הבית היהודי
הבית היהודייוני קמפינסקי

מה מטרת החוקה החדשה?

זוהי חוקה להנהגה. היא מיועדת לחזק את כוחה של תנועת הבית היהודי לאור ערכי הציונות הדתית.

מה היה רע בחוקה הקיימת? למה בכלל צריך את כל העניין הזה?

הרבה דברים. נתחיל מזה שהחוקה הישנה כמעט חוגגת 20, והיא מתאימה לניינטיז. אבל זה החלק הקל. יש עוד המון דברים בעייתיים. למשל, בחוקה הישנה חברי הכנסת אינם נבחרים על ידי הציבור(!). בחוקה החדשה, אנו מקבעים שרבבות המתפקדים הם שיבחרו את יושב ראש התנועה ואת מתמודדי המפלגה לכנסת. בעצם, כמו מה שהיה בבחירות האחרונות שהעלו את הבית היהודי מ-3 מנדטים ל-12.

החוקה הישנה קבעה מנגנון מסורבל של ריבוי מוסדות וגופים, דבר שיצר מריבות וקיפאון במשך שנים רבות. החוקה החדשה מאפשרת מעורבות של מרכז המפלגה שהוא הגוף העליון, ועם זאת יכולת עבודה מסודרת למען הגשמת הערכים שלנו. החוקה החדשה גם מדברת על האפשרות שהבית היהודי ירכיב את הממשלה. נאמין, בעזרת השם נצליח.

האם אין כאן דיקטטורה של איש אחד?

הפוך. החוקה קובעת שלפני כל בחירות יושב ראש המפלגה חייב לעמוד לבחירה בקרב כלל המתפקדים. למעשה אומרים ליושב הראש: "אנחנו נותנים לך את הכלים לעבוד. אבל אם לא תהיה טוב, נחליף אותך". דבר זה לא היה קיים במפלגה בעבר. ומעבר לכך, לפחות 80% מהרשימה נבחרת בידי הקהל הרחב, ומקום 10 בידי המרכז, תוך הגברת הכוח הנשי במפלגה

זאת בניגוד לכמות עצומה של מפלגות שבהן אדם אחד או גוף של מספר אנשים קובע את הרשימה (קדימה, התנועה, ש"ס, ישראל ביתנו, יהדות התורה, יש עתיד). חשוב לציין - גם בבחירות הקודמות היה ליו"ר המפלגה בנט אפשרות לשריין מקום ברשימה, ומכיוון שהרשימה היתה מאוזנת הוא ויתר על כך.

אבל למה הדחיפות?

התהליך היה התהליך הארוך והסדור ביותר שהיה במפלגה כלשהי בישראל, והוועדה החלה את דיוניה לפני כמעט כשנה וקיימה עשרות דיונים. הוועדה כוללת רבנים, אנשי משפט, אנשי שטח ומשלבת בתוכה את הוותיקים והצעירים של המפלגה. לאחר מכן יצאו חברי הוועדה לקבלת הסתייגויות שעשרות מתוכן אושרו.

בוועדה היו חברים בין השאר הרב ד"ר דניאל טרופר, הרב זאב קרוב, מר אריה פרג'ון, לשעבר ראש עיריית טירת הכרמל, מר יעקב סולר מבני ברק, עו"ד שגית דרעי מבית שמש, אילנה דרור מגבעת זאב, עו"ד נועם וייס מהשומרון, עו"ד איתן הברמן, שי נתן מאלעד, המנכ"ל ניר אורבך, מר שייקה בשן מגבעת שמואל. הם קיימו הליך מקיף ונוקב והביאו לתוצאה מצויינת.

בכל זאת, אומרים שזו דיקטטורה. שנוטלים את כוחו של המרכז.

ממש לא! המרכז הוא הגוף המרכזי בחיי המפלגה: המרכז קובע את החוקה. המרכז קובע את מצע המפלגה. המרכז מהווה רוב במוסדות המפלגה (נשיאות המרכז וועדת הבחירות), מלבד במזכירות שהיא נועדה לניהול השוטף והיומיומי של המפלגה. והמרכז בוחר את המספר העשירי ברשימה, שהוא לא זז אחורה בשום מקרה.

נראה ששמתם לכם מטרה לצבור מנדטים וכוח פוליטי על חשבון ויתור על הערכים.

להיפך. הזינוק בכוחה של הבית היהודי נובע מכך שהיא דבקה בערכי הציונות הדתית ומבטאת אותם בנחישות. עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל. הדברים הללו מתבטאים גם בפרק מטרות המפלגה.

חוקת המפלגה מדברת על (ציטוט): "חיים על פי תורת ישראל", "מורשת התורה", "מדינה יהודית", "צביון יהודי", "בסיס ערכי התורה", "חיבור התורה עם החיים הלאומיים יסוד בזהותה", "לימוד התורה ערך לאומי מרכזי ואחת מאבני היסוד לקיומו הנצחי והרוחני של העם היהודי" ועוד. אין עוד מפלגה ששמה לה בראש מעייניה את ערכי הציונות הדתית והתורה כמו הבית היהודי.

דווקא בגלל שאנו מדברים בבהירות, בישירות ואיננו מנסים להתחנף לאף אחד, מצטרפים אלינו עוד ועוד ציבורים.

אם כך על בסיס מה טוענים המתנגדים שהחוקה תנתק את המפלגה מהדת?

