אבנים רכב
אבנים רכבצילום: יסכה חצרוני

ביומן ערוץ 7 הבאנו את סיפורו של אבי, תושב אחד הישובים באזור בנימין שאבנים יודו על רכבו במהלך חודש יולי האחרון, ימי מבצע 'צוק איתן'.

מתיאורו של אבי עולה כי ריבוי המקרים האלימים בתקופה זו הצריך הקצאת תקציב מיוחד לפיצוי הנפגעים מהטרור הערבי אך בפועל עד היום לא אבי ולא אחרים, לא ראו את הכסף מגיע אל חשבון הבנק על מנת לכסות את התשלום שכבר העבירו לפני לא מעט חודשים לתיקון הרכב.

אבי מספר כיצד התנהל כמקובל במקרים שכאלה, הוא פנה למשטרה על מנת לקבל אישור שאכן הרכב נפגע באירוע פח"ע. לאחר מכן הלך כשהוא מצויד באישור למס רכוש בירושלים שם הופנה לשמאי שהעריך את הנזק ומשם למוסך שתיקן את הדרוש תיקון. הנוהל הוא שהאזרח שרכבו נפגע משלם לבעל המוסך והמדינה תשיב לו את הכסף ששילם.

עוד בטרם הוא מתייחס למקרה האישי שלו תוהה אבי על ההתנהלות הזו, התנהלות המחייבת את האזרח הקטן לשלם לעיתים סכומים גבוהים ולהמתין כשבועיים עד ארבעה שבועות כדי לקבל את הכסף מהמדינה. לכאורה יכולה הייתה המדינה להעביר את הסכומים לבעלי המלאכה שתיקנו את הרכב מבלי לערב בכך את קופתו האישית של האזרח הקטן שלעיתים הוצאת תיקון בגובה של כמה אלפי שקלים כבדה מאוד עליו ולעיתים גם בלתי אפשרית. "לא ברור למה פועלים בצורה כזו, אבל האזרח הקטן הוא שמשלם והמדינה מתחייבת שבתוך 14 יום עד חודש מיום התיקון הכסף ישולם".

אבי ממשיך ומספר כי העביר כנדרש למס רכוש ואף וידא שאכן הנתונים התקבלו ונרשמו. הפקידה אישרה שאכן שמו נכלל ברשימת הממתינים לתשלום והוא את שלו מהבחינה הביורוקראטית עשה.

כאמור, תשלום הפיצוי אמור היה להגיע בתוך שבועיים עד ארבעה ואולם לאחר חודשיים שהסכום לא הגיע לחשבון הבנק שלו פנה אבי שוב למס רכוש, "קשה להשיג אבל כשהם עונים הם עונים באדיבות" וביקש לברר מה מעכב את התשלום. הפקידה שמעבר לקו אמרה לו שאכן הרישומים מסודרים והוא אמור לקבל את הכסף אך הבעיה היא שבגלל שהאירוע היה בחודש יולי, החודש בו התנהל מבצע 'צוק איתן', הרי שהוא נכלל תחת הכותרת של 'מהומות יולי', "והכסף למהומות יולי עדיין לא הגיע...".

מדבריה של הפקידה עולה שאלפי אירועי טרור התרחשו בדרכים ביהודה ושומרון ובשאר חלקי הארץ ועל מנת לפצות את הנהגים שנפגעו יש להקצות סכום גדול בהרבה מהרגיל. כיוון שכך ממתינים לאישור משרד האוצר שיעביר את תקציב פיצוי 'מהומות יולי'. "השורה התחתונה היא שמשרד האוצר לא מעביר כסף למס רכוש. מדובר בהרבה מאוד אירועים שאושרו אבל אין כסף", מסכם אבי.

לפני כשלושה שבועות פנה שוב אבי למס רכוש ושאל מה קורה עם התשלום המתמהמה. המענה של הפקידה היה ש'הבוקר קיבלנו טלפון מלשכת שר האוצר והכסף יועבר עד תחילת דצמבר'. עד עכשיו, שבוע אחרי ראשי דצמבר, דבר לא אירע והכסף עדיין איננו. אבי מצידו שוקל לפנות למבקר המדינה על מנת שזה יבדוק את התנהלות משרד האוצר בסוגיה. עוד הוא מציין כי כעת בראש משרד האוצר עומד ראש הממשלה ואליו יש לפנות על מנת לקדם פתרון ראוי. את המאבק הוא מקווה לראות מנוהל בידי חברי הכנסת המייצגים את ציבור המתיישבים.

בשולי הדברים מעיר אבי ומוסיף: "אני תמה אם כאשר נשברו זכוכיות בבתים בעוטף עזה, גם הם נדרשו לשלם מכספם? אני בטוח שלא. למה רק כשמדובר בתושבי יהודה ושומרון הם צריכים להיות פראיירים ולחכות לטובו של שר אוצר כזה או אחר?".

בתגובה לדברים נמסר מרשות המסים כי "מאז תחילת חודש יולי 2014 עובדי קרן הפיצויים מטפלים באזרחים שרכושם נפגע במהלך מעשה אלימות הנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי, קרי פתיחת תיק, שליחת שמאי, אומדן הנזק וכיו"ב. לפני כשבוע וחצי פורסמו ברשומות התקנות שתחילתן ב-1.7.2014. עם פרסום התקנות וכניסתן לתוקף תתאפשר העברת הכספים לניזוקים כבר בימים הקרובים".

עוד מדגישים ברשות המיסים כי "לא מדובר בהעברה תקציבית כלשהי הואיל וקרן הפיצויים היא קרן ייעודית, שהכספים בה מופרשים כחלק יחסי מתשלום מס רכישה".