שחקני גרמניה חוגגים
שחקני גרמניה חוגגיםרויטרס

האמת? זה היה מתיש. שלושת הסיבובים של גביע העולם סיפקו לנו משחקים רבים ללא עניין ורבים שהוצרכו להיכנס להארכה אחרי תיקו 0:0 משמים וחלש. גם נבחרת ארגנטינה שעלתה אמנם לחצי גמר המונדיאל, לא הרשימה במיוחד, אך כשמשחק אצלך השחקן הטוב בעולם וקוראים לו ליונל מסי, אתה לא יכול להפסיד לעולם כנראה.

אז אחרי 60 משחקים כשחלקם הגדול קשים לצפיה, אפשר לצאת לדרך עם סיכום של שלושת הסיבובים המתישים ובעיקר של ארבע הנבחרות שהגיעו עד למעמד חצי גמר גביע העולם. 

אם ננסה לאפיין את המונדיאל הזה בכמה מילים, אפשר להגיד כי מי שבלטו במונדיאל הנוכחי מעל כולם לא היו הקהל המטורף שהגיע בהמוניו וגם לא המאמנים הטקטיקנים הגדולים שהצליחו לקחת נבחרת חלשה ולהגיע איתה לשלבים המכריעים של הגביע. המונדיאל הנוכחי שייך כולו לשוערים. אוצ'ואה המקסיקני, נאבאס הקוסטה ריקני, אניימה הניגרי, קורטואה הבלגי והווארד האמריקאי הם רק חלק מהשמות של השוערים הטובים בטורניר הנוכחי, כאלה שסיפקו הצלות מרהיבות אך כשלו ברגעי האמת כשנבחרתם הודחה מגביע העולם. מלבד גרמניה שבין קורותיה עומד מנואל נוייר, כל שלוש הנבחרות האחרות אינן מחזיקות בעמדה הזו בשוער יוצא מגדרו, עובדה שצריכה להדאיג מאוד את כל מי שתתייצב מול גרמניה בשני המשחקים הקרובים עד לגביע הנחשק.

הנתון המדהים יותר הוא שעל אף הצטיינותם של השוערים במונדיאל הנוכחי, הטורניר השנה הוא הפורה ביותר בכל הקשור לשערים. חאמס רודריגס הקולומביאני מחזיק בתואר מלך השערים של הטורניר כשהספיק לכבוש 6 שערים לפני שהודח עם נבחרתו ונראה שאין מישהו שיכול לעבור אותו, בטח אחרי שניימאר סיים את המונדיאל הנוכחי כששבר חוליה בגב התחתון. ואולי דווקא מסי הארגנטינאי שהצליח להעלות את נבחרתו לחצי הגמר אחרי 24 שנים, יעשה זאת? לאור היכולת החלשה שלו ברבע הגמר ספק גדול, אבל לא נהמר נגד השחקן הטוב בעולם.

נתון נוסף שקשור לשערים הוא הדקה שבה נכבשים הללו. כל מי שראה משחק או שניים במונדיאל הנוכחי יודע - רוצה לראות שערים? תתחיל לראות החל מהדקה ה-80. מתוך שמונת המשחקים בשלב שמינית הגמר, חמישה מתוכם הוכרעו אחרי הדקה ה-90.

במהלך שלושת הסיבובים, ראינו גם שישנה חשיבות מכרעת למי שעומד על הקווים, המאמן. לואיס ואן חאל לימד את העולם כולו את ההבדל בין מאמן מהאסכולה הישנה לזו החדשה. במשחק רבע הגמר בין הולנד לקוסטה ריקה, עמוק בתוך תוספת הזמן של ההארכה או ליתר דיוק - בדקה ה-121. אז הכניס המאמן ההולנדי את טים קרול שוערו השני, במקומו של יספר סילסן כשהבין כי הנבחרות ניגשות להכריע את המשחק מהנקודה הלבנה.

ההולנדי הוותיק סבר כי על אף שקרול עוד לא נגע בכדור, הוא מסוגל לעמוד בין הקורות ולקחת את הולנד לחצי גמר הגביע עם עצירות מהנקודה הלבנה. אין אוהד שנשאר אדיש לחילוף תמוה זה, הרי מעבר לחוסר האמון של המאמן כלפי השוער הראשון שלו היה פה משהו שנראה לא אפשרי - האם השוער הראשון לא אמור להיות הטוב ביותר מבין שאר השוערים של הנבחרת? כנראה שלא בבעיטות עונשין. קרול הצליח להדוף שתי בעיטות של הקוסטה ריקנים והוכיח כי לפעמים האסכולה הישנה והוותיקה של המאמנים גוברת על זו החדשה. מעניין יהיה לראות את מנצ'סטר יונייטד בעונה הבאה תחת הדרכתו של המאמן ההולנדי הוותיק.

נחזור למגרש. במונדיאל הנוכחי ראינו גם שלעיתים קרובות כוח רצון ותשוקה לנצח גוברים על יכולת אישית וכישרון רב. בעיקר ראינו שכשנבחרת בנויה סביב שחקן אחד ונהיית תלותית בו ורק בו, סיכויים גבוהים שתפסיד (פורטוגל, אורוגוואי, ספרד, אנגליה, איטליה ועוד) או שתעפיל בקושי (ארגנטינה, הולנד). אם תרצו, הסיכויים הגבוהים ביותר לזכיה במונדיאל על סמך מה שראינו עד כה הם עם הנבחרת הגרמנית שאמנם לא הרשימה במיוחד עד כה, אבל הפוטנציאל הגלום בה גדול יותר מכל נבחרת אחרת.

אז משחקי חצי הגמר יתקיימו בימים שלישי ורביעי, כשבשלישי ישחקו ברזיל וגרמניה ראש בראש, וברביעי - הולנד מול ארגנטינה. יש למה לחכות, קחו יומיים מנוחה לפני שיתחיל סיבוב נוסף.