משיכת כסף מכספומט. אילוסטרציה
משיכת כסף מכספומט. אילוסטרציהפלאש 90

ריבית בנק ישראל הכמעט אפסית הפכה את המשכנתאות בישראל לזולות מאוד, ורוכשי הדירות נהנים כך, אולם במקביל היא פגעה מאוד בחוסכים.

לא מעט אזרחים שמחזיקים פיקדונות לטווחים קצרים ובינוניים קיבלו לאחרונה מכתב מסניף הבנק שבו מתנהל חשבונם, שנוסחו פחות או יותר כזה: "עקב ירידת הריבית במשק, הריבית על פיקדונכם עומדת על 0 אחוזים. אנא פנו לסניף הבנק אם ברצונכם להעביר את הכסף לאפיק אחר". מי שמחפש מעט נחמה באשר למצב הריבית, יכול למצוא אותה באינפלציה האפסית, מה שגורם לכך ששחיקת ערך הכסף אינה כה גדולה. למרות זאת, כשהריבית על הפיקדון היא פשוט כלום, כל אחד מחפש אפיק שבו הכסף שלו יעשה משהו.

האפשרויות הנוספות, יש לומר בכנות, אינן נטולות סיכונים, על פי הכלל הידוע שהסיכוי והסיכון ירדו שלובים זה בזה מן השמיים. אך בוודאי כשמדובר בסכומים משמעותיים, כדאי לבחון ברצינות אפיקים חלופיים.

השקעה ישירה במניות בבורסה לא מתאימה בדרך כלל למשקיעים ביתיים, אבל השקעה עקיפה בדמות קרנות נאמנות או תעודות סל שעוקבות אחרי מדד מוגדר יכולה להיות אפיק מוצלח. היתרון המשמעותי באפיקים הללו הוא הנזילות, שכן ניתן למכור את הקרנות או את תעודות הסל בכל יום עסקים ולמשוך את הכסף. בחודשים האחרונים הבורסה מראה ביצועים מרשימים, ומי שרכש למשל תעודת סל של מדד ת"א 25 בתחילת ינואר השנה השיג עד כתיבת שורות אלו תשואה לא רעה של כשמונה אחוזים. גם קרנות נאמנות מנייתיות מראות בתקופה זו ביצועים נאים. אולם צריך לזכור שהבורסה תנודתית, ושבנקודות זמן שונות במהלך החודשים הללו התמונה נראתה ורודה פחות. חשוב מכך, את העתיד לא ניתן לצפות, ותחזית שמתבססת על מצב הכלכלה הישראלית לא מנבאת בהכרח המשך של אותה מגמה גם בחודשים הבאים.

אפיק שני שתופס תאוצה בתקופה האחרונה הוא חברות השקעה. העיקרון פשוט לכאורה. הדרך הטובה ביותר להרוויח כסף היא לעשות עסקים, אלא שלא כל אחד יודע ומסוגל לנהל עסק, ולא לכל אחד יש סכום מתאים לכך. החברות מאגדות קבוצות משקיעים לפרויקטים, מרביתם בתחום הנדל"ן, המשקיעים מתחייבים לתקופת השקעה התואמת את תנאי הפרויקט, ובסוף הדרך מקבלים את הקרן בתוספת נתח מוגדר מהרווחים. באפיקי ההשקעה הללו יש לא פעם תשואות מרשימות מאוד, הבעיה היא שהגילוי אודות הסיכונים בחברות הללו רחוק מלהיות משביע רצון במרבית המקרים. בנוסף לכך, במרבית החברות הללו נדרשת השקעה מינימלית בפרויקט, דרישה שמקשה על משק בית שחסכונותיו אינם גדולים לפזר סיכונים באופן ראוי.

השקעה בנדל"ן, החביבה כל כך על הישראלים, נותרה אמנם אופציה אך הפכה לבעייתית. דירת שלושה חדרים מיד שנייה בבאר שבע שעלתה ב‑2007 300 אלף שקלים, סכום שמשקי בית רבים היו יכולים לעמוד בו, עולה כיום פי שניים. יש לקחת בחשבון גם שעליית הערך של הדירות בשנים הקרובות צפויה להיות מתונה יותר, ולבנות את תחשיב התשואה על פי ההכנסות הצפויות מהשכרת הנכס.

