חקלאות חקלאים טרקטור פירות תפוחים
חקלאות חקלאים טרקטור פירות תפוחיםרויטרס

בעוד כעשרה ימים ניכנס לשנת השמיטה תשע"ה ועיקר ההתעסקות של ציבור שומרי השמיטה הוא בהלכות השמיטה למטבח הביתי ובהלכות השמיטה לחקלאים ולמספקי המזון, כולם  צריכים הנחיות הלכתיות ברורות כיצד לנהוג לפני ובתוך שנת השמיטה.  .

מי שמקפיד לרכוש דווקא פירות בקדושת שביעית באמצעות אוצר בית דין, מי שמסתמך על היתר המכירה ומי שמוכן להכניס לביתו גם יבול נוכרים – כל אחד לומד את ההוראות המיוחדות שהוא צריך לשימוש היומיומי בביתו.

עם זאת, הראשונים בשרשרת המזון שצריכים לשמור על הלכות השמיטה אלו החקלאים והשנה הם היו צריכים לבחור בין ההצעות של המשרד לשירותי דת – אוצר בית דין, היתר מכירה או לשבות ולקבל מלגה בגובה השכר הממוצע שלהם.

על מנת שהחקלאי יידע את ההלכות בצורה טובה, הוציאו במכון התורה והארץ חוברת מיוחדת שכל עיסוקה הוא בהלכות שביעית המיוחדות לחקלאים.

החוברת, שנכתבה על ידי רבני המכון, פותחת ברקע כללי על המלאכות האסורות, המלאכות המותרות במהלך השמיטה ומה הם האזורים בהם נוהגת השמיטה.

הרבנים מסבירים בלשון בהירה ופשוטה כיצד 'עובדת' השיטה של אוצר בית דין והיתר מכירה וכיצד יש לנהוג בטיפול בפירות.

הרבנים לא הסתפקו בזה ובפרק מיוחד חיברו הדרכה מקדימה לחקלאי, כיצד עליו להחליט באיזו שיטה לייצא את תבואתו ופירותיו על פי שלוש האפשרויות שהוצעו להם על ידי המשרד לשירותי דת.

בפרק זה מודגש כי השיקול המשמעותי אותו צריך החקלאי לקחת בחשבון, הוא שילוב בין שמירה על שמיטה כהלכה, היכולת להתקיים מבחינה כלכלית במהלך השנה ואספקת התוצרת החקלאית באופן סדיר. בכל אפשרות מסבירים הכותבים את היתרונות ואת החסרונות הטמונים בה.

בהמשך מוסבר כיצד על החקלאי להכין את שטחיו החקלאיים לשמיטה, איזו פעולה מותר עד ערב ראש השנה ואיזו מותר עד תאריך מוקדם יותר.

לאחר מכן, בפירוט רב ובהסברים בהירים, מסבירים הרבנים אילו מלאכות מותר לעשות במהלך השמיטה. ההסברים מגיעים גם באופן כללי וגם על סוגי הפירות באופן פרטני שהרי לא הרי עבודת עץ האפרסקים והנקטרינות כהרי הגפן ולא הרי הפתל כהרי התמרים.

בסיומה של החוברת ניתנות הצעות מעשיות לקיום ולטיפול בשטחי החקלאות.

באמצעות החוברת יוכל החקלאי - גם מי שלא בקי בעומקה של הלכה, להבין את הלכות השמיטה ולנהוג בצורה הטובה והמהודרת בה בחר.