוסכים עלויות שכר עובדים, לא רק עד גיל 67, הרבה מאוד מיליארדי שקלים, עוברים לבעלות פרטית, הולכים לעולם חדש של חברה הרבה יותר יעילה ורווחית שתתרום הרבה יותר למשק וגם הורדת מחירי הדיור".

מנכ"ל תעש, אבי פלדר הודה ליו"ר ועדת הכספים סלומינסקי ולקודמו בתפקיד, ח"כ משה גפני שהוביל מהלך משמעותי להשגת הסכם הפרטה, בין השאר בכך שהקים ועדת משנה לפתרון המשבר בתעש. "ללא התערבותו של גפני ולאחריו של סלומינסקי, לא ניתן היה להגיע להסכם הזה".

פלדר הודה ובירך את יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכספים בקדנציה הקודמת, ח"כ לשעבר, שי חרמש (קדימה) "על-כך שנתן דחיפה משמעותית לפתרון המשבר והגעה להסכם וכן את מנהל ועדת הכספים, טמיר כהן שריכז את עבודת ועדת המשנה. ללא הסיוע של ועדת הכספים לא היינו מגיעים ליום הזה והיינו נאלצים להמשיך לחזר על הפתחים ולבקש הלוואות חדשות לבקרים".

פלדר הוסיף בדבריו "נחתמו עם ההסתדרות שישה הסכמים ועם האוצר שני הסכמים. האחריות של העובדים וההסתדרות היתה הגדולה ביותר, הם הורידו משכרם 11 אחוזים. מ- 2007 לא היה הסכם שכר, אין קידומים בחברה הזו. המשכורת האחרונה של חלק מהעובדים היא לא ראויה ונעשה כאן תיקון עוול של הרבה שנים. עוול שנמשך למרות שמצד שני יש לנו הזמנות בהיקף 5 מיליארד ₪ בחו"ל" .

יו"ר ועד העובדים בתעש, איציק יהודה בירך על ההסכם אך הביע חשש: "הכותרות בעיתונים מחר יעסקו במספרים, כאילו לכאורה, כל עובד יילך הביתה עם 1.3 מיליון ₪ וזה לא נכון, זו עלות ממוצעת למימון פרישת עובדים. 70% מהעובדים מתחת ל- 6,000 ₪ נטו בחודש עם ותק של 30-40 שנה". יהודה הודה ליו"ר ועדת הכספים סלומינסקי, ולקודמיו בתפקיד גפני וליצמן על ליווי המשבר בחברה, על הסיוע ל- 3,500 עובדיה ועל אישור ההלוואות למימון תשלום שכר העובדים".

יו"ר ועדת הכספים הקודם, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בדיון "העובדים גילו אחריות ולכן הגענו להסכם". בנוסף, ההסכם הוא ההוכחה לכך שהכנסת יכולה לתרום לפתרון משברים כה מורכבים במשק. לא לחינם החלטתי להיכנס לעובי הקורה ולסייע ממשית בהשגת הסכם". גפני הודה לח"כ לשעבר, שי חרמש, ששימש יו"ר ועדת המשנה בקדנציה שלו בראשות ועדת הכספים ולמנהל הוועדה, טמיר כהן. עוד ציין, כי "ההסכם אינו מהווה תקדים בנושא הפנסייה".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר כי "מדובר בעובדים שרווחתם אחרי שעוזבים את תעש צריכה להיות לנגד עינינו. הם נתנו הרבה מאוד שנים בעבודה ביטחונית מהמעלה הראשונה, שכרוכה בתנאים בריאותיים קשים לא פעם. המהלך הזה צריך לצאת אל הפועל. יחד עם זאת, מכוח גישור עוברים מפנסיה צוברת לפנסייה תקציבית וזה אכן תקדים. גם לגבי חברה אחרת (חברת החשמל (א"ק)), יאמרו שהיא עולה למדינה המון ונאלצים להעמיד הלוואות ולכן יש להגיע להסכם דומה לזה של תעש. לכן יש לציין זאת, למרות שאנחנו מאשרים ברצון את הסכם ההפרטה".