ח''כ עליזה לביא
ח''כ עליזה לביאצילום: פלאש 90

מבין כלל הלומדים הנדסה שיעור הנשים הוא 12.5% בלבד, מבין הסטודנטים לפיזיקה שיעור הנשים 11% ובין הסטודנטים למתמטיקה ומדעי המחשה שיעורן 10% בלבד.

כך דיווחה נעמה טשנר, חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת בוועדה לקידום מעמד האישה שזימנה היום (שני) את שר החינוך הרב שי פירון ואת שר המדע יעקב פרי לדיון מיוחד בדרכים לעידוד נערות וסטודנטיות ללימודי מדע וטכנולוגיה.

בין זוכי המלגות והפרסים, שאינם ייעודיים לנשים, אחוז הנשים הזוכות הוא בין 0 ל-33%. מבין החיילים הנמנים על העתודה האקדמית 20% הן נשים, מתוכן רק 16% בתחומם ההנדסה. רק 20%  מהמתקבלים לקורס תכנות צבאי הן נשים ורובן אינן עוברות את המבחנים הסופיים.

"הטכנולוגיה רצה קדימה, עולם העבודה משתנה במהירות והמערכת החינוכית זזה בכבדות. איך אנחנו משנות את הנתונים?" תהתה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, "איך משנים את הנתון הקשה שרוב בוגרות מגמות אלקטרוניקה ומדעים בתיכון אינן רוצות להשתבץ במקצועות ההולמים את הידע שלהן לא בצבא ולא בלימודיהן האקדמיים? יש בשטח הרבה יוזמות אבל אין יד מכוונת. הוועדה תתכנס בשלישית בתחילת מושב החורף על מנת לקבל מידי המדענית הראשית פרופ' נורית ירמיה, שמונתה לאחרונה דיווח על תוכנית פעולה ממלכתית כוללת. אסור לשבת בחיבוק ידיים"

שר החינוך הרב שי פירון אמר כי "הציונים של הבנות במדעים גבוהים יותר משל הבנים וזה רק מגדיל את התהייה. הבנות שמחליטות מה ללמוד מקבלות את ההחלטה בשל התניות סוציולוגיות. לא כל הבעיות מתחילות בבית הספר. אני מציע חשיבה רחבה יותר. רוב מוחץ של הנבחנים במתמטיקה בארבע יחידות הן בנות והישגיהן אדירים. וזה מעלה את השאלה מה היה קורה אם היינו דוחפים אותן לחמש יחידות.

"יש תוכניות לעידוד בנות ובשנת הלימודים הקרובה נרחיב אותן ב-50%. הכוונה לייצר מהלך אדיר למודעות מורים לנושא עם דגש על הפריפריה. בשנת הלימודים הקרובה נקיים פעילות הסברה בבתי הספר היסודיים והתיכוניים בנושא נשים פורצות דרך, זאת במטרה לחשוף את התלמידות לנשים שהגיעו להישגים מרשימים, והמהוות דמויות מעוררות השראה", אמר  השר.

שר המדע יעקב פרי הבהיר כי "משרד המדע וכן משרדי החינוך והכלכלה מודעים לחשיבות הנושא ולצרוך בפעילות סינרגטית בין המשרדים. שילוב הנשים הוא נושא ליבה במשרד. ככל שנשקיע בשלב מוקדם יותר נידרש להשקיע פחות בתיקונים אחר כך".

שושי כהן, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, סיפרה כי "התחלנו לעבוד על מודעות לעידוד בנות לבחור במדעים מדויקים עם מורים למדע, מנהלים ויועצות לא רק בחטיבות הביניים אלא הרבה יותר מוקדם, בבית הספא היסודי. המשרד מנחה את המכוונים שנותנים הערכות על טיב ההוראה לבחון גם את ההיבט המגדרי של ההוראה. מורים אינם מודעים כמה זמן הם מקצים לשאלות ותשובות של בנים לעומת הזמן שהם נותנים לבנות".

יו"ר ויצ"ו חיפה, ניצה סוסוביץ הציגה לוועדה את פרויקט "מובילות לטכניון", לקידום נערות לטכנולוגיה ולהנדסה. התוכנית מעודדת תלמידות להכיר סוגי תעשיות בכלל והי-טק בפרט בשיתוף פעולה עם התאחדות התעשיינים. "גילינו שהנוער אינו מכיר את התעשייה הענפה בחיפה", אמרה ד"ר אסיה לויטה, יו"ר אגודת הידידים של ויצ"ו, "כיום יש לנו פרויקט למצוינות בכל בתי הספר השש שנתיים בחיפה, כדי שהבנות יגיעו לכתה ט' עם ציונים גבוהים ותוכלנה לבחור במגמות מדעים. החל מכיתה י' הן נחשפות למעבדות הטכניון ועובדות שם עם החוקרים. יש להן שעתיים שבועיות קבועות ומפגשים חודשיים".

פרופ' חיים סוקניק, נשיא המרכז האקדמי לב, אמר בדיון כי "אנחנו מסתכלים על הטווח הקצר. אנשים חייבים להתפרנס. הרעיון שתואר אקדמי במדעים מאפשר פרנסה טובה יותר, משכנע. החינוך הנפרד לבנות יוצר אצלן מוטיבציה גבוהה. מבין 1000 סטודנטיות חרדיות יש לנו 500 סטודנטיות להנדסה. אנו מחברים אותן לתעשייה כדי לסייע להן להשתלב בתעסוקה".