ברית מילה. אילוסטרציה.
ברית מילה. אילוסטרציה.פלאש90

חברי הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' נפגשו היום (שלישי), זה היום השני, וקיימו דיונים בבית מועצת אירופה בשטרסבורג.

בדיון הודיע מנכ"ל הוועידה, רבה הצבאי של הג'נדרמה הצרפתית, הרב משה לוין, על הקמת אגוד מוהלים בצרפת שיצטרף לארגון הגג של 'איגוד המוהלים האירופאי (UME). הארגון המבוסס על מודל האינישייישון סוסייטי הבריטי, יאגד בתוכו מוהלים מוסמכים מרחבי אירופה, בכדי להבטיח כי חברי הקהילות היהודיות ייהנו משירותי מוהלים ברמה הגבוהה ביותר וכן בכדי להדוף את היוזמות האנטישמיות נגד ברית מילה המסתתרות תחת הדאגה, כביכול, לתנאים בהם נערכים בריתות המילה.

אמש קיימה הוועדה פגישה עם ראשי האסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה – נשיאת האסיפה הפרלמנטרית, גב' וויצ'י סביקי ומזכ"ל האסיפה, אן ברסר. 

נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב פנחס גולדשמידט, אמר במהלך הדיון כי "ועידת רבני אירופה מודה למועצת אירופה על האירוח החם והלבבי ועל ההשתתפות אתמול בעצרת הזיכרון לקדושי השואה כאן בפתח המועצה, אך רבותי הנכבדים, קיבלתם החלטה קשה ביותר כאן במועצת אירופה נגד ברית המילה במסגרת האסיפה הפרלמנטרית שריח חריף של אנטישמיות נדף ממנה. והגם שאין לה משמעות מעשית יש בה קריאת כיוון למדינות אירופה הרואה בכם הוגי דעות חשובים ומעצבי מדיניות ודעת קהל. מאז אכן נערכים דיונים במוסדותיה השונים של המועצה אולם, לצערנו, ההחלטה טרם בוטלה. קיבלנו את תמיכת יותר ממאה חברי האסיפה הפרלמנטרית, ושרי מועצת אירופה הביעו אף הם את עמדתם. אנחנו מודעים לכך שלא אתם כיהנתם בנשיאות האסיפה הפרלמנטרית באותה עת ולכן מכם אנו מבקשים; הגנו על זכויותינו הבסיסיות שלשם כך נבנו מוסדות האיחוד האירופי ומועצת אירופה, ולא ניאלץ, חלילה, להמשיך ולהיפגש בעצרות זיכרון ליד אנדרטאות".

נציגי האסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה הצהירו כי יאיצו את הטיפול עד להפיכת ההחלטה בזכות קיום מצוות ברית המילה.

בדיון מקיף שקיימה הוועדה בנושא הגיורים, קרא המנהל הרבני, הרב משה לבל, לרבנים לחזק את ידי הרבנות הראשית בישראל במאבקה נגד חוק הגיור. נשיא הועידה, הרב גולדשמידט, קרא לרבנים שלא לקבל כל תיק גיור שנדחה ע"י בית דין במדינה אחרת. הרב גולדשמידט חזר על עמדתה של הוועידה ולפיה יש להביא בפני ביה"ד של אירופה כל מקרה של גיור שנעשה שלא עפ"י הלכה, "מדיניות ביה"ד דאירופה בנושא הגיורים תימשך והיא תיעשה אך ורק לפי הנחיות גדולי ופוסקי הדור שליט"א. הרבנים שיפעלו שלא בהתאם לעקרונות אלה יטופלו ע"י ועדת האתיקה של הוועידה".

גזירת השחיטה באירופה העסיקה מאוד את משתתפי הכינוס. לאחר סקירה מקפת על יהדות צרפת והמאבק בשחיטה שנשא רבה של מץ, סקר בהרחבה נשיא הוועידה את המצב בפולין כפי שהועבר ע"י רבה של פולין, הרב מיכאל שודריך. "השאלה החוקתית שהתעוררה היא כאשר מחד ישנו חוק להגנת זכויות הדת היהודיות שנחקק ב-1997 בעקבות הסכם שנערך בין הקהילה היהודית לממשלה הפולנית ומאידך החוק האוסר שחיטת בהמות בטרם בוצע בהם הימום.

רב ואב"ד אמסטרדם ואב"ד אגודת הרבנים בארה"ב, הרב אריה רלב"ג, העלה בפני המשתתפים את בעיית השחיטה בהולנד בעקבות הוראות הווטרינרים במשחטות להאט משמעותית את קצב העברת הבהמות לפירוק לאחר השחיטה, ובכך לייקר את עלות הבשר באופן משמעותי. הוא סיפר כי הוא ממשיך במגעיו עם איגוד הווטרינרים ובעצה אחת עם חברי ועדת השחיטה של הוועידה הוכנו אינדיקטורים חדשים לפתרון ביניים בכדי לפתור את הבעיה.

רבה של ז'נבה, הרב יצחק דיין, העלה את נושא סכנת השריפה שעדיין מרחפת על מאות שלדי יהודים שהוצאו מקברם בצרפת.

על פי התיקון לחוקה בצרפת, העיריות רשאיות לשרוף שלדים שהוצאו מקבריהם לאחר שחלפו השנים שנקבעו בזמן רכישתם, מיום קבורתם, או שאיש אינו פוקד את קברם לאחר 3 שנים. עפ"י החוק בצרפת כיום ניתן לרכוש חלקת קבר אך לזמן מוגבל בלבד. מספר השנים נע בין 5 למאה שנים. לאחר שנים אלו רשאים השלטונות העירוניים להוציא מקברו כל שלד אדם אלא אם כן המשפחה רוכשת את חלקת הקבר לשנים נוספות. כמו כן רשאים השלטונות להוציא מקברו שלד שנקבר באם ישנה עזובה סביב חלקת הקבר ואיש אינו פוקד את המקום, כבר לאחר שלוש שנים. החוק הצרפתי מונע גם הקמת בתי עלמין יהודיים ומאפשר רק הקמת רובעים יהודיים בבתי עלמין הכלליים.

עפ"י ההערכות של רבנים בצרפת השלטונות החלו לפנות מקברם שלדים החל משנות ה-50 ובמחסני העירייה, הנמצאים תחת אבטחה כבדה, מצויים כיום, עפ"י ההערכות אלה, כעשרת אלפים שלדים.

הרב  גולדשמידט אמר כי יהדות העולם עומדת על דרישתה למצוא את הפתרון המשפטי החוקתי של קבורת יהודים בצרפת. במקביל עד למציאת הפתרון לאפשר כפתרון ביניים למשפחות יהודיות לקבור מחדש את שלדי בני משפחתם שהוצאו מקברם בצרפת או להעבירם לקבורה בישראל. הדרישה היא שהשלטונות יקדישו מאמצים גדולים יותר לאיתור קרובי משפחה. "אנו מודאגים ונחרדים לנוכח גורלם של אלפי קברי יהודים נוספים בצרפת ומאות רבות של עצמות שכבר הוצאו מקבריהם ומונחים בביזיון. הדבר הגיע לאבסורדים נוראים ומדובר במתי מצווה שעלינו לעשות הכל בכדי להעבירם לקבורה ולב מי לא יחרד נוכח הסכנה האיומה שעפ"י החוק כעת, הם יכולים גם לשרוף חלילה את השלדים".