כיתה תלמידים מורים
כיתה תלמידים מוריםצילום: פלאש 90

בסקר שנערך בקרב מאות מורים על-ידי ה"אקדמית גורדון", מכללה לחינוך והכשרת מורים בחיפה באמצעות מכון Panels Politics עולים נתונים מעניינים אודות המורים בישראל, שנת 2014.

על-אף גאווה גדולה במקצוע ההוראה, ניכר כי המורים פחות גאים בתלמידים ומאמינים כי רמת המעורבות של ההורים בישראל פוגמת בהישגי ילדיהם. בנוסף, ניכר בלבול גדול בקרב המורים לגבי רפורמות שונות של שר החינוך, אך רובם נוטים להסכים עמו בכל הנוגע להשארת הדעות הפוליטיות מחוץ לכותלי בית הספר.

93% מהמורים גאים לעבוד במקצוע ההוראה- 61% מהנשאלים מאוד גאים ועוד 32% די גאים בעבודתם. לנוכח הדעה הרווחת כי מקצועות ההוראה אינן פופולאריות ואינן מספקות גאווה, נתון זה מהווה ממצא מפתיע. פרופסור יחזקאל טלר, נשיא האקדמית גורדון מסביר נתון זה: "הדימוי העצמי של המורים עולה בשנים האחרונות. יותר ויותר מורים הם אקדמאיים ובעלי תארים שניים. הזהות המקצועית מעלה את הזהות העצמית ויחד עם האוטונומיה שמוענקת יותר ויותר בשנים האחרונות למורים ממשרד החינוך מעניקה למורים גאווה מקצועית רבה יותר".

עוד עלה מהסקר כי מקצוע ההוראה היה בחירתם הראשונה של 57% מהמורים. בקרב המורים החדשים אגב, (עד 5 שנים במקצוע), נרשם נתון שונה- 65% דיווחו כי ההוראה לא הייתה בחירתם הראשונה כאשר חשבו על מקצוע לחיים. 90% מהמשיבים אינם מתחרטים על החלטתם לעסוק בהוראה. אגב, נושא השכר נותר בעייתי בקרב מורי ישראל כאשר 58% מהמורים הביעו שביעות רצון בינונית מהמשכורת אותם מקבלים.

לנוכח מקרי האלימות והאונס הרבים אשר פוקדים לאחרונה את מערכת החינוך, ניכר כי המורים חרדים לעתיד המדינה אך שומרים על אופטימיות זהירה: כמחצית מהמשיבים (47%) מודאגים מאוד לאור מקרי האלימות מחד וההישגים הנמוכים של התלמידים מאידך.

שביעות רצון נמוכה נרשמה מאיכות התלמידים (44%), רמת התלמידים הוערכה כנמוכה במיוחד בקרב מורים בוותק של 6-15 שנים (53%). מורים וותיקים יותר נטו לראות את איכות התלמידים כבינונית (62%).

למרות כי הרוב המוחלט של המורים (78%) חושבים שהעובדה שהשר פירון בא מתחום החינוך תורמת וחשובה, ניכר כי רובם העניק לשר בתום שנה לכהונתו ציון בינוני להישגיו: 64% מציבור עובדי ההוראה בישראל העניקו לשר הערכה בינונית. הציון הממוצע שקיבל השר בקרב המורים הינו 3.98 (בסולם של 1-7). אולי הסיבה לכך הינה שרובם מבולבלים ואינם עוקבים אחר הרפורמות השונות: כאשר נשאלו המורים לדעתם על רפורמת "למידה משמעותית", 51% פשוט אינה הכירו אותה.

לגבי מהלכים נוספים של השר: 69% בעד קיצור החופש הגדול ו-77% בעד החזרת תאריך תחילת שנת הלימודים לראשון בספטמבר.