עמירה הס ברמאללה
עמירה הס ברמאללהפלאש 90

עיתונאית "הארץ" עמירה הס סולקה בשבוע שעבר מאוניברסיטת ביר-זית.

באמצע ההרצאה הראשונה בכנס שנערך תחת הכותרת "חלופות לפיתוח ניאו-ליברלי בשטחים הפלסטיניים הכבושים", ניגשו להס שתי מרצות ועדכנו אותה על החוק באוניברסיטה שאוסר על ישראלים לשהות בתחומה.

"כשנרשמתי בכניסה כתבתי לצד שמי את שם 'המוסד' שאליו אני משתייכת: 'הארץ'", סיפרה הס הבוקר בעיתון. "הסטודנטיות שמאחורי שולחן הרישום הבחינו שכתוב 'הארץ' בטופס, ואצו-רצו לדווח לרשויות האוניברסיטה. ממחלקת הביטחון פנו למארגנות הכנס".

אחת המרצות הסבירה להס כי לסטודנטים חשוב שיש מרחב בטוח אחד שאליו ישראלים אינם רשאים להיכנס, אבל זה לא הזמן והמקום לדון בשינויים.

ב-20 השנים האחרונות נכנסה הס עשרות פעמים לביר זית. "באתי כשומעת לכנסים אקדמיים שונים. ראיינתי מרצות ומרצים בין כותלי האוניברסיטה ומחוצה להם. למשל על תולדות הקהילות בבקעה (הבדואים - נ.ה.) שישראל שוקדת על גירושן".

היא סיפרה כי האוניברסיטה מסרבת לקבל לסגל יהודים-ישראלים, גם מהשמאל האנטי ציוני, והזכירה כי ב-1998 נדחתה בקשתה ללמוד בחוג לערבית. "אבל מעולם לא נאמר לי שיש חוק אוניברסיטה שאוסר על עצם נוכחותי בקמפוס, כיהודייה ישראלית. הטיעון שצו הפינוי חל עלי כנציגת מוסד ישראלי ('הארץ') הוא רעוע. הרי ההוראה אינה חלה על פלסטינים אזרחי ישראל שמלמדים באוניברסיטאות ישראליות. לו ידעתי שיש כזה חוק לא הייתי באה לכנס. את האנרגיות החתרניות אני כידוע משקיעה באפיקים אחרים".

בשבת פורסמה הודעה רשמית של האוניברסיטה ובה נכתב בין היתר: "להנהלה אין כל התנגדות לנוכחות העיתונאית הס. האוניברסיטה כמוסד לאומי מבחינה בין ידידי העם הפלסטיני לאויביו... ופועלת עם כל אדם ומוסד המתנגדים לכיבוש".

"אני מבינה את הצורך הנפשי של פלסטינים ליצור מרחב ללא דריסת רגל לאזרחי המדינה ששוללת את זכויותיהם ומנשלת מאדמתם", כתבה הס. "כאשת שמאל אני מפקפקת בהיגיון האנטי-קולוניאליסטי של החרמת פעילי שמאל יהודים-ישראלים. בכל מקרה, אלה האחרונים לא מחפשים תו הכשר כדי להתנגד לכיבוש ולמשטר הפריבילגיות היהודי ולפעול למיגורו".