בנימין נתניהו, בני גנץ ומשה יעלון
בנימין נתניהו, בני גנץ ומשה יעלוןפלאש 90

השבוע הנוכחי כבר זכה לכינוי "השבוע השחור של נובמבר", כשגל האלימות הערבית שהלך והתגבר בשבועות האחרונים הגיע לשיא בשני פיגועי דקירה קטלניים. האחד אירע בתוככי העיר תל אביב, בו נרצח תושב מודיעין, סמל ראשון אלמוג שילוני הי"ד, והשני בגוש עציון, בו נרצחה דליה למקוס הי"ד, תושבת היישוב תקוע.

בצמרת המדינית הגיעו השבוע להכרה בכך שמדובר בעליית מדרגה. אחרי ההתפרעויות הערביות בצפון, בעקבות הריגת ערבי שניסה לפגוע בשוטרים בכפר כנא, הבינו יועציו של נתניהו שצריך לשנות את היחס למצב הביטחוני ולהגדיר אותו כבעיה כלל ארצית. עד כה התרכז הטיפול בעיקר בעימותים של הערבים עם כוחות הביטחון באזור ירושלים.

מי שהיה מפכ"ל המשטרה, רב ניצב בדימוס אסף חפץ, צייר השבוע מציאות קודרת למדי: "הציבור צריך להבין שהוא צריך לשנות פאזה. לחזור לתקופה של שנות התשעים, התקופה של המחבלים המתאבדים. צריך להבין שיש כאן סיטואציה חדשה, ויכול להיות שהיא תימשך כמה חודשים. הציבור צריך להיות ערני. אני אפילו טוען שמי שיש לו נשק ברישיון, שיישא אותו עליו כל הזמן. זה בהחלט יכול לעזור במצבים קריטיים". שר הביטחון משה יעלון, שנשאל השבוע האם אפשר להגדיר את ההתקוממות הערבית כאינתיפאדה, היה נחרץ והבהיר: "לא מדובר באינתיפאדה חדשה, ויש להמתין להתפתחויות".

החשש: פיגועי ראווה בערים

במערכת הביטחון עוסקים מתחילת השבוע בחישוב מסלול מחדש, בעיקר לאחר שני פיגועי הדקירה. בתוך פחות מיממה כינס ראש הממשלה התייעצות ביטחונית דחופה ואת הקבינט, ודרש מראשי הגופים הביטחוניים תשובות מיידיות בשטח. נתניהו שמע את התרחישים, ובהם חשש ממצב שבו ישגרו ארגוני המחבלים רקטות מעזה ליישובי העוטף לאות הזדהות עם הערבים בישראל, וכן הערכה שכל עוד ההסתה הערבית תימשך המצב הנפיץ עלול להפוך לשגרה. ראש הממשלה שמע גם על החשש הכבד במערכת הביטחון שחמאס ינצל את האווירה כדי לבצע פיגוע ראווה גדול באחת הערים המרכזיות בשטח ישראל, כדי להתסיס עוד יותר את המהומות.

בישיבה שמע נתניהו מראשי צה"ל, השב"כ והמשטרה ומשר הביטחון משה יעלון תשובה לא נעימה אבל אמיתית. "קיים קושי ממשי לעצור מחבלים בודדים שפועלים בצורה בלתי מאורגנת", הבהיר יעלון את מה שנתניהו כבר ידע. בדיונים הוחלט להשתמש בכל הכלים האפשריים בשלב הזה כדי לעצור את ההידרדרות. ראשית הוקצו כוחות משמעותיים, הן בצד הצבאי והן בצד המשטרתי, כדי לעבות את המערך הביטחוני בכל רחבי ישראל. זה כלל גיוס פלוגות מילואים של משמר הגבול והפסקת קורסים צבאיים כדי לתגבר את הלוחמים בקו התפר וביהודה ושומרון. אחת מאפשרויות הענישה שעלתה בעקבות הפיגועים בדיונים הביטחוניים הסגורים היא הטלת סגר מלא על הפלשתינים בשטחי יהודה ושומרון. עם זאת, כדי למנוע תסיסה פנימית אצל הפלשתינים, הוחלט לפי שעה להחמיר את הבידוקים הביטחוניים, ובעיקר לתגבר את הנוכחות הצבאית בכל הצירים, אחרי גל של זריקות אבנים לעבר מכוניות בכל רחבי השומרון.

החשש המרכזי, אומר ל'בשבע' גורם ביטחוני, הוא מהסלמה ביהודה ושומרון, שתחלחל עמוק לתוך האזורים שבהם מתגוררים ערביי ישראל. הרמטכ"ל בני גנץ הורה בשל כך למפקדים לשמור על דריכות ולהיערך לאפשרות של הסלמה במצב, אך עם זאת לנסות וליצור דווקא באזור הזה רגיעה, שאולי תשפיע גם על הערבים במקומות אחרים.

