אושר. קארין אלהרר
אושר. קארין אלהררצילום: פלאש 90

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק השידור הציבורי בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) החלה היום (שני) בהקראת החוק והצביעה על סעיפים 2-6.

בסעיף על מקום מושבו של תאגיד השידור הציבורי הוכנסה תוספת – מקום מושבם של המוסדות נקבע בהצעת החוק בירושלים. לבקשתו של ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) נכתב "לפי חוק יסוד ירושלים" (מה שאמור למנוע פרשנות מרחיבה עד נווה אילן, לדוגמה).

הצעתו של ח"כ ניסים זאב (ש"ס) להגדיר את תאגיד השידור הציבורי "תאגיד שידור ציבורי יהודי", נדחתה. כן נדחתה הצעת ח"כ יוני שטבון להגדירו "תאגיד שידור ציבורי ישראלי".

שר התקשורת גלעד ארדן אמר בדיון, כי "עמדתנו ברורה – שיש רבים בתוך הרשות היום שהם עובדים טובים ומסורים ואנו מעוניינים שימשיכו לעבוד בשידור הציבורי". ח"כ מיכל בירן שאלה בתגובה, "אז למה לאפס את הוותק שלהם?".

השר ארדן ציין, כי "כשדנים במעבר עובדים צריך לדון באיזה תנאים יעבדו בגוף החדש. רשות השידור היא איגוד סטטוטורי, זה לא דומה לנמלים. כל קיומה של הרשות מתבצע על פי חוק, לכן זה מצריך שינוי חקיקה. סעיף 65 בחוק קובע תקרת עלויות שכר כוללת מתוך תקציב השידור הציבורי, כדי שנוכל לדעת שנים קדימה מה הולך לטובת התוכן. ההסתדרות טוענת שאין סעיף כזה בשום גוף אחר ועל כך מתנהל עכשיו משא ומתן".

ח"כ איתן כבל (עבודה) השיג על קביעת שר ממונה, "בקביעה שיש שר ממונה, אנחנו מכניסים את המערכת הפוליטית פנימה".

היועצת המשפטית של הוועדה, אתי בנדלר, ענתה מנגד, כי "השאלה היא מי השר עליו יוטל התפקיד. האם שר שהממשלה תחליט עליו מעת לעת, או שר התקשורת, שהוא האחראי על החוק? תקנות למשל, זה תפקיד מובהק של שר. איזה שר? חשבתי שראוי שיהיה ברור שזה שר התקשורת ולא משהו שעלול להריח ניחוח פוליטי כמו שהיה בעבר".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) שאל "האם הצעת החוק שלפנינו דומה לתזכיר שהופץ לקבלת תגובות?"

היועצת המשפטית אתי בנדלר השיבה, כי "תזכיר מופץ כדי לקבל הערות. אם יש הערות, מקובל לקבל ולהטמיע אותן. לכן תזכיר זהה לחלוטין להצעה המקורית מעיד שלא הייתה פתיחות להערות. היו הערות והן התקבלו ולכן ההצעה אינה זהה לתזכיר".