90 אחוזים מהבדיקות תקינות. אילוסטרציה
90 אחוזים מהבדיקות תקינות. אילוסטרציהיוני קמפינסקי

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם היום (ראשון) את תוצאות הסקר השנתי לשימוש חורג בחומרי הדברה בתוצרת צמחית טרייה, פירות וירקות, המבוצע בכל שנה על ידי המשרד.

בשנת 2013 נבדקו דוגמאות תוצרת טרייה של ירקות ופירות מכל האזורים והמגזרים בארץ - כ- 90% מהדגימות עמדו בתקן, ו- 45% מהדגימות נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל.

ב- 10.3% מהבדיקות נמצאו חריגות בשימוש בחומרי הדברה, הכוללות שאריות גבוהות מהמותרות בחוק או שימוש בחומרים לא מורשים בשימוש בגידול המסוים.

במשרד החקלאות מציינים, כי התקן הישראלי לשימוש בחומרי הדברה קובע אילו חומרים מותרים בשימוש בגידולים השונים ובאיזו רמה.

התקנות שנקבעו לוקחות בחשבון בין היתר את סל המזון שאותו צורך אדם במדינת ישראל ורמת השאריות הנקבעת כמותרת לחומר הדברה היא רמה הכוללת גם טווח ביטחון שמונע כל מצב של סיכון.

סקר 2013 שונה מהסקרים בשנים הקודמות, להבדיל מסקרי עבר בהם נלקחו דגימות בהתאם לשיעור צריכתן בתזונה המקומית, השנה בחר המשרד להתמקד בסקר דווקא בירקות ובפירות שבשנים האחרונות נמצאו בהם בעיות נקודתיות של ממצאים חריגים במנותק מהיקף צריכתם בפועל, במטרה לתקן את הטעון תיקון בקרב החקלאים בממשק הגידול.

הדוגמה העיקרית לכך הינה צמחי תבלין, למרות הכמויות הקטנות הנאכלות בישראל של צמחי תבלין (לעומת עגבניות או מלפפונים) נלקחו 40 דגימות מקבוצה זו.

על פי הממצאים בכרוב וצנונית שיעור החריגה גבוה ועומד על 50% ו- 40% בהתאמה. בצמחי תבלין שיעור החריגה עמד בשנת 2013 על 47.5%. בדלורית, כרובית ושומר נלקחו דגימות בודדות (אחת מכל ירק) ובכולם נמצאו חריגות מהתקן.