דברים משתנים... פרס
דברים משתנים... פרספלאש 90

במסגרת דיווח על מסמכים חדשים הנחשפים היום סביב המבצע לחילוץ החטופים מאנטבה נשאל נשיא המדינה לשעבר מדוע סירב להיעתר לדרישת המחבלים לשחרור 40 מחבלים תמורת החטופים. תשובתו היום בערוץ 2 נשמעת אחרת לחלוטין מזו שהשמיע פרס עשור לאחר המבצע.

נזכיר כי פרס כיהן באותם ימים כשר הביטחון בממשלתו של יצחק רבין ועל פי הפרסומים השונים היה האיש שהוביל את רבין ליציאה למבצע.

בחדשות ערוץ 2 הוצגו היום מסמכים שלא היו ידועים בין השאר גם אודות ההתלבטויות בדיוני הממשלה סביב שאלת היציאה למבצע. במהלך הדיווח נשאל נשיא המדינה לשעבר, כאמור שר הביטחון בתקופת המבצע, שמעון פרס, מדוע לא נאות לקדם עסקה לשחרור החטופים כפי שנתבעה ישראל באולטימאטום שהציגו החוטפים.

בתשובתו היום אמר פרס כי לא שחרור המחבלים הוא שגרם להתנגדותו לעסקה, אם כי "זו בעיה בפני עצמה", כלשונו. לדבריו הסיבה שלא נאות לקדם עסקה הייתה "מפני שחשבתי שזה לא ניתן להוציא לפועל". פרס אינו מבהיר מדוע עסקת שחרור לא הייתה ברת ביצוע אך מציין כי קבוצת קצינים בצה"ל העריכה כי המבצע אפשרי ועבורם כל דבר הוא בר ביצוע.

לעומת דבריו אלה של פרס כיום נראה כי תשובתו בעבר של פרס לאותה שאלה הייתה שונה בתכלית. בשידור מיוחד של גלי צה"ל במלאת עשור למבצע השחרור אמר פרס "אני יכול לומר במצפון שקט, אם כי זו אמירה קשה, שבאף רגע אחד בשבוע הארוך והקשה הזה לא הייתי מוכן בשום פנים ואופן להחלפת מחבלים או לכניעה. חשבתי שזה היה הורס את כל המלחמה נגד טרור בעולם, מפני שאם ישראל נכנעת מי לא ייכנע? אם ישראל נכנעת למי ישראל תוכל להגיד שלא להיכנע".

בהמשכו של המשדר סיפר פרס על ישיבת הממשלה שבה התקבלה ההחלטה על המבצע. פרס סיפר כי באותה ישיבת ממשלה נרגשת, כהגדרתו, הייתה התחושה ש"אם ישראל תיכנע ישראל תיראה טיפטיפה סמרטוטית וכושר ההרתעה שלה ועמידתה במערך הבינלאומי יפגעו פגיעה שלא הייתה כמוה".

פרס אף נשאל אם המבצע לחילוץ החטופים צריך להיות לטעמו תקדים מהבחינה המדינית. במענה השיב לכתבת גלי צה"ל כי "זה מוכרח להיות המגמה של מדינת ישראל. מדינה שאיננה נכנעת, מדינה שאיננה אובדת עצות, מדינה שגם בשעה שנראה שכאילו כל האופציות אינן קיימות יותר - יש האופציה הזו של ההעזה, אומץ הלב והתושייה".

אז מה הוביל לאותה החלטה דרמטית? החשש לאבדן הרתעה וכניעה לטרור או חשש להיתכנות העסקה? לא ברור.