חדר ניתוח
חדר ניתוחאילוסטרציה: פלאש90'

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שתאפשר לקטינים לבצע החלטות באשר להליכים רפואיים המבוצעים בהם, ללא צורך בהסכמת הוריהם.

הצעת החוק, שנוסחה בשיתוף עם המועצה לשלום הילד, קובעת כי קטין מגיל 14 יהיה רשאי לקחת חלק בקבלת החלטות הנוגעות להליכים רפואיים שיבוצעו בו ותידרש הסכמתו לקבלת הטיפול.

כמו כן, קטין מעל גיל 16, אשר מטפלו סבור כי הוא מבין את הנסיבות ומסוגל לקבל החלטה בעצמו, יוכל לקבל החלטות באשר להליכים מסוימים המבוצעים בו גם ללא אישור מפורש מהוריו או האפוטרופוסים שלו.

בין השאר נותנת ההצעה מענה לקטינים שעברו פגיעה מינית ואינם מעוניינים או חוששים לפנות להוריהם לקבלת אישור לטיפול. מצבים מסוג זה מתרחשים לא אחת כאשר הפוגע הוא אחד מבני המשפחה.

כמו כן, ההצעה נותנת לראשונה מענה חוקי מפורש למטפלים המתבקשים להעניק טיפול רפואי ראשוני לקטין נפגע מינית גם ללא הסכמת הוריו. הצורך במענה זה נובע מההבנה כי החשיבות של קבלת טיפול ראשוני לאחר פגיעה מינית גבוהה מאוד, הן ביחס למצבו הפיסי והנפשי של הקטין והן לשם ההליך הפלילי כנגד הפוגע בהמשך.

יש להדגיש כי לצד הגישה לפיה יש לאפשר ככל הניתן אוטונומיה לקטין בהתאם לגילו ובשלותו, מקפידה ההצעה להימנע מפגיעה באחריות ההורית. על כן, גם במצבים בהם נקבע כי ניתן יהיה לטפל בקטין ללא הסכמת הוריו, מודגש כי יש לשאוף ליידע את ההורים ולקבל את הסכמתם, תוך שיתוף הקטין ובהסכמתו.

כמו כן, מבחינה ההצעה בין טיפול שגרתי ופשוט, לבין טיפול מורכב שיש בו סיכון או השלכות משמעותיות אפשריות לבריאותו ואיכות חייו של הקטין ומבטיחה כי טיפולים מהסוג השני ידרשו עדיין את אישור ההורים.

"היום ברור כי ישנם קטינים הבשלים להבין את מכלול הנסיבות ולבצע החלטות נבונות ואחראיות באשר לגופם", אמרה ח"כ אלהרר. "לא ייתכן כי החלטות מסוג זה יבוצעו 'מעל ראשם' של בני הנוער מבלי לכל הפחות להתחשב בדעתם ובמקרים מסוימים- רק בה''.

לדבריה, "ההצעה מציבה תנאים מחמירים דיים ואף נותנת מקום להבחנה ושיקול דעת של המטפלים באשר לבשלותם של הקטינים, זאת בכדי לוודא כי הזכות לא תנוצל שלא לצורך, תפגע בסמכות ההורית או תביא חלילה לפגיעה עתידית בקטינים".