מדליקות המשואות בתמונה המסורתית
מדליקות המשואות בתמונה המסורתיתצילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, אירח היום (חמישי) בכנסת את 14 הנשים מדליקות י"ב המשואות בהר הרצל ביום העצמאות, יחד עם שרת התרבות והספורט לימור לבנת וראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

תחילה התארחו מדליקות המשואות בלשכת יושב ראש הכנסת ולאחר מכן הצטלמו בצילום המסורתי עם מארחיהן.

באירוע שהתקיים ובו הוענקה לכל מדליקת משואה מדלית הכנסת מידי יושב ראש הכנסת, אמר יולי אדלשטיין: "'זמן נשים - הישגים ואתגרים' הוא נושא נפלא ליום העצמאות. הסיפורים של הנשים שמדליקות השנה את המשואות הם מרגשים ומעוררי השראה. אני מתרגש מעומק לבי ומברך כל אחת ואחת ממדליקות המשואות".

מדליקות המשואות השנה הן:

כרמלה מנשה

אשת תקשורת בעלת הישגים יוצאי דופן, המשמשת ככתבת הצבאית של קול ישראל זה עשרים וחמש שנים. כרמלה מנשה, נחשבת לברת סמכא בתחום שהיה עד לכניסתה אליו נחלתם של גברים בלבד, ומוערכת הן בציבור והן בקרב בכירי צה"ל. תרומתה הייחודית מתבטאת בכך שלצד הסיקור הצבאי, השכילה לטפח את התחום האנושי: היא נחשבת ל"אמא של החיילים" – אוזן קשבת לכל חייל וחיילת הנקלעים למצוקה ומבקשים יד תומכת.

פסקל ברקוביץ'

ילידת צרפת, ספורטאית נכה, שאיבדה את רגליה בתאונה. בכוח רצון כביר ובאומץ, החליטה לשקם את חייה, עלתה לארץ, התנדבה לשרת בצה"ל והתחילה להתאמן בשחייה ובחתירה. לאור הישגיה השתתפה בתחרויות בינלאומיות. בין היתר, זכתה במקום השני בגביע העולם בחתירה, תחרות שהתקיימה בגרמניה ב- 2008. באותה שנה ייצגה את ישראל במשחקים הפארא-אולימפיים בבייג'ין וסיימה שוב במקום השני. בצד פעילותה הספורטיבית היא עוסקת בעיתונות ובבימוי סרטי תעודה. (משואה משותפת עם שחר פאר)

שחר פאר

מייצגת את הנשים הספורטאיות בישראל, שהגיעו להישגים מרשימים ומעוררי כבוד בתחרויות בינלאומיות. שחר, בת 27, טניסאית בעלת עוצמה ומעוף, נחשבת למצליחה ביותר בענף הטניס בישראל בכל הזמנים. היא השתתפה בעשרות תחרויות והתקדמה בדירוג העולמי. דירוג השיא שלה היה המקום ה 11 בעולם.

בלייניש זבדיה

נולדה באתיופיה, עלתה לארץ בגיל 17, רכשה השכלה אקדמית והצטרפה למשרד החוץ. מילאה תפקידים בכירים בארץ ובחו"ל ומשנת 2012 היא מכהנת כשגרירת ישראל באתיופיה. בלייניש משמשת מופת ודוגמא לנשים בנות העדה האתיופית השואפות למשרות משמעותיות התורמות לחוסנה של החברה בישראל.

מרים פרץ

משמשת סמל לגבורת הרוח היהודית והישראלית ומהווה מופת לנתינה ועזרה לזולת. מרים, ילידת מרוקו, היא אשת חינוך. שנים מבניה, סרן אוריאל פרץ ורב סרן אלירז פרץ, נפלו כקציני צה"ל על משמר האומה ובטחונה.

למרות האסון הכפול היא גייסה את כל כוחות הנפש ופועלת בכל רחבי הארץ ובמחנות צה"ל לחיזוק רוחן של משפחות שכולות, חיילים ופצועי צה"ל וכל זאת מתוך אהבת הארץ ואהבת עם ישראל.

מקסין פסברג

מנכ"לית אינטל ישראל, המעניקה לאורך השנים תרומה חשובה לכלכלת ישראל. מקסין פסברג, שעלתה לישראל מדרום אפריקה מטעמים ציוניים, משמשת דוגמא מעוררת השראה לנשים השואפות להגיע לעמדות בכירות בכלכלה ובתחומי הטכנולוגיה המתקדמת. היא הרחיבה את אינטל לחברה המעסיקה כעשרת אלפים גברים ונשים מכל המגזרים, כולל חרדים וערבים, והצליחה להפוך את מתחם אינטל בקרית גת למרכז הייטק התורם לחוסנו הכלכלי של האזור כולו.

הינדיה סולימן

ספור חייה מעיד על היותה מנהיגה ויזמית מלידה. הינדיה, בת למשפחת פלאחים מהכפר בועיינה-נוג'ידאת, התאלמנה בגיל 28 וגידלה לבד את ילדיה. שלושת בניה שירתו בצה"ל. על אף הקשיים שעמדו בדרכה פעלה בתבונה ובתושייה והצליחה לפרנס בכבוד את משפחתה. היום היא מנהלת מרכז לאמנות ולמלאכת יד של נשים המשמש גם מיזם תיירותי שוקק חיים בשם "פנינת העמק" שנתמך על ידי משרד התיירות. הינדיה ריכזה קבוצת נשים המתפרנסות מעבודתן וגאות בשימור מסורתן האמנותית, ותרמה בכך תרומה עצומה לקידום מעמד הנשים בכפר.

