אבו מאזן וברק אובמה
אבו מאזן וברק אובמהצילום: פלאש 90

מצרים מנסה לחזור למעמדה כמדינה מרכזית בזירה המזרח תיכונית. על פי דיווחים, במפגשים האחרונים בין הנשיא א‑סיסי ליו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן, הציע הנשיא תוכנית חדשה להקמת מדינה פלשתינית במהירות, ולא על חשבונה של ישראל.

על פי הדיווח, א‑סיסי מציע כי מצרים תעניק שטח של כ‑1,600 קמ"ר משטחה באזור סיני, מצב שיכפיל עד פי חמישה את גודלה של עזה, ובו תוקם מדינה פלשתינית בשליטה של הרשות, מדינה שתוכר גם לצורך זכות השיבה. על פי ההצעה המצרית, המדינה תהיה מפורזת לגמרי מנשק. בנוסף לכך תינתן אוטונומיה בערים הפלשתיניות בשטחי יהודה ושומרון, כשבתמורה יידרש אבו-מאזן לוותר על חזרה לגבולות 1967.

ברשות הפלשתינית דחו את ההצעה על הסף, למרות לחצים כבדים שהפעיל הממשל המצרי, בעיקר לאחר ששמעו שהאמריקנים סמכו את ידיהם על התוכנית. במערכת המדינית גורסים שאבו-מאזן כלל אינו מעוניין לשוב לרצועת עזה, ועל כן גם הרפה את הלחץ הבינלאומי על מועצת הביטחון של האו"ם. החלטה מפורשת שלה בנושא עלולה הייתה לגרום לו להידרש לסוגיית נטילת השלטון בעזה, ולהסתבכות נוספת עם חמאס.

באופן רשמי לא נשמעה התייחסות לנושא מראש הממשלה או משר החוץ, אבל שר התחבורה ישראל כץ הגדיר את הרעיון כ"הצעה מדהימה של נשיא מצרים" וכ"חזון אחרית הימים". השר גלעד ארדן הבהיר כי "היוזמה של א‑סיסי היא דוגמה לפתרון חדשני שעל כולנו לנסות לבחון. זו הצעה נדיבה שמציעה לפלשתינים שטח גדול פי חמישה מרצועת עזה".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, אמרה בתגובה להצעה כי "נשיא מצרים השכיל להבין מה שהשמאל בישראל מסרב להבין כבר עשרות שנים: הפתרון לבעיה הפלשתינית צריך להיות אזורי ולא יכול ליפול על כתפיה של ישראל בלבד. אני קוראת לראש הממשלה להיפגש עם נשיא מצרים ולבדוק את היתכנות היוזמה".

מנגד השר יובל שטייניץ, מקורבו של נתניהו, פסל את ההצעה, אך לא בגלל התוכן אלא בגלל הנסיבות. הוא ציין כי אין מקום ליוזמות בשלב זה: "אין שום יוזמה מדינית לפני שאבו-מאזן מוכיח שהוא מסוגל להשתלט על הרשות הפלשתינית, לפרז את עזה ולעמוד בהתחייבויות הקודמות שלו. זה תנאי בסיסי לכך שנוכל לחשוב על איזושהי יוזמה מדינית".

עוקפים את האמריקנים

אולם נראה שהפלשתינים מחפשים שינוי הרבה יותר מהותי כדי לכפות על ישראל לחזור לתהליך המדיני. נביל שעת', אחד מבכירי הפת"ח, ארגונו של אבו-מאזן, טען השבוע כי מטרת העל של הרשות היא לסמן את האו"ם כמי שיתווך בתהליך השלום בין ישראל והפלשתינים, במקומה של ארצות הברית. מדובר באמירה מרחיקת לכת, שכן לראשונה הפלשתינים מביעים בקול אי אמון במתווכת המרכזית בתהליך, שדבקה בניסיונות להשיג הסדר מדיני שנים רבות.

"אני אומר לאמריקנים: התוכניות שלכם לא עבדו והגיע הזמן שתפנו את הבמה לקהילה הבינלאומית, שתנסה להציע תוכנית טובה יותר, כזו שתעבוד", אמר שעת', ואיים כי הצעדים הבאים של הפלשתינים יהיו פגיעה בישראל בכל מקום אפשרי בזירה הבינלאומית. "נדרוש מהמערב לטפל בהם כמו שטיפלו באפרטהייד בדרום אפריקה", טען שעת'.

