ידוי אבנים במזרח ירושלים
ידוי אבנים במזרח ירושליםפלאש 90

שבועות ארוכים שמזרח ירושלים בוערת. יידוי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה והתפרעויות של תושבי שכונות מזרח העיר תוך שימוש בנשק חדש, מסוכן ביותר – ירי מאקדחי זיקוקים בכינון ישיר - הפכו לשגרת חיים. יעדים מרכזיים לגילויי האלימות היו קווי התחבורה הציבורית - אוטובוסים וקו הרכבת הקלה העובר בשכונות מזרח ירושלים.

דעת הקהל ובעיקר התקשורת גילו במשך שבועות ארוכים אדישות מופגנת למתרחש בבירה. למעט תושבי השכונות הירושלמיות הגובלות בקו התפר, רוב הציבור לא היה מודע למתרחש, כי לא שמע על כך. גם המשטרה המופקדת על הסדר הציבורי היססה בפעולותיה, מתוך תקווה שגל ההתפרעויות ידעך מעצמו.

הערבים: זו תאונה

אבל האירועים רק צברו תאוצה, והציבור נחשף למציאות הקשה ביום רביעי שעבר, כאשר אלרחמן אלשלודי, פעיל חמאס בן 21 משכונת כפר השילוח (סילוואן) שבמזרח ירושלים, ביצע פיגוע דריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים. התינוקת חיה זיסל ברון בת השלושה חודשים נהרגה. הגיורת קארן ימימה מוסקרה מאקוודור נפגעה באורח קשה, ומתה כמה ימים לאחר מכן מפצעיה. שמונה בני אדם נוספים נפצעו. קארן ימימה מוסקרה, בת עשרים, הגיעה לישראל במטרה ללמוד יהדות ולהתגייר. בחודשים האחרונים למדה במדרשה לבנות.

למחבל אלרחמן אלשלודי, שמוצאו מהכפר סילוואד שמצפון לעופרה בבנימין, היה עבר של עבירות ביטחוניות. כשהיה בן 18 הוגש נגדו כתב אישום בגין פעילותו, לצד אחיו וחבריו, נגד תושבים יהודים בכפר השילוח. במאי 2013 נגזרו עליו, במסגרת הסדר טיעון, 16 חודשי מאסר. במהלך הלווייתו, שנערכה השבוע בשעות הלילה על פי דרישת המשטרה, הונפו דגלי חמאס. במהלך ההלוויה התפרעו עשרות פלשתינים, יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. הם המשיכו להתפרע במשך כל הלילה תוך קריאות לחטוף ישראלים.

רק אחרי פיגוע הדריסה התעוררה משטרת ישראל, והכריזה על מבצע 'שומרי חומות' שבמסגרתו פרסה בתחילת השבוע כוחות מתוגברים של אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ולוחמי יחידות מיוחדות במזרח ירושלים. זאת אחרי שבליל השבת שעברה הותקפו במזרח ירושלים בתים שבהם מתגוררות משפחות יהודיות. לעבר הבתים יודו אבנים, הושלכו בקבוקי תבערה ונורו זיקוקים בכינון ישיר.

ריבונות פלשתינית בהר

האלימות הערבית בירושלים לא הייתה כולה ספונטנית. מידע שהגיע למערכת הביטחון לימד שמחוז ירושלים של פת"ח הקים תאים מאורגנים של צעירים שמובילים את ההתפרעויות בעיר. במקרה זה נוצר שיתוף פעולה בין אנשי הפת"ח והחמאס. לחמאס היה נוח להבעיר את ירושלים, כדי להרחיק את תשומת הלב הציבורית הפלשתינית מכישלונו במלחמה ברצועת עזה.

ואילו בכירי הרשות הפלשתינית, בראשם אבו-מאזן, לא חדלו להסית את האוכלוסייה לצאת ולהתפרע. אבו-מאזן הציג פעמים רבות בחודש האחרון את ההתפרעויות כ"התנכלויות" של ישראל, ואת הביקורים של ישראלים בהר הבית ככניסת "מתנחלים". הוא הזהיר את ממשלת ישראל מפני הסכנות שבהפיכת המאבק המדיני למאבק דתי. גם הוועדה המרכזית של פת"ח, שהתכנסה בראשות אבו-מאזן ארבעה ימים לפני פיגוע הדריסה, גינתה את "ההתנכלויות" הישראליות כלפי הר הבית וקראה למדינות הערביות והאסלאמיות לשאת באחריותן כלפי הר הבית וירושלים. בנאום הפתיחה שנשא אבו-מאזן בישיבת המועצה של פת"ח, הוא אמר כי ההנהגה הפלשתינית נערכת לנקיטת הליכים משפטיים בנושא כניסת מתנחלים להר הבית, והדגיש כי הם לא יתירו ל"עדר של מתנחלים" לפגוע בהר הבית.