פגיעה כפולה

עם התקדמותו של חוק מע"מ אפס לקראת הישורת האחרונה הולכת ומתבהרת תמונת נפגעי החוק, אלו שלא יזכו ליהנות מההטבה המשמעותית כל כך. מדובר בהטבה ששוויה עומד על כ‑15 אחוזים ממחיר הדירה ברוטו, מה שאומר במחירי הדירות מקבלן בימינו, הטבה של כ‑120 עד 240 אלף שקלים, לא סכום מבוטל בכל קנה מידה.

אחד המגזרים שהפגיעה בו היא המשמעותית ביותר הוא הזוגות מאותגרי הפוריות. עם התפתחות הרפואה, ורפואת הפוריות בעיקר, ירד מאוד מספרם של הזוגות שנותרים חשוכי ילדים לכל ימי חייהם. אולם זוגות לא מעטים נאלצים לעבור דרך ייסורים לא קלה עד הרגע המאושר שבו הם זוכים לחבוק בת או בן. כעת נוסף לזוגות אלו קושי נוסף: במידה שגילם של שני בני הזוג פחות מ‑35, הם לא יזכו להטבה וייאלצו לשלם יותר על הדירה שברצונם לרכוש.

שיחה עם חנה ואבינֹעם, זוג מאותגר פוריות, מנפצת את הסטיגמה שמצבם הכלכלי של זוגות כאלה טוב יותר, מאחר שהם אינם צריכים לשאת בעלויות גידול ילדים. "העלויות של הטיפולים גבוהות מאוד גם למי שעושה אותם דרך הרפואה הציבורית", מספרת חנה. "עלויות התרופות יכולות להגיע לאלפי שקלים לסבב של הפריה חוץ גופית. לכך יש להוסיף את ההוצאות הנלוות, כמו עלות ימי מחלה, נסיעות, היעדרויות מחלקי ימי עבודה ועוד. מי שפונה לרפואה הפרטית כדי להגדיל את הסיכויים להצלחה, מייקר כל סבב בכמה אלפי שקלים נוספים. ההוצאה השנתית אצל זוג כזה מתחילה מ‑20 אלף שקלים ויכולה להגיע גם להרבה יותר מזה".

חנה מציינת כי נושא רכישת הדירה עומד אצלם על הפרק כבר כמה שנים, אך כעת התחושה היא שהחלום מתרחק פעם נוספת. "אני בת 25 ובעלי בן 27. אנחנו נשואים שלוש וחצי שנים, ולאורך התקופה נושא רכישת הדירה עלה וירד. כשהגיעו הפרסומים הראשונים על תוכנית מע"מ אפס שמחנו, אבל מהר מאוד שמענו שזה רק למי שיש לו ילד. פניתי במכתב לשר האוצר והתשובה שקיבלתי אז הייתה שמדובר בשלב מאוד ראשוני ושייעשה מאמץ להתחשב בכל המגזרים. כעת מתברר לנו שאנחנו בחוץ וזה מאוד מכעיס. המצב הוא שכרגע אנחנו מחכים לילד או שבעלי יגיע לגיל 35, וזו תחושה לא קלה".

בעמותת אדו"ה הפועלת לסייע לזוגות מאותגרי פוריות, מנסים בימים אלה לתקן את המצב בדקה ה‑90. דורון ושירה בפלר, אשר מפעילים את העמותה, פנו למספר חברי כנסת ועוזריהם מהבית היהודי כדי לתקן את הבעיה על ידי הוספת סעיף לחוק. הסעיף אמור לקבוע כי אם בני הזוג ימציאו אישור רפואי לפיו עקב בעיה רפואית אין להם ילדים והם נמצאים בטיפולי פוריות, הם יהיו רשאים ליהנות מההטבה. בשלב זה עדיין לא נרתם אף חבר כנסת למשימה, אך דורון ושירה עדיין מקווים שברגע האחרון העוול שנגרם לזוגות מאותגרי הפוריות יתוקן.