קצין אג"ם של חטמ"ר עציון, רס"ן איציק אביטן, אמר השבוע כי "נוכחות החיילים המתוגברת, בנוסף לאמצעים הנדסיים, הם המענה כרגע לאיומי הפיגועים בטרמפיאדות", והוסיף כי הנוכחות הצבאית בשטח עושה את שלה. "עצם הנוכחות שלנו מונעת ממפגעים להגיע לקרבת היישובים. המאמצים ההתקפיים היומיומיים, כמו המעצרים, גם הם מספקים הגנה לתושבים בכך שהם מונעים פיגועים". במערכת הביטחון מדברים על למעלה מ‑2,500 חיילים שתגברו את הכוחות הקיימים ביהודה ושומרון.

השינוי במשטרה היה אפילו משמעותי יותר, שכן אם עד כה ניתנה הוראה להגביר כוננות בעיקר במחוז ירושלים, הרי שבימים האחרונים מצויים השוטרים כמעט בכוננות הגבוהה ביותר שיש בכל רחבי הארץ.

לאיום הרקטות, שנכון לעכשיו נמצא בסבירות נמוכה יחסית במערכת הביטחון, הוחלט לתת מענה מיידי, ומערכות כיפת ברזל נפרסו בכל המקומות שהוגדרו על ידי גורמי הביטחון כרגישים ביותר.

יעלון מבטיח: "יד קשה"

אבל גולת הכותרת של הפעילות היא הרתעה. שר הביטחון משה יעלון סיפר כי הצבא הונחה לנקוט באפס סובלנות לא רק כלפי המחבלים, אלא גם כלפי סביבתם. ''אנחנו מבצעים מעצרים נרחבים יותר מאשר קודם וננקוט ביד קשה כלפי המפגעים, כולל הריסת בתים של מחבלים, כדי לעצור את הגל הזה", אמר יעלון. גורם ביטחוני מציין בשיחה עם 'בשבע' כי דוגמה לכך הייתה מעצר של בני משפחה של אחד המחבלים שביצעו את פיגועי הדקירה השבוע, בחשד שידעו על כוונותיו ולא מנעו ממנו מלבצע את הפיגוע.

בנוסף לכך הוחלט בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה להגביר משמעותית את הענישה על מפרי סדר. כבר אתמול (ד') הוגשו כתבי אישום חמורים נגד 20 תושבי כפר כנא, שיכולים להסתכם בעונשי מאסר ובקנסות כבדים. החידוש הפעם הוא צורת הענישה כלפי מי שייתפסו כשהם מיידים אבנים, והדגש יהיה בעיקר על אזור ירושלים. במשטרה שמו לב שמדובר בעיקר בבני נוער וצעירים, לעתים אפילו בקטינים, ולכן פרט לענישה הכבדה כלפי מיידי האבנים ייענשו גם הוריהם בקנסות כבדים. "המטרה", אומר לנו הגורם הביטחוני, "היא ליצור בשטח הרתעה ומאזן אימה לפיו מי שמשתתף באירועים הללו יודע שהוא ישלם מחיר כבד וגם הקרובים אליו יינזקו. וכך דווקא המפגע הבודד או הנער המשולהב ידעו כי לא רק להם יש מה להפסיד, אלא הם פוגעים במשפחתם ובסובבים אותם. תינקט כאן מדיניות קשה מאוד כדי ליצור מחדש את ההרתעה שחסרה לנו היום מאוד".

ובעוד בשטח נראה שהתגובות מאוחרות, דווקא במערכה ההסברתית ישראל פועלת בכל הכוח, גם בערוצים שקטים יותר ודיפלומטיים, אבל גם במסיבות עיתונאים ובנאומים. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כינס השבוע כתבים בניו יורק וגינה את התעלמות האומות המאוחדות מהפיגועים ומההתלהמות הערבית בכל רחבי ישראל. "העלמת עין מטרור כמוה כתמיכה בו. ישראל עומדת בחזית המאבק בטרור הבינלאומי", אמר וקרא לכל המדינות האחראיות באו"ם להצטרף למאבק. פרושאור האשים את מדינות אירופה כי הן תומכות בהחלטות חד-צדדיות ובהכרה במדינה פלשתינית בלי משא ומתן, אבל נמנעות מלגנות את הטרור הפלשתיני שפוגע באזרחים ישראלים.

גם ראש הממשלה העביר מסר דומה לערוצי התקשורת הזרים והבהיר כי לא רק האו"ם, אלא הקהילה הבינלאומית כולה אינה דורשת דין וחשבון מהפלשתינים על ההסתה שהובילה להידרדרות הביטחונית.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, לא התרשם מהדברים ופרסם הודעה שבה הביע "דאגה עמוקה מהסלמת האלימות בישראל ובשטחי יהודה ושומרון", אבל הוסיף כמובן כי האלימות נובעת מחוסר אמון של הפלשתינים בישראל.

ארצות הברית והאיחוד האירופי גינו באופן מיידי את האלימות הפלשתינית, אבל גם באיחוד הוסיפו אמירה שהצד הישראלי צריך לדאוג לאופק מדיני.

נתניהו דרש השבוע בכל הפורומים הסגורים שיימצאו תשובות, כדי שהשקט יחזור למדינת ישראל. בסביבתו אומרים לנו כי התקווה הגדולה היא שהרוחות אכן יירגעו, אבל כבר נעשות הכנות ותוכניות מגירה למקרה שהאירועים האלימים של השבועות האחרונים יהפכו למה שבמערכת המדינית והביטחונית כל כך חוששים ממנו - האינתיפאדה השלישית.