הכנס בחמדת הדרום
הכנס בחמדת הדרוםרינת עמר מכללת חמדת הדרום

מכללת חמדת הדרום הדתית האקדמית לחינוך בשדות נגב ליד נתיבות בראשות פרופ' אבי לוי קיימה השבוע את הכנס השנתי בניהול וארגון מערכות חינוך.

בכנס השתתפו עשרות מרצים ופרופסורים בכירים מהאוניברסיטאות והמכללות השונות ברחבי הארץ.

הכנס אותו הנחתה דר' יעל פישר, כלל מושבים בנושאים מגוונים בהם: הקשר בין כלכלה וחינוך, חשיבה מערכתית וגלובליזציה, תהליכים ארגוניים וחדשנות בחינוך, ניהול וקבלת החלטות ואתיקה בחינוך, התפתחות מקצועית בחינוך, מנהיגות וערכים בחינוך ועוד.

במהלך דבריו ברך נשיא המכללה, פרופ' אבי לוי את חברי ועדת ההיגוי של הכנס: פרופ' יזהר אופלטקה, פרופ' דן ענבר שגם מייעץ ומלווה את התוכנית, יו"ר הכנס, ד"ר זהר טל ופרופ' מומי דהן על שנענה להזמנת הרקטור, פרופ' זכריה מדר לתת את הרצאת הפתיחה.

בתחילת הדברים הודה נשיא המכללה פרופ' לוי לצוות המנהלי של המכללה, ובראשם מירי כרמי, "שעשו הכול על מנת שיהיה לנו כנס מאורגן ומנוהל היטב". פרופ' לוי הוסיף וציין כי: "בפרשיות של ספר במדבר אותו אנו קוראים בשבועות אלו, אנו יכולים לראות כיצד מנהיג מתמודד עם אתגרים שמציב לו העם. ראשית, צריך לגבש את העם ולתת לו זהות דוגמת שם, זהות אישית, משפחתית, שבטית ולאומית. המחנך מביא עמו את העם לתוך מעבדה חינוכית המדומה למדבר, שאפשרה לחולל המהפך הפסיכולוגי והרוחני מישות תלותית של עבד, על כל המשמע ממנה לבני אדם שחיים, חושבים ומתנהגים אחרת.

עוד ציין פרופ' לוי כי ממנהיגותו של משה אנו למדים על נורמות של איש ציבור, כאשר התכונה החשובה ביותר ואולי המכוננת של מנהיג היא: צניעות וענווה. "לא להתנשא לא על הפרט ולא על הכלל, להתנהל ולהתנהג בצניעות של מידות וגם בצניעות חומרית. לדעת שאתה כל הזמן נמצא תחת זכוכית המגדלת הציבורית. מנהיג צריך לאהוב את מונהגיו ולהתמסר לעמו, ללא טובת הנאה, ללא משוא פנים ללא שוחד והכל בצניעות וענווה והקרבה למען העם". בנוסף ציין כי: "המנהיג האולטימטיבי הינו כריזמטי, לא שגרתי, חושב יצירתית ומחוץ לקופסה, מתאים עצמו לדור, לשפתו, לצרכיו ולדרך חשיבתו, יש לו חזון ויעדים ברורים גם צריך לשתף את מונהגיו במחשבותיו, בחזונו, ביעדיו וגם בשגיאותיו. זהו משה רבינו, ומה טוב ממנו לשקף בדרונו מי הוא המנהיג הרצוי. מחנך הוא מנהיג והוא גם צריך להנהיג את תלמידיו בצניעות, בגובה עיניים, בכבוד, להיות לא שגרתי, יצירתי, כריזמטי, מתאים לדור וצרכיו, רלוונטי, מוכן לקבל עצות וביקורת, מיוחד בדרך הוראתו, כך הוא ימשוך את תלמידיו מונהגיו".

רקטור המכללה, פרופ' זכריה מדר, ברך את עשרות המרצים שהגיעו מרחבי הארץ להשתתף בכנס והדגיש כי: "שוב אנו מקיימים כאן במכללה כנס ארצי משמעותי ובימים טרופים אלו הדבר ראוי לכל הערכה; זהו לא דבר פשוט להגיע עד לכאן, ועל כך מגיע לכולכם יישר כוח שהתאמצתם ואני בטוח שבדומה לכנסים הקודמים גם הפעם המאמץ יהיה שווה. אני רוצה לנצל את הבמה ולברך את דר' זהר טל ואת שאר העושים במלאכת הקודש וודאי שלכם המרצים. כמו כן, אני מבקש להביע את תודתי האישית לפרופ' דהן שהסכים לבוא ולתת את הרצאת הפתיחה ללא כל היסוס. אנחנו שנינו מגיעים מאותה אוניברסיטה ורואים עין בעין את הרצון לעודד ולחזק את הפריפריה".

יו"ר הכנס, דר' זוהר טל ציין, "אנו מוקירים את חברי הסגל האקדמי של מיהל החינוך שנענו לבקשתנו לקיים את הכנס השנתי במכללת חמדת הדרום. לקיום הכנס במכללה הזו ישנה חשיבות מיוחדת, לאור הבשורה בה התבשרנו השנה כי אנו הראויים להעניק לבוגרי התוכנית את התואר המוסמך. אני מאמין כי כדי להיות מנהל בית ספר יש בהכרח להימנות עם בוגרי התואר השני במנהל החינוך: תואר המכשיר את בוגריו לראות ראיה מערכתית. כיוון שהתוכנית גדושה, אסתפק בכך שאני מאחל לנו כי הכנס יהיה פורה ויאפשר שיח חברים מהנה ומועיל. אני מקווה כי מבנה היום שבו שילבנו מושבי הרצאות קצרים עם דיונים נוסח שולחנות עגולים במושב אחד, יהיה מעניין ומפרה. גם הפאנל הפעם בנוי על ראיה רב כיוונית ויעסוק בסוגיות הליבה של תרומת מינהל החינוך למדע ולחברה ולטיוב מקצועי הניהול בחינוך".