אבו מאזן באו''ם
אבו מאזן באו''םרויטרס

ברשות הפלשתינית מסמנים בשבועות האחרונים עוד ועוד הצלחות ברשימת יעדים לא מבוטלת ומדאיגה, שמטרידה מאוד את ראשי המערכת המדינית בישראל.

השבוע קיבלו הפלשתינים באופן רשמי מעמד של מדינה משקיפה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הפלשתינים אף מנסים ללחוץ על מדינות שימליצו על צירופם באופן מלא כחברים בבית הדין.

מטרת האיום היא פתיחת האפשרות להגיש לבית הדין תלונות נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה. גורם דיפלומטי בכיר מבהיר ל'בשבע' שישראל ערוכה למצב הזה: "אבו-מאזן יודע היטב שיש יותר מתלונה אחת שתלויה ועומדת נגדו בבית הדין. כך שאם ימתח את החבל, הדבר עלול לפגוע גם בו אישית וגם ברשות הפלשתינית, שהוגשו נגדה תביעות בנושא לבית הדין".

אבל אין ספק שהעניין הזה, בשילוב אפקט הדומינו של מדינות אירופה, שהפרלמנטים שלהן מאשרים הכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית, מדיר שינה מעיניהם של ראשי המערכת המדינית.

היחצ"נות הפלשתינית מצליחה

יושב ראש הרשות הפלשתינית הצהיר בתחילת השבוע כי המטרה שלו היא להתעמת עם ישראל בזירה הבינלאומית הדיפלומטית, ולא בכוח הזרוע, כדי להביא את העולם לכפות על ישראל את ההכרה במדינה פלשתינית, בלי משא ומתן ובלי הסכמים חתומים. על כן חותר אבו-מאזן, בתמיכת הליגה הערבית, להעביר במועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה הקובעת מועד להקמת מדינה פלשתינית בגבולות 67', ולהביא את העולם לדרוש מישראל בתוך פרק זמן קצוב לסגת לגבולות אלה.

בשבוע הבא תתקיים פגישה דחופה של קרי ונתניהו במטרה לרכך את ההצעה הפלשתינית למועצת הביטחון של האו"ם על הכרזת מדינה פלשתינית באופן חד-צדדי. האמריקנים מעוניינים להימנע מהטלת וטו על ההצעה.

אגב, האיום שהשמיע אבו-מאזן בכינוס הליגה הערבית היה כי אם מועצת הביטחון תסרב לאשר את הצעת ההחלטה בעד הפלשתינים, הם מתכוונים לבטל את התיאום הביטחוני עם ישראל, ולהעביר את האחריות על כל אזור יהודה ושומרון לידי ישראל.

הפלשתינים מצליחים ליצור יחסי ציבור חיוביים לדעתם, והדבר ניכר בכל הפרלמנטים באירופה. רק לפני שבועות אחדים, ולאחר לחץ רב, דחה הפרלמנט האירופי הצבעה על הכרה חד-צדדית בפלשתינים. אבל הנושא לא ירד מסדר היום, ואמור לעלות שוב להצבעה עד סוף החודש.

עוד לפני כן הכירו הפרלמנטים של צרפת ובריטניה ברוב גדול במדינה הפלשתינית. גם ממשלת שבדיה העבירה החלטה דומה. אמנם מדובר בצעדים סמליים בלבד, אבל בזירה הבינלאומית הם מוטטו את עבודת המערכת המדינית בעת האחרונה כמגדל קלפים.

גם אירלנד וספרד כבר העבירו החלטה דומה, ובית הנבחרים בדנמרק אמור להצביע על הכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית בימים הקרובים. במהלך ינואר נקבעו הצבעות בנושא גם בפרלמנטים של בלגיה, פורטוגל ולוקסמבורג.

שגריר צרפת בישראל, פאטריק מזונב, אמר באחרונה כי המערכת המדינית חייבת להתעורר ולהבין שההחלטות שהתקבלו בכמה פרלמנטים באירופה מרמזות על הבאות, ועל כן יש לחזור לשולחן המשא ומתן.

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון מצא צידוק למהלכים וטען כי "הכישלון המשותף של ישראל והפלשתינים לחדש את המגעים הביא אותם למבוי סתום, וגרם למדינות שונות להתייאש ולאשר הכרה חד-צדדית בפלשתינים. המהלך הזה רק ילך ויתגבר אם לא ישובו הצדדים לשולחן המשא ומתן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא באחרונה בנושא בפגישות עם ראשי מדינות מאירופה. "זו טעות גדולה מאוד", מבהיר נתניהו לאורחיו. "אלו מהלכים שפוגעים בסיכויי השלום ומעודדים את הפלשתינים להתבצר בעמדותיהם. מהלך כזה מעודד את הפלשתינים שלא להתפשר על הכרה במדינת ישראל ולא להתפשר בנושאים ביטחוניים. המהלכים האירופיים רק מרחיקים את השלום", מסביר נתניהו. גם משרד החוץ באופן רשמי משדר מסרים דומים. בישראל גם נתלים בגינויים האמריקניים לכל צעד סמלי של הכרה חד-צדדית מצד מדינות אירופה.

שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית, מייקל אורן, מעריך כי הפלשתינים ינצלו את תקופת הבחירות בישראל לצורך הקמפיין שלהם. "משיחות שלי עם גורמים מדיניים בינלאומיים, היום מסתמן שצרפת היא לא המדינה האחרונה שתכיר במדינה פלשתינית, ואבו-מאזן ינצל את שיתוק הממשלה בחודשים הקרובים כדי לתקוף אותנו בזירה הבינלאומית. לצערי ברור שבזמן הבחירות נהיה משותקים פוליטית ודיפלומטית, אבל חשוב מאוד שנצא ממערכת הבחירות הקרובה עם חזון ויוזמה מדיניים. אסור להפקיר את זירת יחסי החוץ, אשר משפיעה ישירות על מרחב התמרון הביטחוני והחוסן הכלכלי של מדינת ישראל".

"השקעה בדיפלומטיה – חיונית"

אלא שבישראל, כך מתברר, לא שמים דגש על השקעה בדיפלומטיה שיכולה לסייע בעת הזאת. משרד החוץ פרסם באחרונה את מדד הדיפלומטיה השנתי, אשר בודק את התפתחות יחסי החוץ של ישראל ביחס למדינות שונות בעולם. המדד השנתי מצביע על העובדה שהפלשתינים מחזיקים בלא פחות מ‑100 נציגויות ברחבי העולם, והתקציב השנתי להסברה ודיפלומטיה ברשות עומד על יותר מ‑200 מיליון שקלים.

לעומת זאת, על פי הנתונים, מדינת ישראל משקיעה מחצית מהסכום הזה בכלל יחסי החוץ שלה, ומדובר לא רק בהשקעה נמוכה יחסית למדינות אירופיות, אלא גם בהשוואה למדינות הערביות השכנות.

יאיר פרומר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, קורא לקראת הבחירות לשנות את סדר העדיפויות, במיוחד לאור ההתמודדות הקשה מול הפלשתינים: "אנחנו מצויים בעידן שבו המאבק על עתידה של ישראל מתנהל בזירה הבינלאומית והדיפלומטית. אנחנו זקוקים לכיפת ברזל דיפלומטית שתאפשר לנו להתמודד עם האתגרים והאיומים הרבים בזירה הבינלאומית. השקעה ביחסי חוץ היא אינטרס לאומי הכרחי. מדובר בערובה לביטחון אזרחי ישראל, ובמנוע צמיחה כלכלי משמעותי המאפשר לנו להיות חלק אינטגרלי מהקהילה הבינלאומית".