אינטל
אינטלצילום: פלאש 90

הסכם רכש גומלין בהיקף של 550 מיליון דולר, נחתם היום (ראשון) בין הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) וחברת אינטל.

זהו הסכם רביעי במספר, הנובע מהחלטת אינטל לשדרג את מפעל פאב 28 בקריית לטכנולוגיית ייצור מתקדמת.

זיוה איגר, המנהלת הנכנסת של החטיבה להשקעות זרות ושיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה, ציינה כי הסכם רכש הגומלין החדש צפוי לחולל "השפעה כלכלית חיובית בקרב מאות ספקים קטנים ובינוניים בישראל".

היא הוסיפה כי רכש הגומלין מהווה "פלטפורמה למינוף ההוצאה הציבורית לטובת המשק הישראלי, הן בהיבט של הכשרה ופיתוח ספקים מקומיים ותחרות בשוק המקומי והעולמי, והן במיתוגה של ישראל כיעד אטרקטיבי להשקעות זרות. משמעות ההסכם הינה הוספת אלפי מקומות תעסוקה וחיזוק עוצמתה הטכנולוגית של מדינת ישראל".

הסכם שיתוף הפעולה החדש כאמור בהיקף של 550 מיליון דולר, יחול בין 2015 ל-2020. על יישום והפעלת ההסכם מלווה ומפקחת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (הרשפ"ת) שבחטיבה להשקעות זרות ושיתוף פעולה תעשייתי. היקף רכש הגומלין של חברת אינטל מתחילת התוכנית בשנת 2006 הינו מעל 6 מיליארד דולר.

איגר הוסיפה כי שיתוף הפעולה עם אינטל מהווה מודל לשימוש ברכש הגומלין לטובת שני הצדדים במגוון רחב של תחומי השקעה, החל מפעילות בתחום החינוך המדעי, דרך הכשרות מקצועיות, הכשרת ספקים מקומיים וכלה בפתיחת השווקים הבינלאומיים לתעשיה הישראלית. מודל זה מהווה את הבסיס לאיחוד שנעשה זה לא מכבר במשרד הכלכלה, בין הרשפ"ת למטה לקידום השקעות.

עם כניסתה של איגר לתפקיד, לאחרונה, אוחדו הרשפ"ת והמטה לקידום השקעות. לדברי איגר, האיחוד ייצר סינרגיה בין שני התחומים, יביא למינוף ההשקעה הזרה הנגזרת ממחויבות רכש הגומלין ויעמיק את שיתוף הפעולה עם החברות הבינלאומיות לטובת צמיחת המשק הישראלי".

מנכ"ל אינטל ישראל, מקסין פקסברג, אמרה כי ההסכם שנחתם היום בין הרשפ"ת לאינטל הוא "ביטוי נוסף לתרומה של אינטל ברכש ציוד, טכנולוגיות חדשות ומוצרים מתוצרת ישראל שפותחו בסיוע אינטל". מנתונים שאספה החברה עולה כי היקף הרכישות הכולל של אינטל בעשור האחרון בישראל הגיע לכעשרה מיליארד דולר. לדברי פסברג, "אינטל עובדת עם ספקים רבים מדרום הארץ ורוב הרכש שאינטל מבצעת בישראל מגיע בשל פעילות היצור".