המלחמה על בית הרב קוק

השנה ימלאו 80 שנה לפטירתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל מי שנחשב לאבי הציונות הדתית. מיום פטירתו של הרב קוק מתנהל מאבק עם עמותת "בית הרב" במרכז ירושלים לבין הועד הכללי 'כנסת ישראל'.

הנהלת עמותת "בית הרב" של הרב יוחנן פריד מספרת בשיחה עם ערוץ 7 על מאבק עיקש בן עשרות שנים על הבעלות של המקום.

לפני כשנתיים פרסמנו פסק דין מפתיע של בית הדין הגדול בראשותו של הרב אברהם שרמן. הרב שרמן קבע כי הוועד הוא בעליו של בית הרב והמבנה נועד להגשמת מטרותיו, סיוע לעניים. "פעילות עמותת ‘בית הרב' במתחם, לא היה בה עד היום הגשמת ייעודי ההקדש ואף לא הגשמת ייעוד המקום למגורי הרב הראשי האשכנזי לירושלים", כתב. בית הדין הותיר לעמותת בית הרב זכות שימוש במבנה אך קבע שעליה לשלם שכר דירה לוועד. את גובה דמי השכירות תקבע ועדה בה יהיה לוועד הכללי רוב של שניים מול אחד. "נציגי הוועד הממונה יפעלו ויפקחו על פעולות עמותת בית הרב במתחם בית הרב", קבע הרב שרמן.

לפני כחודשיים הפרשה הגיעה לשולחנו של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, שפסק כי יש 'להקפיא' את המצב כפי שהוא וכל עוד לא יהיה הרכב חדש של דיינים שידונו בפרשה הנהלת בית הרב פטורה מלשלם כסף לוועד.

אנשי עמותת "בית הרב" מתלוננים כי לאחרונה החצר המשותפת מוזנחת, מלאה בלכלוך, זוגות אופניים זרוקים וכלי רכב שחוסמים את הכניסה למתחם.

יו"ר עמותת "בית הרב", הרב יוחנן פריד, אמר היום בכאב לערוץ 7, "בימים האחרונים עוברת על בית הרב תקופה קשה של התנכלות לפעילות השוטפת שלו. לאחר עשרות שנים שגוררים אותנו לבתי משפט ובתי דין נעשים מעשים שאינם הולמים אנשי תורה. אנו מקווים כי עיריית ירושלים והשר נפתלי בנט ישמיעו את קולם ויאפשרו את המשך פעילותו ומורשתו של מרכז מורשת הרב קוק בירושלים". נציין כי לאחרונה הפך מתחם הרב קוק לאזור נדל"ן מבוקש ויוקרתי באזור ירושלים.

עו"ד רפאל שטוב המייצג את הועד הכללי 'כנסת ישראל' אמר בתגובה לערוץ 7 "מדובר בפולשים המחללים את כבודו של הרב קוק. הפולשים מקיימים סיורים מעורבים דבר הפוגע קשות בזכרו של הרב. מאז ומתמיד היה למרכז אפשרות להשתמש כשוכרים רק בשטח בו התגורר הרב קוק וזאת מבלי שלקחנו מהם אגורה אחת מנגד בית הרב מוכרים כרטיסים ולוקחים לעצמם את הכסף ובנוסף מקבלים תקציבים ציבוריים וזאת על חשבון מבנה שאינו שייך להם. על הנהלת בית הרב לקיים את פסק הדין של בית דין הגדול המכיר ברשות שלהם להשתמש במבנה כשוכרים מבלי לשלם שכר דירה. הטענות שמוצגות על ידי בית הרב בכתבה אינן נכונות. איש לא מטריד אותם ואפעל לסילוק החפצים המפריעים במתחם. אין לנו שום התנגדות שפעילותו של בית הרב תמשיך. הישיבה בה לומדים 30 התלמידים מנציחה את מורשתו של הרב קוק".

עיריית ירושלים מסרה בתגובה "מתחם בית הרב קוק הוגדר על ידי עיריית ירושלים כאתר לשימור וככזה לא תתאפשר הריסה או כל שינוי במראהו של הבניין. התלונות בנוגע להסדרי התנועה בכניסה לבית הרב קוק ייבדקו על ידי הגורמים המקצועיים".

תגובות השר בנט ומשרד הדתות טרם הגיעו.