חרדים.
חרדים.ערוץ 7

במכתב ששיגר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אל נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, תקף גפני את העובדה שנציבת השירות מתנגדת לחוק להעדפה מתקנת בשוק התעסוקה למגזר החרדי, וכתב כי התנגדותה לא נשמעה בעבר כאשר החוק חוקק לטובת אוכלוסיות מקופחות אחרות במדינה.

גפני כותב במכתבו כי אין מקום לאמירות בדבר החשיבות של מציאת מקומות עבודה לחרדים המחפשים מקום תעסוקה, ואין כל צורך בהסברה לציבור החרדי בנושא, "מדובר בציבור אינטליגנטי דיו, ואין צורך להסביר לו מה ראוי שיעשה. העובדה שיש תת ייצוג של האוכלוסייה החרדית בעיקר במגזר הציבור אך לא רק שם, היא עובדה שמהווה כתם מחפיר על החברה הישראלית, החוק שלי - עליו נתת חוות דעת מדבר על מועמד לעבודה שברשותו הכישורים הנדרשים, ונועד למנוע אפליה".

גפני מוסיף וכותב כי "הכלי של העדפה מתקנת לדברייך - כפי שהבאת לידי ביטוי במכתב ששיגרת לשרי הממשלה, מופעל רק בשלב האחרון של הכניסה למגזר הציבורי. הדברים הם בגדר הבל ורעות רוח, מכיוון שאני כחבר כנסת, משמש כמחוקק, ובכל החוקים של העדפה מתקנת שהיו עד כה - מעולם לא נשאלה השאלה, לא במליאת הכנסת ולא בוועדות שעסקו בחוקים הללו. השאלה שנשאלה על ידך - ומזמן אבד עליה הכלח, כיצד ניתן להגדיר את הפרטים המשתייכים למגזר החרדי, כבר עברו חוקים, תקנות והחלטות על הגדרת הציבור החרדי (בעיקר להרע לו), מה שמוכיח שניתן להגדיר היטב".

"אפליית הציבור החרדי בקבלה לעבודה נובע בחוות דעתך בעיקר מהבדלים תרבותיים והמסקנה המקצועית שחייבת לבוא מיד בחוות דעתך היא: באם הציבור החרדי רוצה להתקבל לעבוד שישנה את תרבותו ויאמץ את התרבות החילונית או למצער את התרבות הציונית – דתית (כמובן מבלי לאמץ את תרבותם בנושא המדיני). אך החמור מכל במכתבך ובחוות דעתך, היא הטיעונים המשפטיים בנושא השוויון והפגיעה שעלולה להיות כלפי ציבורים אחרים, שאלה שכמובן לא נשאלה בחקיקת אפליה מתקנת לקבוצות אחרות, כיצד במחי קולמוס המאשים הפך לנאשם. לית מאן דפליג עובדתית כי הציבור החרדי הוא המופלה לרעה יותר מכל ציבור אחר כל פלפולי הסרק לא ישנו עובדה זו. אני איש ציבור שעוסק בנושא זה שנים רבות יודע, ואני מצביע על עובדות שהאפליה נובעת מכיוון שמדובר באיש חרדי או אישה חרדית".

את מכתבו סיים עם העתק לשר הכלכלה נפתלי בנט וכתב כי "מתוקף תפקידך להביא לשילוב בעבודה של הקבוצות השונות - את הפכת לגורם היחיד במדינה שינסה למנוע זאת מהציבור החרדי ובאם נכונים דברייך ואת מגיעה לנושא זה ללא דעות מוקדמות או סטיגמות שאת משייכת לציבור החרדי - היה מן הראוי כי תדוני עם נציגיו לפני שאת מוציאה חוות דעת מוטעית כל כך הן בהגדרת הציבור החרדי והן במסקנות שנובעות מכך".

יצוין כי למרות חוות הדעת של נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה אשר כאמור התנגדה לחוק העדפה מתקנת למגזר החרדי בשירות הציבורי, ח"כ הרב משה גפני הצליח להעביר את החוק הן בוועדת השרים לענייני חקיקה, וכן במליאת הכנסת בשבוע האחרון בקריאה טרומית, והחוק נידון כעת בוועדות הכנסת לקראת השלמת החקיקה.