צנחנים לוחמים חיילים צה"ל
צנחנים לוחמים חיילים צה"לפלאש 90

בימים האחרונים העבירה הסנגוריה הצבאית למשטרה הצבאית אזהרה מהמשך הקלות בה נוברים חוקרי המשטרה הצבאית במכשירי הטלפון הסלולארי של חיילים הנחקרים בעבירות שונות.

הסנגוריה הצבאית הזהירה וקבעה כי אם לא יקבעו כללים מגבילים לכניסה החופשית של חוקרים למכשירים הסלולאריים תועבר הסוגיה לבחינת בג"ץ.

ביומן ערוץ 7 התייחס עו"ד דן חי, רכז תחום הפרטיות בלשכת עורכי הדין, לתופעה ולאיומה של הסנגוריה הצבאית. לדבריו אמנם נראה לעיתים כי כאשר עוצרים חייל ניתן להציץ אל נבכי המכשיר הסלולארי שאיתו, אך הדברים אינם פשוטים כלל ועיקר. "המכשול שהם לא מבינים הוא שהדבר הקטן הזה שנמצא אצלנו בכיס הוא מחשב לכל דבר וכדי לחפש במחשב צריך להיות צו מיוחד", אומר עו"ד חי.

חי מגדיר את דבריו ומציין כי אם מדובר בחקירה ביטחונית של חייל החשוד בעבירות חמורות כהדלפה, בגידה וכיוצא באלה הרי שחלים על כך כללים אחרים, "אבל אנחנו מדברים על עברה בתוך השירות הצבאי, עבירה כמו גניבה וכיו"ב. בנושאים הללו אין הבדל בין אזרח לחייל", הוא אומר ומעריך כי אם הסוגיה אכן תובא לפתחו של בג"ץ הרי ששופטי בג"ץ צפויים להורות הוראות ברורות בעניין.

עוד מציין חי ואומר כי להערכתו אם יוצגו בדיון משפטי ראיות שמקורן הוא מכשיר הטלפון הסלולארי בית הדין הצבאי יפסול אותם משום שמדובר בראיות שנגבו שלא כדין. לדבריו אמנם קיימים חריגים המאפשרים שימוש בראיות שכאלה אך להערכתו בית הדין לא ימהר להשתמש בחריגים הללו.

באשר לעצם מעורבותו של בג"ץ בדין הצבאי מציין עורך הדין חי כי הנוהל המשפטי במערכת הצבאית הוא שערכאת הערעור השנייה היא בית הדין הצבאי לערעורים ומעליה ניצב בג"ץ. בהקשר זה הוא מזכיר עתירה מפורסמת של חייל שעתר עד לבג"ץ לאחר שהוכרח לשתות מי מלח כדי שיקיא שקיות חשיש. בדיו זה הועלתה שאלת המפתח אם חיובו לשתות מי מלח הוא פגיעה בפרטיות או תקיפה.

באשר לסוגיה הסלולארית מעריך חי כי אם חייל ייקח את הדברים עד בג"ץ הדברים לא יעברו ולא יאושרו. כל זאת כמובן כאשר לא מדובר במקרי קיצון של צורך לבדיקה סלולארית כלשהי לצורך פיקוח נפש. "בצבא עושים הפרדה ברורה בין פעולות לביטחון ובין משמעת ושמירת חוק – לא צריך להיות שונה מהכללים האזרחיים".

להערכתו של חי עצם קיומו של איום מצידה של הסנגוריה הצבאית בפנייה לבג"ץ הדבר ירתיע ויביא את המשפטנים היושבים בדין הצבאי לשקול את הדברים בכובד ראש ולקבל החלטות מאוזנות בסוגייה זו ובכך להימנע מהצורך בפנייה לבג"ץ.

כאן המקום להזכיר את תגובת דובר צה"ל כפי שנמסרה לעיתון 'הארץ' שפרסם את הדיווח אודות איומיה של הסנגוריה הצבאית: "סוגיית החיפוש בטלפונים ניידים נידונה בימים אלה בבית הדין הצבאי לערעורים. לא ניתן לפרט מעבר לאמור עד שיינתן פסק דינו של בית הדין. רשויות החקירה והתביעה הצבאיות מקפידות על זכויותיהם של חיילים, והנהלים נבחנים באופן תדיר על ידי המשפטנים ובפני בין הדין הצבאי לערעורים".