מטה האו"ם באירופה. ארכיון
מטה האו"ם באירופה. ארכיוןרויטרס

פרופ' יעקב כץ שבעבר כיהן כראש ועדת החינוך הישראלית של אונסק"ו שיגר לפרופ' שאבאס מכתב ובו הוא מבקש ממנו לפסול את עצמו מעמידה בראש הועדה החוקרת את פעילות צה"ל ב'צוק איתן'. זאת לנוכח עמדתו הידועה כלפי ישראל בכלל וראש הממשלה נתניהו בפרט.

במכתבו כותב פרופ' כץ, כיום נשיא המכללה ירושלים: "כמומחה מוכר בתחום החוק הבינלאומי וכמי שזכה למינוי מהאו"ם לעמוד בראש וועדת החקירה אשר תבדוק את פעילות ישראל וצה"ל בעזה, הרשה לי להציע לך, אם אתה רואה את עצמך כאדם ישר וללא רבב אתי, לדחות את המינוי. תביעתי זו באה בעקבות נאום פומבי שנשאת בשנת 2013 ובו תקפת את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ואמרת כי היית שמח לראות אותו יושב על ספסל הנאשמים בבית הדין הבינלאומי בהאג. אמירה זו מוכיחה בעליל את הדעות הקדומות שלך נגד נתניהו ואינו מבשר טובות לגבי קיום חקירה אובייקטיבית. כאקדמי לעמיתו אני מפציר בכך לוותר על המינוי כדי לא להכתים את השם הטוב של הקהילה האקדמית".

בשיחה עם יומן ערוץ 7 מבהיר כץ כי אינו מצפה לתגובה משאבאס "אני יודע מי האיש", הוא אומר ומספר כי עקב אחר פעילותו הבינלאומית בוועדות חקירה שהוקמו בנקודות שונות בעולם בהם. לדבריו מדובר במשפטן בכיר הבקיא בחוק הבינלאומי אך עם זאת מדובר באדם ה"מריח מאנטישמיות", כלשונו.

פרופ' כץ מציין כי לא צריכה להיות לישראל בעיה עם חקירה שתתבצע על ידי גורם אובייקטיבי שלהערכתו רק ישבח את ישראל, אך במקרה זה יש לזכור מיהו האיש שמונה לעמוד בראש הועדה. הוא מזכיר את דבריו לפני כשנה כאשר התקיים דיון על הבאת פושעי מלחמה לבית הדין בהאג והארכיבישוף טוטו הציע להביא אדם מסויים. הפרופ' שאבאס אמר אז שלטעמו הראשון שיש להעמידו לדין בבית הדין בהאג הוא בנימין נתניהו.

לטעמו של כץ מבט כזה על פני האירועים הוא שמביא את שאבאס שלא לראות סכנה כלשהי באמירותיו של אחמידיניג'אד על רצונו למחוק את ישראל מהמפה ועבורו מדובר באמירה פוליטית גרידא.

לנוכח כל אלה ונתונים נוספים מצפה פרופ' כץ מאדם כשאבאס לנהוג ביושר הכרחי מינימאלי ולפסול את עצמו מעמידה בראש הועדה בהיותו בעל עמדה ודעה מוקדמת. פרופ' כץ מציין כי פנייתו ברוח זו לשאבאס נעשתה כפרופסור לפרופסור. "אני לא מצפה שהוא יהפוך לתומך נתניהו או לתומך ישראל אבל כבעל שיעור קומה מוכר כמומחה בינלאומי לחוק הבינלאומי יפעל גם על פי המוסר הבסיסי. כל שופט בעל נגיעה היה פוסל את עצמו מלשבת בדין אם אחד הנאשמים הגיע איתו ליחס דומה לזה שיש בינו לבין נתניהו. שיהיה ישר את עצמו".

"הוא מהסוג הזה של עוכרי ישראל", אומר פרופ' כץ הנזכר בימיו כראש ועדת החינוך הישראלית של אונסק"ו, ימים בהם הותקפה ישראל שוב ושוב על מעשיה ובאחת המתקפות הוחלט לקבוע את ההצבעה ליום כיפור על מנת למנוע ממנה גם להגיב על אף שחברי הועדה היו יכולים בנקל להעביר את החלטתם ברוב אוטומאטי.

באשר לאופן שבו לטעמו על ישראל להגיב לוועדה אומר פרופ' כץ כי "אי אפשר לשתף פעולה עם אנשים כאלה. הם מחכים לנו בפינה לאורך כל הדרך. הם יחייכו חיוך רחב ויפה אבל בחדרי חדרים כשהם כותבים את הדו"ח שלהם הם לא יתחשבו במה שאמרנו. אנחנו יכולים לחקור את עצמנו. לא כדי לחפש אשמים אלא כדי לראות אם היו תקלות", אומר כץ הסבור כי לנוכח המציאות ברור שעימותים צבאיים עוד יתרגשו עלינו ולקראתם יש להסיק מסקנות ולקחים. "זה אולי ימתן את הביקורת בעולם, אבל אין לשתף פעולה עם גוף עוין מלכתחילה".

עוד הוא מזכיר את היכרותו האישית עם השופט גולדסטון שעמד בראש ועדה דומה לזו שבראשות שאבאס. "גולדסטון הוא יהודי טוב שפשוט לא הצליח להתגבר על היצרים של כל מי ששלח אותו לחקור אותנו ונפל בפח, אבל כאדם ישר כעבור כמה חודשים הוא הודיע שהיו טעויות והייתה אפילו נימה של התנצלות. אבל כאן לא מדובר על גולדסטון אלא על אדם שמלכתחילה לא אוהב את עם ישראל".

"הדו"ח כבר כתוב. הוא יאמר שצה"ל ביצע פשעי מלחמה בהוראת הממשלה ובראשה ראש הממשלה ובדיוק בשביל זה הקימו את הטריבונל בהאג ולכן צריך לגרור את ראש הממשלה, את שר הביטחון ואת הרמטכ"ל ואת כל עם ישראל לשם. לא נשחק את המשחק הזה. נבדוק את עצמנו ונאמר את האמת ונדבק באמת הזו".