מליאה במתח
מליאה במתחצילום: פלאש 90

חמישה מועמדים מתוחים ימתינו היום (שלישי) לספירת קולותיהם של חברי הכנסת שיקבעו מי יהיה הנשיא הבא של מדינת ישראל. בכך יושם קץ למרוץ שגלש לפינות בלתי מכובדות בדרך אל התפקיד המכובד והסמלי ביותר של מדינת ישראל – תפקיד נשיא המדינה.

ביום הזה נראה שקשה יהיה להיזכר בשמות שנשמעו בתחילת מערכת הבחירות כהבטחות גדולות אך כלל לא הגיעו להתמודדות עצמה. ביניהם ניתן למצוא את נתן שרנסקי, פרופ' ישראל אומן, דוד לוי, אלי ויזל ואפילו שמעון פרס עצמו שדובר בו כמי שכהונתו תוארך, יוזמה שלא יצאה אל הפועל.

יזכרו פחות שמותיהם של סילבן שלום ובנימין בן אליעזר שאיש איש מסיבותיו בחרו שלא להתמודד. העיניים נשואות אל החמישה שנותרו במרוץ – דליה איציק, דליה דורנר, דן שכטמן, רובי ריבלין ומאיר שטרית.

וכך יתרחשו הדברים על פי סדר היום שהציגה דוברות הכנסת:

בשעה 11:00 יפתח יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, את ישיבת מליאת הכנסת שבה יחל הליך בחירתו של נשיא המדינה הבא של ישראל.

במליאת הכנסת יוצב תא הצבעה מוסתר בפרגוד ומקורה, ובו יצביעו חברי הכנסת. בדוברות הכנסת מדגישים כי תא ההצבעה הונגש לנכים. בתא ההצבעה ימתינו לחברי הכנסת המצביעים פתקים עם שמות המועמדים לנשיאות המדינה ופתק לבן.

לאחר פתיחת הישיבה על ידי יו"ר הכנסת תקרא מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ בשמות חברי הכנסת, בזה אחר זה בסדר אלפבתי כנהוג בהצבעות חשאיות בכנסת, ותיתן לכל חבר וחברת כנסת מעטפה עמה ייכנס אל מאחורי הפרגוד על מנת להצביע.

בתום הסיבוב הראשון של ההצבעה תועבר הקלפי לחדרה של מזכירת הכנסת לספירת הקולות. לחדר יורשו להיכנס רק חברי ועדת הקלפי שמונו על ידי יושב-ראש הכנסת. חברי ועדת הקלפי הם: יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק כהן, ח"כ אופיר אקוניס וח"כ סתיו שפיר. כמו כן תהיינה נוכחות מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ; והיועצת המשפטית של ועדת הכנסת, ארבל אסטרחן.

בתום ספירת הקולות יקבל היו"ר אדלשטיין לידיו את תוצאות ההצבעה בסיבוב הראשון ויכריז עליהן בפני מליאת הכנסת. אם קיבל מי מהמועמדים רוב של 61 קולות לפחות, ייבחר המועמד כנשיא המדינה. במידה ואף מועמד לא קיבל רוב מוחלט – יעלו לסיבוב הצבעה נוסף שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר. במידה ושני מועמדים קיבלו מספר קולות זהה באופן שלא יאפשר קביעה מיהם שני המועמדים שיעלו לסיבוב השני (מקרה בו מועמדים 2 ו 3 קיבלו מספר קולות זהה), ייערך סיבוב ההצבעה הראשון, במלואו, מחדש.

בסיבוב ההצבעה השני ייבחר כנשיא המדינה המועמד שקיבל את מספר הקולות הגבוה ביותר מבין השניים.