הנשיא בגבעת התחמושת
הנשיא בגבעת התחמושתצילום: יח''צ

בגבעת התחמושת בירושלים נערכת בשעה זו (שני) אזכרה במלאת עשרים שנה לפטירת הרב (אלוף במיל') שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי לצה"ל הראשון.

האירוע נערך במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שר הביטחון משה יעלון, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, רבה של ירושלים הרב אריה שטרן והרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב רפי פרץ.

"כלוחם, היה לרב גורן את האומץ להכריע", אמר ריבלין, "עקרונותיו אלה של הרב גורן - היכולת להכריע, החובה להכריע, והמחויבות שלו לשמור על עם אחד עם צבא אחד - חייבים להיות נר לרגלינו גם היום גם ובעיקר, כאשר מתלהטות הרוחות בוויכוחים השונים הנוגעים לסוגיות דת ומדינה''.

הנשיא הוסיף, "חכמינו אמרו, כי אין עושים נפשות לצדיקים, דבריהם הם זיכרונם. במקרה של הרב גורן, פסיקותיו, והחיים אותם הציל בזכות הכרעותיו, הם הם, זיכרונותיו הטובים ביותר. עשרים שנה ללכתו ודמותו חסרה לנו. יהי זכרו ברוך, תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

שר הביטחון סיפר באזכרה כי צה"ל הסתמך על קביעות קודמות של הרב גורן כדי לקבוע את מותם של אורון שאול ושל הדר גולדין הי"ד, במבצע צוק איתן. השר יעלון חזר על מחויבותו לעשות הכל כדי להחזיר את גופותיהם לישראל.

הרב הראשי לצה''ל העיד כי במהלך המבצע ברצועת עזה, "שאלתי את עצמי מה הרב גורן היה עושה. הוא המרא שאתרא של הרבנות הצבאית", הוסיף.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "זכרו של הרב גורן שזור בקורות שחרור ירושלים והעיר העתיקה במלחמת ששת הימים, אך כבר במלחמת העצמאות התגייס ולחם למען ירושלים במערכה שניטשה בתוך העיר.

"מאז עלתה משפחתו ארצה והגיעה לירושלים, דרך לימודיו בישיבת "עץ חיים", בישיבת חברון וגם באוניברסיטה העברית – הייתה נפשו של הרב גורן קשורה בנפשה של ציון. עוד מימי קום המדינה, בשנותיו הארוכות כרב הצבאי הראשי ולאחר מכן כרב ראשי לישראל, הייתה ירושלים, פעמים רבות, במוקד עשייתו''.

ברקת התייחס לבחירתם של רבנים ראשיים לירושלים לפני מספר שבועות. "בסופו של תהליך שארך קרוב לעשור, נבחרו רבנים ראשיים לעיר ירושלים. בשליחותו של הרב מרדכי אליהו, זכר צדיק לברכה, ויחד עם שותפיי למימוש החזון, נאבקתי בשנים האחרונות כדי להבטיח שירושלים תזכה לרב ראשי ציוני לצד רב ראשי חרדי.

"עשיתי זאת מתוך האמונה שבכוחה של מנהיגות דתית מרכזית, שקולה, מאוזנת וערכית בעיר – לתרום לחיזוקה ולביצורה של אחדות ירושלים. עשינו זאת למען יצירתו של ייצוג דתי הוגן המשקף את תושבי העיר ופועל למענם".

ראש העיר ירושלים התייחס לגל הטרור שפוקד את העיר בשבועות האחרונים. ''המקום שבו אנו מקיימים את האזכרה הזו, בסמוך לתחנת הרכבת הקלה, מזכיר לנו כי גם היום, כמעט יובל לאחר שהרב גורן נשא את תפילתו למען ירושלים הבנויה והמאוחדת – יש מי שמבקש לפגוע באחדותה של בירת ישראל; ישנם אלו המבקשים לפצל, לזרוע שנאה ולקצור את חייהם של חפים מפשע בעיר שהיא לבו של העם היהודי.

"כראש העיר – כמי שניתנה לו הזכות להוביל את ירושלים – אני מתחייב כי לא נשלים עם המציאות הזו: נמשיך וניאבק בה עד חורמה; נעשה כל שביכולתנו למען השבת השקט והביטחון לתושבי העיר כולם ומעל הכל – נמשיך לחיות את חיינו, את שגרת ימינו, ולבנות את בתינו בירושלים".

טרם האירוע בגבעת התחמושת, נערכה אזכרה לרב גורן בהר הזיתים. הסופר אבי רט, סיפר בעמוד הפייסבוק שלו על ההשפלה שחש בנסיעה להר. "לא זוכר מתי חשתי כה מושפל. כיהודי. כאזרח ריבון בארצו ומדינתו. 20 שנה להסתלקותו של הרב גורן זצ"ל. מהדור שזעק הר הבית בידינו והסתער".

רט תיאר את יידוי האבנים לעבר האוטובוס הממוגן. "נוסעים לאזכרה להר הזיתים באוטובוסים ממוגנים. בשיירות. כברווזים במטווח. מגיעים לא-טור. על המדרכות ילדים בני 10-12, משליכים אבנים על האוטובוס. בלי למצמץ. בלי לפחד. בלי להסתתר. רק שנאה ואיבה בעיניים. חופשי חופשי על המדרכה. אין דין ואין דיין. דפיקות האבנים הגדולות על הדופן. שימשה מתנפצת. הפקר".

לדבריו, כ-200 מטרים מהאוטובוס עמדה ניידת משטרה. "אין להם מושג מה קורה. ירושלים 2014. נוסעים בשיירות. ברכבים ממוגנים. כברווזים במטווח. ובליבה חומה. להיות עם חופשי בארצנו. מושפל", כתב רט.