חידושים חקלאיים כחול לבן יוצגו בתערוכה בקניה

10 חברות יציגו עשרות חידושים ישראליים בתחומי החקלאות, ההשקיה, גידול מרעה, דשנים, השבחת זנים וזרעים ועוד.

אורלי הררי - ערוץ 7 , ד' בתשרי תשע"ה

נשיא קניה סמוך לביתן הישראלי אשתקד
נשיא קניה סמוך לביתן הישראלי אשתקד
יח"צ מכון הייצוא

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, בשיתוף מכון היצוא ושגרירות ישראל בקניה, יקימו ביתן לאומי בתערוכה החקלאית השנתית של ארגון החקלאות הקנייתי ASK, שתיפתח מחר בניירובי.

מדובר בתערוכה הגדולה ביותר של ענף החקלאות במזרח אפריקה, המושכת למעלה מחצי מיליון מבקרים, מתוכם כ-70,000 מחוץ לקניה. גם השנה, בדומה לשנה שעברה, צפוי נשיא קניה, אוהורו קניאטה לפתוח את התערוכה בביקור רשמי, ולבקר בביתן הישראלי שבו יציגו עשר חברות ישראליות. 

באירוע נפרד, שיתקיים ביום שלישי יערכו פגישות עסקיות עבור החברות הישראליות ביוזמת משרד הכלכלה ובארגונו. מטרת האירוע היא למקסם את התועלת מהביקור בקניה עבור החברות הישראליות. במפגש זה ישתתפו שלוש חברות נוספות מלבד החברות המציגות בביתן הישראלי.

גיא כהן, ממונה תחום אפריקה במינהל סחר חוץ סיפר על הביתן הישראלי "זו השנה השנייה שבה מוקם ביתן לאומי בתערוכה, הגדולה מסוגה במזרח אפריקה. השתתפות במסגרת הביתן הלאומי בתערוכה מקצועית גדולה, מספקת חשיפה רחבה מאוד לחברות הישראליות. נוסף על כך, החברות הישראליות שכבר פעילות במקום, מעידות כי אין תחליף למפגשי פנים-מול-פנים עם הלקוחות הפוטנציאליים והאירוע הנפרד עונה על הצורך בחשיפה ממוקדת יותר, בעלת פוטנציאל עסקי רב. פעילות זו מהווה נדבך נוסף בחיזוק הנוכחות הכלכלית הישראלית במזרח אפריקה, אשר הוגברה בשנה האחרונה בנוכחותו ובפעילותו לרבות עובד מקומי שהוצב בשגרירות ישראל בניירובי".

גלעד פלד, מנהל מחלקת אגרוטכנולוגיה מים וקלינטק במכון היצוא ציין כי "אפריקה בכלל וקניה בפרט מהווים שווקי יעד מרכזיים לחברות האגרוטכנולוגיה הישראליות. ארגוני סיוע בינלאומיים וחברות פרטיות משקיעות תקציבים רבים בפרויקטים חקלאים באפריקה במטרה לספק מזון לאוכלוסייה המקומית ולשווק תוצרת חקלאית איכותית לשווקי יעד מחוץ ליבשת לאורך כל השנה. הצורך לייעל תהליכים, להגביר תפוקה ולייצר תוצרת איכותית מספק לחברות האגרוטכנולוגיה הישראליות, הידועות ביכולותיהן ובחדשנותן, הזדמנות מצוינת להשתלב בפרויקטים חקלאיים אלו הדורשים ידע וניסיון ישראלי בתחום. השתתפות החברות הישראליות בביתן הלאומי בתערוכה תסייע בחשיפת יכולותיהן בתחומים השונים ותייצר עבורן הזדמנויות עסקיות חדשות למינוף הייצוא.

ממינהל סחר חוץ נמסר כי כלכלת קניה, ככלכלות רבות באפריקה, מתבססת בעיקר על חקלאות. כ-29% מהתמ"ג בקניה מקורו בענף זה, אך כ-75% מהעובדים במדינה, מתפרנסים מחקלאות.

בשנים האחרונות מתחזקת מגמת התייעלות בענף החקלאות בקניה על ידי הכנסת עזרים טכנולוגיים שמגבירים את התפוקה החקלאית. היצוא הישראלי לקניה תומך במגמה זו: ענפי היצוא העיקריים לקניה הם מוצרי פלסטיק, דשנים וכימיקלים. היצוא לקניה ב-2013 הסתכם בכ-86 מיליון דולר. לעומת זאת, היבוא מקניה ב-2013 הסתכם בכ-17 מיליון דולר. המוצרים המיובאים המובילים הם דג נסיכת הנילוס, קפה, ובשנה וחצי האחרונות גם זרעים. יבוא הזרעים מעיד אף הוא על המעבר לחקלאות מתקדמת יותר בקניה, תהליך שהטכנולוגיה החקלאית הישראלית יכולה לסייע לו רבות.