מערכת השיקום מרחוק
מערכת השיקום מרחוקשיבא

מעל 100 פרויקטים, המצאות, פיתוחים, יוזמות ותוכניות מיוחדות הוגשו לתחרות שהתקיימה במסגרת אירוע TEDMED live.

האירוע נערך ביום חמישי (ה-11 בספטמבר) לראשונה בישראל ובמקביל בוושינגטון D.C ובסן פרנסיסקו. לאחר סינון ההגשות, הגיעו 86 הגשות לדיוני ועדת השופטים מתוכן כ-20 פרויקטים עלו לגמר.

הוועדה, בראשותה של ד"ר איריס גינזבורג , מומחית בינלאומית בתחום חדשנות ויזמות. מנתה נציגים מ-TEDMED Israel ו-AbbVie.

בחברת Abbvie, חברת ביו-פארמה גלובלית, העוסקת במחקר וגילוי תרופות וטכנולוגיות חדשות, בחרו להוקיר את החשיבה, כושר ההמצאה והחדשנות הישראלית ולהעניק פרס כספי על קידום תחום הבריאות והרפואה בישראל. "הטיפולים שלנו חדשניים, אבל החדשנות שלנו באה לידי ביטוי גם בעידוד פרויקטים פורצי-דרך, תוכניות סיוע ושיתופי פעולה חוצי מגזרים ותעשיות, שמטרתם למצוא פתרונות שיעשו שינוי משמעותי בחייהם של חולים", מסבירים בחברה.

פרס ההוקרה בשווי 100,000 שקלים, ניתן מדי שנה, עבור יוזמות, פרויקטים או פעילויות פורצות דרך או חדשניות, בקטגוריות הבאות: טיפול בחולים כרוניים, בריאות בת קיימא וחדשנות רפואית. הזכייה בפרס מלווה גם בחשיפת פרויקטים נבחרים לבכירים בתעשיית הבריאות ולקהילה הרפואית בישראל, וכמובן גם באמצעי התקשורת ובעיתונות המקצועית.

פרס ראשון - שיקום מרחוק

באיזו קטגוריה זכה? "בריאות בת קיימא" ובקטגוריה של "טיפול בחולים כרוניים".

מי הגיש? יורם פלדמן מהמכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

במה עוסק הפרויקט? פרויקט "שיקום מרחוק" עוסק בשיקום חולים בביתם לאחר שבץ, פגיעה מוחית ועוד תוך שימוש במצלמה תלת מימדית. השימוש בטכנולוגיה מאפשר לזהות טווח תנועה ושיפורים בו. מערכת מבוססת ענן, העושה שימוש בסוכני בינה מלאכותית.

מנהל המרכז הרפואי שיבא, הפרופ' זאב רוטשטיין בירך את הזוכים ואמר כי מערכת השיקום מרחוק יחד עם טכנולוגיות מובילות נוספות אשר הן חלק בלתי נפרד מהמערך השיקומי בבית החולים שיבא, מציבות את בית החולים בקדמה הטכנולוגית והרפואית. "השילוב של טכנולוגיות חדשניות מסוג זה והטיפול המקצועי הם אלו שהופכים את שיבא למרכז של מצוינות ומובילות. המטופלים הם המרוויחים הגדולים ואנו נותנים להם עולם ומלואו על מנת להשיבם לתפקוד מקסימלי ככל הניתן לאחר הפגיעה".

יורם פלדמן, מפתח ומנהל הפרויקט הוסיף ואמר כי הזכייה מהווה הכרה בחשיבה היצירתית וביכולת הביצוע של הצוות המשולב שהוקם במכון גרטנר לפיתוח המערכת. "המערכת יוצרת למעשה מציאות חדשה עבור המטופל וזה הישג גדול גם עבור המטופלים שלנו אך גם לכל נושא טכנולוגיות בשיקום. המטופלים מראים שיפור משמעותי בתנועה ובדיבור בעקבות העבודה עם המערכות גם במקרים בהם הטיפול נעשה שנים לאחר הפגיעה".

המערכת שזכתה כבר מיושמת הלכה למעשה ואף שולבה בתוכנית השיקום של כמה מפצועי "צוק איתן" המאושפזים עדיין בבית החולים, שיבא. מעבר לחיילים הטיפול עם המערכת ניתן לנפגעי שבץ מוחי, נפגעי תאונות דרכים חולי טרשת וילדים. עד כה בוצעו למעלה מ– 3,000 טיפולים מרחוק באמצעות המערכת.

פרס שני - חסם העורקים T.I.G.R

באיזו קטגוריה זכה? קטגוריה של "חדשנות רפואית".

מי הגיש? קבוצת יזמים בתחום הרפואי, המורכבת מארבעה סטודנטים לרפואה בשנתם האחרונה ללימודם בטכניון (רועי, אדיר, דן ואורי). שניים (אדיר ודן), עתודאים אשר עתידים להיכנס ליחידות השדה השונות בצה"ל ושניים נוספים (רועי ואורי), בוגרי יחידות עילית בצה"ל. כמו כן, חבר בצוות מהנדס מכונות לתואר שני בטכניון (לב), עתודאי בוגר מסלול מצטיינים "ברקים".

במה עוסק הפרויקט? פתרון אמין מהיר וזול למניעת דימום מהגפיים. החדשנות העיקרית של חסם העורקים T.I.G.R מתחלקת ל-2: ראשית, פשטות המוצר - כל אדם, גם ללא רקע או ניסיון רפואי קודם בהנחה של חסם עורקים, יוכל להניח את המוצר ובכך לתת מענה מהיר ויעיל יותר מהמוצרים הקיימים היום בשוק חסמי העורקים.

השאיפה היא בסופו של דבר (לאחר שהמוצר יופץ בצה"ל ובצבאות נוספים בעולם) להפיץ את המוצר הנ"ל בערכות עזרה ראשונה שכל אזרח יוכל לרכוש ולשים ברכבו או בביתו לשימוש בעת חירום כגון תאונות דרכים, פיגועי טרור או אסונות טבע.  באותו האופן, המוצר יתפרס בתפוצה דומה לדפיברילטורים היום- במקומות הומי אדם כגון קניונים, שדות תעופה, בנייני משרדים וכו'. הנקודה השנייה היא מהירות ההנחה – נוכח פשטות המוצר ומנגנון פעולתו, ההנחה היא מהירה מאוד יחסית למוצרים הקיימים היום בשוק, גם כאשר אדם לא מיומן מניח את חוסם העורקים.

פרס שלישי - Active Wheelchair

באיזו קטגוריה זכה? קטגוריית "חדשנות רפואית".

מי הגיש? אודי ברנדר

במה עוסק הפרויקט? הוא מחליף את תמיכות הרגליים הנייחות הקיימות כיום במנגנון שייצר תנועה פסיבית, ואף יסייע בתנועה אקטיבית של הרגליים, בעזרת מנוע דינמו הממוקם בגלגלי הכסא, זאת במקביל להנעה הרגילה של כסא הגלגלים.

"תמיד נעים שמכירים ביוזמות שלך" מסבירים באחת מחברת הסטארט-אפ שהגישה מועמדות לפרס, "מעבר לפרס הכספי, להיות חלק מארועיJerusalem 2014 LiveTEDMED, זוהי חשיפה משמעותית למיזם שלנו, שיכולה לעזור לנו לקצר תהליכים ולייצר קשרים עם אנשים בתעשייה המקומית והבינלאומית".