טלי פרץ-כהן

מטפלת בתופעה הקשה של אלימות ותקיפה מינית, בעיקר נגד נשים, המתרחשת בחברה הישראלית. בתפקידה כמנהלת מרכז הסיוע לנפגעי האלימות, צעירים ומבוגרים כאחד, באזור הגליל והגולן, עושה טלי פרץ כהן עבודת קודש הדורשת תעצומות נפש אדירות. היא פועלת הן בליווי ובטיפול מקצועי בנפגעים והן בארגון מערכי חינוך והסברה בקרב הציבור לשם העלאת המודעות לתופעה מדאיגה זו ולמניעתה.

הרבנית עדינה בר שלום

בתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בעלת כושר מנהיגות וחזון, שמשלבת באישיותה השקפה חרדית, פתיחות מחשבתית ויכולת ביצועית מרשימה. הקימה את המכללה החרדית בירושלים, חרף התנגדויות רבות הן מצד ההנהגה החרדית והן מחוגים אקדמיים, כדי לאפשר לציבור החרדי, גברים ונשים כאחד, לרכוש השכלה אקדמית ולהשתלב במעגל התעסוקה במשרות בכירות.

הרבנית עדינה בר שלום נמנית עם האישים המובילים שינוי במגזר החרדי ומבקשים לקרב בין הזרמים החברתיים השונים בעם. סימני השינוי ניכרים לאחרונה בתחומי התעסוקה, ההשתלבות באקדמיה וההתגייסות לצה"ל.

מרים זוהר

שחקנית תיאטרון בית לסין, המעשירה את עולם הבמה והתרבות בישראל זה 65 שנה וממשיכה בעשייתה האומנותית גם היום. גילמה עשרות דמויות בלתי נשכחות של נשים חזקות הנאבקות על מימוש דרכן הייחודית בעולם. ומשמשת דוגמא ומופת לדור הצעיר של שחקניות במה. מרים זוהר היתה ילדה ניצולת שואה. היא גורשה עם משפחתה לקפריסין ומשם הגיעה לישראל. הצליחה לבנות קריירה מפוארת ולרכוש את השפה העברית על בוריה, ומהווה סמל לתחיית העם ותקומתו.

ד"ר קירה רדינסקי

מדענית בטכניון בתחום מדעי המחשב, אשר סומנה בכתב עת טכנולוגי של אוניברסיטת MIT כאחת מ-35 הממציאים הצעירים המבטיחים בעולם. ד"ר רדינסקי, בת 27, פיתחה מתודולוגיה במערכת הממוחשבת לניבוי אירועים עתידיים על סמך מידע מהאינטרנט וניתוח טקסטים בני מאות שנים מה"ניו יורק טיימס" ומאנציקלופדיות שונות המתעדכנות כל הזמן. המערכת מאתרת תבניות של אירועים ודפוסי סיבתיות ועל פיהם ניתן לחזות התרחשויות חוזרות כמו אסונות טבע, מגפות, ואף גלי אלימות קשים.

האלופה אורנה ברביבאי

ראש אכ"א – אגף כוח אדם. האישה הראשונה בצה"ל שהוענקה לה דרגת אלוף. בעבר מילאה תפקידים בכירים בתחום משאבי אנוש כקצינה הראשונה בתפקיד - קצינת שלישות פיקודית, קצינת שלישות ראשית, ראש חטיבת כוח אדם בזרוע היבשה, ראש מטה אגף כוח אדם וראש אגף כוח אדם. האלופה אורנה ברביבאי תדליק משואה כנציגת צה"ל. בהישגיה הגדולים היא מוכיחה כי נסללה הדרך בפני חיילות וקצינות להעפיל ולהגיע לצמרת צה"ל.

גאולה כהן

דמות ייחודית, אידאולוגית, בתולדות המאבק על עצמאותה וקיומה של מדינת ישראל, ולוחמת נועזת במחתרות האצ"ל והלח"י בתקופת טרום המדינה.

גאולה כהן, ילידת תל-אביב, בת לאב שעלה מתימן ולאם ממוצא מוגרבי-מרוקאי, היתה הקריינית הראשית של תחנת השידור המחתרתית, נידונה ע"י הבריטים למאסר אך הצליחה להימלט מהכלא. הצטרפה לתנועת הליכוד. במשך 19 שנה כהנה כחברת כנסת ושמשה גם כסגנית שר במשרד המדע. בין יוזמותיה הבולטות היה חוק יסוד ירושלים. במשך כל השנים היא מקדישה את כל פעילותה הציבורית למען שלמות הארץ, למען החברה בישראל ולהעלאת יהודים מהתפוצות. (משואה משותפת עם גל יוסף)

גל יוסף

בת 17, תלמידת כיתה י"א בבית הספר התיכון "אחד העם" בפתח תקווה. מגיל צעיר השתתפה בפעילויות של בני נוער בתחומים חברתיים והשפיעה על בנות נוספות להתנדב למען הקהילה. משגילתה יכולת מנהיגות, שיקול דעת ואחריות, נבחרה תחילה ליו"ר מועצת התלמידים העירונית והיום משמשת כיו"ר מועצת התלמידים הארצית.