בעוד החמאס מודה שמדובר בפיגוע דריסה, יומוני הרשות הפלשתינית הקפידו להתייחס לאירוע כאל תאונת דרכים שגרתית ולא כאל פיגוע. ביטאון הרשות הפלשתינית 'אל-חיאת אל-ג'דידה' כתב למחרת הפיגוע כי "כוחות הכיבוש מנצלים את תאונת הדרכים כדי להחריף את פעולות הדיכוי בירושלים ולהסית נגד הרש"פ". מאמר המערכת של העיתון קבל השבוע על כך שישראל מתייחסת לפעולה כאירוע טרור, וקבע כי מדובר בהמצאה ישראלית, שנועדה להצדיק החרפה באלימות מצד ישראל.

מאידך, בחשבון הפייסבוק המכונה "תנועת השחרור הלאומי הפלשתיני - פתח" פורסם כרוז של "תנועת הפתח בסילוואן", "החוגגת את נישואיו של השהיד הגיבור עבד אל-רחמן אל-שלודי (עם 72 בתולות גן העדן)". גם סולטאן אבו אל-עינין, יועצו של אבו-מאזן, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו דברי שבח למחבל שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים והגדיר אותו כגיבור.

בניסיון להרגיע את הרוחות אישר ראש הממשלה לראמי חמדאללה, ראש ממשלת הקבינט של הרשות הפלשתינית, לבקר בהר הבית ביום שני השבוע, יחד עם בכירים נוספים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית. את פניו של ראמי חמדאללה קיבלו המופתי של ירושלים, שייח' מחמד חסין, השר לענייני ירושלים, מושל המחוז ומנהל מחלקת הווקף בירושלים. הר הבית מעולם לא היה כל כך תחת ריבונות פלשתינית כמו השבוע.

מענה מודיעיני משוכלל

גם עיריית ירושלים הצטרפה למאבק בהתפרעויות, והחלה השבוע בתוכנית הרצה של תצפית קבועה מן האוויר. בתחילת השבוע הועלו לשמי העיר ארבעה בלוני תצפית ובימים הקרובים יצטרף אליהם בלון חמישי. יחד הם אמורים לכסות את כל מזרח העיר, ולסייע לגורמי הביטחון באיתור הפרות סדר, התקהלויות המוניות, הפגנות, יידויי אבנים ובקת"בים, ירי זיקוקים ועוד, תוך מתן כיסוי מודיעיני בזמן אמת. היחידה החדשה מתבססת על תצפיתנים ותצפיתניות בעלי ניסיון צבאי בתחום. בשלבים הבאים צפויים להתווסף אמצעי תצפית נוספים למערך.

ראש העירייה ניר ברקת הציג השבוע בוועדת הפנים של הכנסת את המתווה שיזם וגיבש יחד עם גורמי הביטחון למיגור הפרות הסדר בשכונות מזרח העיר, הכולל פריסת כוחות משטרה איכותיים באופן קבוע ולאורך זמן בתוך השכונות שבהן יש הפרות סדר; פיתוח אמצעים טכנולוגיים חדשניים להתרעה וסיוע לכוחות בשטח באמצעות בלוני תצפיות, רחפנים, כלי טיס בלתי מאוישים המספקים מידע מודיעיני משלים; יצירת כוחות משימה משולבים למשטרה ולעירייה אשר יתמחו בתאי שטח וישלבו מידע מהאוויר והחמרת הענישה בחוק ובמדיניות הפרקליטות.

החשש מהתרחבות האלימות הגיע גם לכנסת – ליתר דיוק למשמר הכנסת. 16 משוטרי המשמר עברו קורס חילוץ של פיקוד העורף, כחלק מתהליך הכשרת המרחב האזרחי לאירועים עם נפגעים. "אפשר לראות את התפתחות האיום על העיר ירושלים בשבועות האחרונים, ואין לנו ספק שקריית הלאום יכולה להוות מטרה בעתיד", הסביר מפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף, אל"ם שי בלאיש, את המהלך.