כנראה שהם לא קראו את החוקה. אין הסבר אחר.

המתנגדים לחוקה טוענים שאתם מפלגה אליטיסטית שאינה "יורדת לעם"

הפוך! מאות אלפי מצביעי ש"ס, אנשי ליכוד לשעבר, אנשי עיירות פיתוח, התיישבות עובדת, מסורתיים ואפילו חילוניים עברו לתמוך בבית היהודי בדיוק בגלל שהפכנו למפלגת הבית של עם ישראל. זו המפלגה החברתית של ישראל! ראו כיצד חברי הכנסת שלנו פתחו לשכות קבלת קהל בגליל, בנגב, בדרום תל אביב.

ראו את החוקים שחוקקנו, את פעולות הממשלה שלנו - של שר הכלכלה שדואג לעובדי הקבלן בניקיון והעלה את שכרם, של שר השיכון, של השר לאזרחים ותיקים. גם בבחירות המוניציפליות השקענו את מירב המשאבים בפריפריה, ולא במקריות ראש העיר של הבית היהודי הוא בקרית מלאכי.

אומרים שהחוקה תמנע אפשרות איחוד עם האיחוד הלאומי

הפוך! כפי שרצנו בבחירות הקודמות, כך יהיה גם הפעם. החוקה דווקא מתייחסת ומאפשרת איחוד בין מפלגות באישור המרכז.

האם הבית היהודי הופך לליכוד ב?

אין ליכוד ב. יש בית יהודי א.

הבית היהודי יתפוס את מקומו של הליכוד יום אחד בהנהגה על פי ערכיו, בדיוק כמו שקצין בכיר דתי כזה או אחר מפיץ מערכיו על ציבור פקודיו כשהוא מתמנה - המפקד מתחלף, הערכים מגיעים עם המפקד החדש. לא מדובר בחלל ערכי המתמלא מאליו - אלא על ערכים המגיעים עם המפקד.

המחשבה שאם מגיעים להנהגה מיד הופכים ל"חילוניים" היא שורש נמיכות הקומה של הציבור שלנו: אנחנו גאים בערכינו, ואנחנו צומחים איתם ונצמח איתם עוד. זה שמגיעים אלינו ציבורים נוספים - הרי זאת המטרה, לא הבעיה. זאת הברכה הגדולה, לא הקללה.

עם 12 מנדטים אנו עוסקים הרבה בחיבור עם ישראל ליהדות עפ"י התורה ובתהליך אמיתי: מנהלת זהות יהודית שהקמנו כדרישה במו"מ הקואליציוני היא תהליך אמיתי שכזה , הבאת 70 תקנים חדשים לרבני התיישבות(לאחר 12 שנה) בישובים שאין כיום תקן שכזה אך הישוב צמא לכך, פעם ראשונה שהוכנס בחוק בישראל חשיבות של לימוד התורה במדינת ישראל, הכנסת ראשי מועצות דתיות ציוניים, רבני עיר ציוניים (רק השבוע רב ציוני בנתניה) ועוד ועוד.

אז מדוע נטלתם מהמרכז את הזכות לבחור את חברי הכנסת? מתנגדי החוקה אומרים, בצדק, שאתם רוצים להתנתק מהשטח?

העברנו את בחירת הח"כים לציבור המתפקדים. נכון. ראינו במפלגות אחרות מה קורה כאשר חברי המרכז בוחרים בח"כים. זה יוצר תרבות בעייתית, ואפילו עבירות. איננו רוצים להגיע לשם. וכאמור, כדי לאזן החוקה החדשה מאפשרת למרכז לבחור את המקום העשירי, שפעם היה ריאלי בחלומות והיום בזכות האמון שהמפלגה זוכה לה נחשב מקום ריאלי לחלוטין.

מדוע אינכם מאמצים את החוקה האלטרנטיבית, שעל פיה המרכז יבחר את חברי הכנסת וכך יישמר החיבור לשטח?

הרעיון להחזיר בחירת חברי הכנסת לידי המרכז הוא טעות, הוא יהרוס את כל מה שבנינו עד כה. החוקה האלטרנטיבית שהציעו המתנגדים, המדברת על כך שחצי מהרשימה (!) תיבחר ע"י חברי המרכז - תרחיק את הציבור מאיתנו, אותו ציבור שהגיע בגלל הפריימריז, ובחר בעשרות אלפיו את חברי הכנסת ואת יושב הראש. אסור לאפשר זאת.

אז למה בכל זאת יש מתנגדים לחוקה?

קודם כל, רוב מוחלט של חברי הכנסת של המפלגה הם בעד החוקה. אילת שקד, אורי אורבך, ניסן סלומיאנסקי, אבי וורצמן, שולי מועלם והיו"ר נפתלי בנט.

רוב מוחלט של חברי המרכז בעד החוקה. בסקר מינה צמח 71% מבעלי הדיעה בקרב המתפקדים, ולאחר שבועיים בסקר רדיו גלי ישראל כבר זינק ל-81% מקרב בעלי הדיעה בקרב המצביעים.

המתנגדים, החלו באמירה שהחוקה מרחיקה צעירים (?!), לאחר מכן שהיא הופכת את היו"ר לדיקטטור, ולאחר שההסתייגויות התקבלו מדברים על כך שהחוקה פוגעת בערכי התורה.

(השאלות והתשובות נכתבו בידי אנשי מפלגת הבית היהודי)