במערכת המדינית רומזים שאין כוונה להיכנס לחילופי מהלומות מילוליות עם ההנהגה הפלשתינית, אבל מבהירים שמתקיימים מאמצים רבים בצד הישראלי כדי להראות כיצד הפלשתינים סירבו עד כה לכל פשרה ישראלית, גם כשהייתה מרחיקת לכת.

ובינתיים נמשכים הניסיונות לקבע בשטח צעדים פלשתיניים חד-צדדיים. שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית הודיעו השבוע כי יתמכו בתוכניתו של אבו-מאזן שהוצגה כאן בשבוע שעבר, לפיה מועצת הביטחון של האו"ם תקבע בהמלצת הפלשתינים תוכנית מדורגת לנסיגה ישראלית מכל שטחי יהודה ושומרון. מזכיר הליגה הערבית הוסמך על ידי שרי החוץ להצטרף אל הרשות הפלשתינית במאמציה לנסח הצעת החלטה ברוח זו, ולהגישה למועצת הביטחון. בתוך כך, גורמים בממשל האמריקני הבהירו כי ארה"ב תטיל וטו על כל ניסיון לפתור את הסכסוך באופן בלתי צודק ותוך נקיטת צעדים חד-צדדיים, שיגרמו להגברת החשדנות.

אבו-מאזן עצמו התבטא השבוע בריאיון לעיתון מצרי נגד ישראל וטען כי הוא מאבד את הסבלנות כלפיה, "בדיוק כמו שנגמרת הסבלנות כלפי חמאס וארה"ב". עם זאת, באותו ריאיון הצהיר אבו-מאזן גם כי הוא מפרק, לפי שעה, את השותפות עם חמאס, שהושגה בקושי רב לפני מבצע 'צוק איתן'.

יו"ר הרשות הבהיר כי המגעים בין הצדדים יושעו עד שיושג הסדר אמיתי שייתן מעמד לרשות הפלשתינית ולא ינסה רק לנצל אותה, כלשונו. "חמאס היה יכול למנוע את מותם של אזרחים פלשתיניים רבים אם היה מסיים את המערכה בזמן ונענה ליוזמה המצרית. אנשיו הבהירו שהם מנהיגי ההתנגדות, ולא יאשרו הפסקת אש, גם אם אנחנו נרצה בה", האשים אבו-מאזן, בתגובה להצהרות של חמאס כי הוא האחראי הבלעדי למתרחש בעזה ולשיקומה אחרי מבצע 'צוק איתן'. אבו-מאזן טען עוד שמאחורי הגב של הממשלה המאוחדת שהוקמה, ממשיכה הממשלה בעזה לפעול ולחבל בפעולות של הגוף המשותף שהוקם.

ארצות הברית נערכת לתגובה

בישראל לפי שעה מביטים מן הצד על ההתרחשויות האחרונות בזירה הפלשתינית. אם מיד לאחר ימי הלחימה נשקלה האפשרות לחזק את אבו-מאזן, נראה שכרגע, בשל התבטאויותיו הלוחמניות, הדבר אינו עומד על הפרק. גורם שמעורב במגעים המדיניים ציין השבוע כי "אי אפשר לדבר ברצינות על חזרה לשולחן המשא ומתן כשאבו-מאזן מתנער מהאמריקנים ומנסה לפגוע בישראל בכל דרך אפשרית, בעוד אנחנו מוכנים לפשרות".

האמריקנים, לפי שעה, אינם מגיבים לנאומים ולראיונות של אבו-מאזן, בהם הוא מתנער מכל יוזמות הממשל. אבל במשרד מזכיר המדינה האמריקני קרי, כך על פי פרסומים בארה"ב, מכינים תגובה לשורת המתקפות הללו. על פי הדיווחים, האמריקנים דחו מכול וכול את היוזמות האחרונות של אבו-מאזן, שבבסיסן הוצגו כצעדים חד-צדדיים נגד ישראל כדי להביאה בכוח לשולחן המשא ומתן, והבהירו לפלשתינים כי יפעילו את השפעתם בעולם כדי לנהל משא ומתן הגון. בארה"ב מעריכים כי זו הסיבה למתקפות של הפלשתינים כלפי הממשל האמריקני, אך מעריכים שגם השיחות הבאות, לכשיתקיימו, ייעשו בחסות ארה"ב כשהיא ממשיכה לשמש כמתווכת המרכזית.