קובייה הונגרית
קובייה הונגריתThinkstock

ממציא "הקובייה ההונגרית", פרופ' ארנו רוביק, ביקר השבוע במוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית בצפת. העתק של "הקובייה ההונגרית" המקורית בחתימתו של ממציאה נמסר למוזיאון בצפת והיא תוצג לקהל הרחב.

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר מנכ"ל המוזיאון, רוני לוסטיג, על הביקור שהתמקד אמנם במורשת שהותירו העולים מהמדינות דוברות הונגרית, אך גם, איך אפשר בלי, על הקובייה המפורסמת שהומצאה לפני 40 שנה ועם השנים הגיעה לכל מדפי הצעצועים בעולם ולידיהם של מיליוני חובבים נלהבים. עם השנים נודעה הקובייה כ"קובייה ההונגרית" על שם ממציאה ההונגרי פרופ' ארנו רוביק, פסל ופרופסור לאדריכלות בעל עניין בגיאומטריה ובצורות תלת-ממדיות.

פרופ' רוביק ביקר במוזיאון בלוויית רעייתו והצטרפו אליהם שגריר הונגריה בישראל ד"ר אנדור נאג' ומנכ"ל משרד הממשלה ההונגרי בלאז' פורש.

במוזיאון נחשפו האורחים לתצוגה ולמידע אודות יהדות הונגריה באופן שהם אינם מורגלים בו במולדתם. כאן הם גם ראו מסמכים ומוצגים השופכים אור על עשרה הרוחני והפיסי של הקהילה היהודית בהונגרית בעבר, אך מאידך, גם על השבר הגדול שפקד אותה בתקופת השואה.

האורחים ציינו כי יש חשיבות רבה לכך שהציבור ההונגרי ילמד על התצוגה במוזיאון בצפת, וכי אין מקום בעולם המציג את הסיפור באופן כל כך אוטנטי ומרגש, כפי שהם חוו במהלך ביקורם במקום.

לוסטיג מציין בדבריו כי הביקור התקיים כחלק מראשית שיתוף פעולה שמגמתו הקמת מכון מחקר לחינוך מדעי בבודפסט. "הם באו כדי לבקש סיוע ושותפות מצד מדענים ממוסדות אקדמיים בישראל לשם כך", אומר לוסטיג המציין כי "צורתו של המוזיאון תהיה הקובייה ההונגרית".

"במסגרת הזו הגיעו אלינו כדי לראות את התייחסות המוזיאון לתרומת יהדות הונגריה למדעים בכלל ולחברה ההונגרית. הם התרשמו והתרגשו מאוד לראות את הדברים", הוא אומר ומציין כי במוזיאון מקובצים חומרים אוטנטיים שנתרמו על ידי משפחות יוצאי הונגריה שהעבירו מסמכים, פריטים ותצלומים המעידים על עושרה של יהדות הונגריה ומתוך כך גם על תרומת הקהילה למדע ולמחקר.

"פרופ' רוביק הוא אדריכל בעל נפש של אומן. כשעמד מול התצוגה שלנו במוזיאון הנושא זרק אותו לאחור, לתקופה שבה כילד בשואה התגלו לו תובנות ומידע שהוא לא היה מודע לו אודות תפקידם של היהודים גם במקצוע האדריכלות שבו הוא משמש פרופ' שנים רבות".

לוסטיג מציין כי הגעתה של אישיות מפורסמת ומובילה כל כך בתחומה הן בהונגריה והן בעולם כולו מעניקה "משנה תוקף לתרומת יהודי הונגריה לתרבות הכלכלית והרוחנית לאירופה בתקופה קריטית להתפתחות הזו". להערכת לוסטיג תרומתם של היהודים עולי המדינות דוברות ההונגרית תבוא לידי ביטוי גם במוזיאון שיוקם בבודפשט.

כצפוי גם סוגיית הקובייה שפיתח בשעתו הפרופ' עלתה במהלך הביקור. "דיברנו על כך רבות", מספר לוסטיג ומציין כי "הוא תרם לנו קובייה וחתם עליה". באשר להערכותיו הראשוניות באשר לסיכוייה של ההמצאה שלו אומר לוסטיג כי "לדבריו הוא היה צנוע מאוד בציפיותיו". הקובייה, כך מסתבר לא הייתה עבורו יותר מאשר פרויקט של משחק אישי אקדמי. "כיום הוא מציין 40 שנה להמצאה של הצעצוע הזה, וזה לא היה קורה ללא מעורבותו של שותפו, תום קרמר, יהודי שעלה ארצה וחזר לאירופה ויחד עם פרופ' רוביק החדיר אותה לשווקים הבינלאומיים וחשף אותה לשוק של מיליונים רבים שעד היום עסוקים בפענוח הקובייה".

מסתבר שלהמצאת הקובייה הגיע רוביק מתוך עיסוקו כארכיטקט. "ההתמצאות שלו בצורות גיאומטריות במרחב הביאו אותו לבדיקה האופן שבו צורות גיאומטריות משנות את עצמן בדינאמיקה שמייצרת עניין תוך מעורבות וחוויה בצפייה של הנעשה".

לוסטיג מוסיף ומציין כי הקובייה המפורסמת כבר מזמן אינו נחלתם של ילדים ובני נוער בלבד אלא עניין למבוגרים לכל דבר המקיימים טורנירים לאומיים ובינלאומיים. "יש אלופי עולם ואלופי מדינות. יש טורנירים ויש ארגונים ואלופים. הכול תחת בקרת האיגוד באנגליה".