ביום שלישי צוין לראשונה בכנסת "יום המודעות להפטיטיס", שמטרתו להעלות לסדר היום הממלכתי את המודעות הציבורית אודות דלקת כבד נגיפית, תפוצת וסיבוכיה וכדי לעודד מניעה, אבחון וטיפול.

את יום המודעות הובילה עמותת חץ- ארגון ישראלי לבריאות הכבד, אשר רואה חובה לפעול להעלאת המודעות למחלה ומניעת סיבוכיה.

את הדיונים בכנסת מוביל ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר סיעת ש"ס ויוזם האירוע בכנסת, במסגרתו יוקדש דיון מיוחד במליאה ויתקיימו דיונים בוועדת העלייה והקליטה ובוועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

הפטיטיס או "צהבת" בלשון העממית, פירושה דלקת של הכבד. דלקת כבד נגיפית מסוג C (הפטיטיס C) מועברת בדרך כלל במגע של דם עם דם נגוע בנגיף. בישראל חיים כ- 100,000 נשאי נגיף ההפטיטיס C, שהם כ 2% מהאוכלוסייה. רובם (כ-80% מהם) אינם מודעים כלל למחלתם, כיוון שאינם חשים תסמינים כלשהם. נגיף הפטיטיס C גורם לדלקת כרונית בכבד שעלולה לפגוע בתפקוד הכבד ולהוביל לשחמת. הפטיטיס C הוא הגורם העיקרי לסרטן כבד ולצורך בהשתלת כבד.

מדובר על בעיה בריאותית ציבורית עולמית המשפיעה על מיליונים מדי שנה. לפי הערכה, ישנם כ-180 מיליון אנשים בעולם הסובלים מהמחלה ובכל שנה נדבקים ממנה כ-4 מיליון בני אדם.

מחקרים עדכניים על חולי הפטיטיס C מראים עליה בתחלואה, שיעורי אשפוז גבוהים יותר, ושיעורי תמותה גבוהים פי שלושה מאלו של האוכלוסייה הכללית. בין 20% ל 30% מהחולים הכרוניים בהפטיטיס C מפתחים שחמת כבד, ו-1-4% מפתחים גם סרטן ראשוני בכבד. כשמדובר על סרטן הכבד, אחוז התמותה גבוה מאוד, מכיוון שתקופת ההישרדות עם סרטן כבד מוגבלת. כשמדובר על שחמת הכבד, 33% מהחולים עם הפטיטיס כרונית נפטרים תוך 10 שנים.

פרופ' רפעת ספדי, ראש החברה הישראלית לחקר הכבד, אמרה כי "מדובר במחלה קלה מאוד לאבחון, היום היא אף קלה לטיפול, אך עדיין נותרנו עם מספר אתגרים להתמודדות. האתגר העיקרי שבהם הוא אבחון נשאי המחלה שלא יודעים על קיום מחלתם. על כך, אנו בחברה הישראלית לחקר הכבד, בשיתוף פעולה מלא עם גורמים מקצועיים ורשמיים מקבילים בתחום, משקיעים מאמצים עזים להתמודדות עם אתגרים אלו. אנו מקווים מאוד שנוכל להעלות את המודעות ואת האבחון, להעניק טיפולים מוצלחים ולמגר את המחלה ככל הניתן".