בר טל בכנס
בר טל בכנסנשים בירוק

בכנס הריבונות שהתקיים אתמול (רביעי) בחיפה פרס הכלכלן והעיתונאי ערן בר טל את עיקרי מחקרו האחרון ובו הוכיח כי החלת ריבונות על יהודה ושומרון הינה חובה מוסרית גם כלפי ערביי האזור ובמהלך שכזה צפון גם רווח כלכלי עצום למדינת ישראל.

את דבריו בכנס שאורגן על ידי תנועת 'נשים בירוק' וארגון הסטודנטים 'חזון לאומי', פתח בר טל בהערת הבהרה ולפיה לא הסוגיה הכלכלית היא שעומדת בראש הגישה המחייבת ריבונות אלא הזכות הקדומה של העם על ארצו, אך לזכות זו יש, כך מסתבר, רווחים נלווים רבים.

"שואלים לא פעם איך ניקח אחריות על 1.7 מיליון ערבים? איך נוכל לתת לאוכלוסיה שכזו שירותי בריאות, מוניציפאליה, חינוך ועוד? טיעון שנשמע ללא מענה בדרך כלל", פתח בר טל בהצגת העמדה השוללת את רעיון הריבונות אך קבע מיד כי מדובר ב"הצגה שקרית" של הדברים, הצגה המעלה צד אחד בלבד של המאזן מבלי להראות את צידו האחר של המאזן, צד הרווחים. לדבריו החלת ריבונות תותיר את מדינת ישראל ברווחים גדולים לאחר השוואת מאזני הרווח וההפסד.

עוד קודם שהציג את רווחיה הכלכליים הגדולים של תכנית הריבונות קבע בר טל כי על מדינת ישראל לשקול מחדש את האופן בו היא בנויה מהבחינה הכלכלית. בדבריו הזכיר כי למרות הצהרות החינוך חינם והבריאות חינם הדברים מוענקים לאזרח המצוי תמורת תשלומים לא מעטים ולא נמוכים במנגנונים המזמינים שחיתויות.

"בכלכלה ניתן להפיק רווחים משלושה מקורות: הון אנושי, קרקעות וכסף", אמר בר טל ופרס את הרווחים המצפים לישראל שאחרי החלת הריבונות. "בישראל נתוני האבטלה מהנמוכים בעולם וטוענים שחסרות ידיים עובדות. אנחנו מייבאים עובדים מהמזרח, אבל הפתרון הוא להשתמש בעניי יו"ש המשוועים לעבודה", קובע בר טל ומאשים: "מי שגורם לעוני שם אלו ארגוני השמאל וארגוני החרם שמביאים לסגירת מפעלים ואי פתיחת מפעלים חדשים. אלו מפעלים שצריכים לקום שם כי שם יש ידיים עובדות".

"כל עובד מפעל מניב פי ארבעה וחמישה ממשכורתו. אנחנו מפסידים כסף על כל ערבי שיושב בבית ולא עובד. יש לנו את המשאב ואנחנו לא משתמשים בו", אומר בר טל.

גם בסוגיית הקרקעות מתאר בר טל את המציאות כמשאב הניצב לפתחה של מדינת ישראל ואינו מנוצל. הוא מתאר את תמצית המחקר שהוביל ובחן את עלויות הקרקעות באזורי הביקור, עלויות הנאמדות במיליארדים רבים של שקלים. "אנחנו משוועים לקרקעות. יש ביקוש לבנייה אבל אנחנו מתעלמים מהקרקעות שביהודה ושומרון ולא משחררים אותן".

לטעמו של בר טל כל אדם שלב חומל בליבו, בין אם עמדתו שמאל או ימין, חייב לצדד בחזון הריבונות שכן קיימת חובה מוסרית לגאול את ערביי יו"ש מעוניים ולקחת אחריות על המתרחש בשטח. לדבריו את הויכוח בין ימין ושמאל ניתן יהיה להמשיך עוד עשרות שנים, אך לעשות זאת לאחר צעד הכרחי של לקיחת אחריות על המתרחש. "צריך לקחת אחריות, להעסיק, לשחרר את האדמות ולייצר עבודה בשטח הזה. אנחנו מאמללים אנשים בצד שלנו ובצד שלהם כשאנחנו מתעלמים מהמשאבים הללו. הצמיחה מונחת לפתחנו".

בסיכומם של דברים משוכנע בר טל כי הרווח מפיתוח המשאבים הללו יהיה לאין שיעור גבוה מעלות השירותים האזרחיים שינתנו לערביי יו"ש ביום שלאחר הריבונות.

הדברים נאמרו במסגרת כנס נוסף הקורא להחלת הריבונות הישראלית על יהודה שומרון והבקעה. אל הכנס שאורגן על ידי תנועות 'נשים בירוק' וחזון לאומי' הגיעו למעלה ממאתיים איש שנחשפו לפרטי חזון הריבונות, החזון הריאלי, המוסרי והיהודי המהווה חלופה לרעיונות השמאל לחלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בליבה.

עוד נשאו דברים בכנס הרב ד"ר אליהו זיני, הדמוגרף יורם אטינגר, המשפטן הבינלאומי הד"ר אלן בייקר שהיה חבר בועדת אדמונד לוי וממנסחי הסכמי אוסלו, ד"ר מרטין שרמן ועו"ד אליקים העצני מראשוני ההתיישבות ביהודה ושומרון.