כורמים ומבקרים. אילוסטרציה
כורמים ומבקרים. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

ביום ראשון הקרוב ייחנך בהר ברכה מרכז המבקרים המחודש שהוקם על ידי בעל היקב שבישוב, ניר לביא, שסיפר לערוץ 7 על היקב, על המרכז המחודש ועל מה שהוביל אותו למגורים בישוב שבו הקים את הכרם הזוכה לשבחים בינלאומיים.

כשנשאל מה צפויים המבקרים ביום ראשון לראות במקום, מזכיר לביא בראש ובראשונה את הר גריזים והנוף הייחודי הנשקף ממתחם הכרם התוחם את ההר.

לבד מהכרמים שנטע הוסיף לביא ונטע במקום כרם מבקרים שבה יוכלו התיירים והמטיילים במקום ליהנות מהכרם עצמו תוך כדי לגימת יין מתנובת הכרם. כמו כן יכלול מרכז המבקרים מסעדה שתשלב קולינריה וסיור באוויר הייחודי של הרי השומרון לצד מבט על מסורת השומרונים שמסביב.

ביום ראשון יקיימו לביא ואנשיו בכרם את מצוות חילול הכרם המתקיימת לאחר ארבע שנים מרגע שתילת הגפנים. לביא מציין כי עיקרה של המצווה הוא בימי בית המקדש, אז היה עולה בעל הכרם לירושלים ואוכל את תנובת השנה הרביעית במקדש יחד עם אנשי המקדש. לעומת זאת כיום מתקיימת מצוות חילול הכרם באופן סמלי כאשר מטבע מחללת את חלק מהתנובה. עם זאת ברכת החילול נאמרת בשם ובמלכות.

בפעם הקודמת, מספר לביא, התקיים האירוע במעמד הרב אליעזר מלמד, רב הישוב, גרשון מסיקה ראש מועצת שומרון, חברי כנסת ואורחים רבים. גם הפעם צפויים להיות לא מעט אורחים שיכללו גם חברי כנסת, אך הוא חקלאי שמשיב כמו חקלאי, לא בדיוק יודע מאיזה מפלגות יגיעו החברים. עזבו אותו מפוליטיקה. תנו לו כרמים, בציר ויין.

על הדרך שעשה מכפר סבא, העיר בה גדל, ועד להר ברכה, הוא מספר ונזכר ביום שבו חיתן אותו ואת אשתו הרב אליעזר מלמד.

שנה לאחר מכן הגיעו הוא ורעייתו הטרייה לביקור בהר ברכה והחליטו להישאר במקום. עם זאת הקשר הראשוני נוצר עוד בימי שירותו הצבאי, כאשר שירת במקום שירות שקשר בינו לבין הנופים, החוויות והאנשים, כלשונו.

עוד מוסיף לביא ומספר על ההישגים שמניב הכרם שלו, בין השאר מדליות וגביעים, גם גביע מיוחד שזכה היין שלו בתחרות שהתקיימה בלונדון בין 15,000 יינות שהגיעו מכל המדינות המייצרות יין. "חלוקת הגביעים התקיימה לצערנו בערב ראש השנה. לא התחשבו בנו, אבל בכל זאת שלחו לנו את הגביע בדואר עד הבית", הוא חותם.