יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: פלאש 90

9 שנים אחרי העקירה מגוש קטיף וצפון השומרון, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מבטיח לתמוך בהצעת חוק שתאפשר את חזרת המתיישבים לחומש ולשא-נור. 

בפגישה עם מתיישבים שנעקרו מבתיהם בשני היישובים הללו, הבטיח אדלשטיין לתמוך ולקדם את הצעת החוק של חברי הכנסת זאב אלקין, יריב לוין ואורית סטרוק, שמבקשת לאפשר יישוב מחדש בצפון השומרון.

"אם יגורו משפחות בחומש או שא-נור זה לא מה שיפוצץ את השלום במזרח התיכון", אמר להם יו"ר הכנסת. לדבריו "בחומש ובשא-נור המצב שונה גם מבחינת נוכחות צבאית ישראלית וגם מבחינת שטח סי. אני לדידי יכול להתגייס ולעזור כדי שהצעת החוק הזה לא תהיה 'הצהרת חוק' אלא הצעת חוק", הבטיח.

יואב שמחי, שנעקר מחומש לאחר שהתגורר ביישוב במשך 20 שנים, אמר ליו"ר הכנסת, "כולי בוער, איפה הייתם אז? כל הגירוש הזה. כל שנה שעוברת זה צף לנו. אנחנו נזכרים בכל המוראות שעברנו: זריקות אבנים, יריות בדרך; עם כל זה אנחנו רוצים לחזור - ועדיף שעה אחת קודם".

בתחילת השנה סיירו ראשי מועצת יש"ע בצפון השומרון ובישובים שנעקרו בתכנית ההתנתקות. כל המשתתפים חתמו על אמנת חומש והצהירו כי "הגיע הזמן לתקן את העוולה והטעות הגדולה של ההתנתקות, ולהתחיל את התיקון בחומש, תחילה". בהמשך ביקרו בישיבה הפעילה במקום, נפגשו עם רב השומרון הרב אליקים לבנון וראש הישיבה הרב אלישמע כהן.

הרב לבנון אמר למשתתפים ולתלמידי הישיבה כי "מלך פורץ לו דרך, גם כאן צריך לפרוץ דרך ותלמידי הישיבה כאן הם ההתחלה. לא ברור לנו עד היום מדוע נעשה כאן גירוש תושבים ובעזרת ה' נחזור לכאן". הרב לבנון הוסיף "אנחנו בחודש שבט, חודש ארץ ישראלי, וההליכה בכל שבילי ארץ ישראל וגם כאן בחומש מחברת אותנו לארץ ישראל".

ראשי מועצת יש"ע ביקרו גם בישוב שאנור והתפללו מנחה בבית הכנסת החרב, ומשם לבור יוסף שבעמק דותן.

יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה, אמר אז בתום הסיור כי "מצד אחד יש כאב לראות את ההרס שלא ברור למה הוא נעשה, מצד שני זה מחייב אותנו להמשיך לעשות ואין קיצורי דרך וצריך עמל. זה המסר לדור הצעיר שלומד כאן במסירות נפש ויחד איתו נזכה לראות את מה שאנחנו מאמינים שיקרה וזה החזרה לחומש ולצפון השומרון".