טקס הפרידה מארבל
טקס הפרידה מארבלצילום: אורי לנץ

שופטי בג"ץ דחו ברוב דעות את ערעורה של הנהלת בתי המשפט, וקבעו כי עליה למסור לעיתון "דה מרקר" נתונים בנוגע לעבודתו של כל שופט בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון.

השופטים קבעו, כי על פי חוק חופש המידע, יש להיענות לבקשת העיתון והכתבת הילה רז, למסור את מספר התיקים הפתוחים בפני כל שופט ואת משך הזמן שעבר מאז נפתחו.

בכך למעשה אישרו השופטים את החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים שדן בבקשת העיתון והכתבת למסירת המידע, בקשה שהנהלת בתי המשפט סירבה לבצע.

"אמון הציבור הוא תנאי הכרחי ליכולתו של השופט למלא את תפקידו. אמון הציבור ברשות השופטת הוא תנאי יסודי, בסיסי לפעולתה האפקטיבית של מערכת זו, וממילא גם לקיומה של הדמוקרטיה. לא ייתכנו חיים בחברה מתוקנת אם אין הפרט נותן אמונו ברשות השופטת כמנגנון להכרעה בסכסוכים ולבירור והגנה על זכויותיו", קבעה השופטת ארבל בחוות דעתה, המבטאת את דעת הרוב.

ארבל ציינה עוד, כי השופטים ממילא חשופים לביקורת אישית, לעיתים קשה ומתלהמת, ולכן "קשה לקבל את טענת המערערים כי דווקא פרסום הנתונים המספריים אודות התיקים שבטיפולו של כל שופט הוא שיוביל לפגיעה קשה בהם שסופה פגיעה בעצמאותם השיפוטית ובאמון הציבור בהם".

עם זאת, השופטת ארבל, ועמה רוב השופטים, קבעו כי המערכת לא תחויב למסור מידע בנוגע לעבר.

"על מנת לאפשר למערערים לבחון ההיערכות המתאימה לביצוע פסק הדין אציע כי הם יחויבו למסור הנתונים ביחס לבית המשפט העליון ולבתי המשפט המחוזיים כפי שהתבקש בעתירה, וזאת ביחס לסיום שנת המשפט 2015, ולא יאוחר מיום 31.12.15", נקבע בפסק הדין.