סיעת תקומה
סיעת תקומהצילום: חזקי עזרא

לקראת הבחירות בסיעת 'תקומה' שיערכו היום (ראשון), מפרסם פורום 'חותם' את תשובות המועמדים לשאלונים שהפנה הפורום בנוגע לסוגיית החקיקה בענייני משפחה.

פורום חותם, המאגד את מכוני המחקר התורני-מקצועי, פנה עם תחילת תקופת הבחירות לח"כים מכהנים ולמועמדים לכנסת, והגיש להם שאלונים על עמדותיהם בנוגע לנושא ערכי המשפחה היהודית וגל החקיקה אותו מנסים לקדם גופים שונים הפוגעים במעמדה של המשפחה הטבעית. לשאלונים צורפה החוברת "משפחה על סדר היום" שהוציא הפורום בשיתוף מכון פוע"ה, ובה סקירה על הנסיונות לפגיעה במשפחה הטבעית, על ידי גל החקיקה שהיה בכנסת הקודמת.

המועמדים מסיעת תקומה שענו לשאלון הם ח"כ אורית סטרוק, ח"כ זבולון כלפה, ועו"ד בצלאל סמוטריץ', מנכ"ל תנועת רגבים המועמד בבחירות.

השאלה הראשונה שנשאלו המועמדים היתה בנוגע להכרה ב "ברית הזוגיות", המאפשרת נישואים אזרחיים, בין השאר של פסולי חיתון, וכן של זוגות חד מיניים.

ח"כ סטרוק ציינה כי סוגיית ברית הזוגיות עלתה על סדר יומה של סיעת הבית היהודי בכנסת היוצאת, וכי היא ארגנה לסיעה יום עיון בנושא מבחינה אקדמית והלכתית. "הסיעה שמעה שיעורים של הרבנים איגרא, מדן, יעקב אריאל, ודרוקמן – שכולם שללו באופן מוחלט את ההצעה, הן בהיבט ההלכתי והן בהיבט הערכי. הוחלט למנוע כל חקיקה בנושא. וכך אכן נעשה. מכיון שסוכם כבר שהסיעה תמשיך לפעול בהתייעצות עם ועדת הרבנים שהקימה לנושא דת ומדינה, אני משוכנעת שנמשיך להתנגד לנישואין אזרחיים במדינת ישראל".

עו"ד סמוטריץ' ענה כי באופן עקרוני פשוט שאין לאפשר זאת. הוא הוסיף כי "בסוגיות הסבוכות צריך לערוך הבחנה ברורה בין הזהות והצביון הערכיים המוצהרים של המדינה כמדינה לבין מעשיו של הפרט בביתו. כאידיאל, על פי דרכה של תורה והיות ו"כל ישראל ערבים זה לזה", אנחנו שואפים לתקן גם את אורחות חייו של הפרט בביתו, אולם לכך עוד לא איכשר דרא. את המישור הזה עלינו לעשות כעת בדרכי נועם - בהסברה, בחינוך ובשכנוע. שונים הם פני הדברים בכל מה שנוגע לצביון ולפרהסיה של מדינת ישראל. במישור הזה לא ניתן להסכים להכרה רשמית בנישואין שאינם תואמים את ההלכה היהודית. הדבר נדרש הן לשם שמירת צביונה היהודי של המדינה והן לשם שמירה על אחדותו של העם היהודי ויכולתו לקיים קשרי חיתון גם בעוד דורות רבים".

ח"כ כלפה השיב גם הוא כי הוא שולל את "ברית הזוגיות". "מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ולכן כל ענייני הנישואין או הגירושין מקומם אך ורק במסגרת הרבנות הראשית ולא בשום חלופה אחרת".

השאלה השנייה היתה בנוגע להכרה בזוגות חד-מיניים, המאפשרת לבני זוג מאותו המין לאמץ זה את ילדיו של זה, או ליטול חלק בהליך פונדקאות.

ח"כ סטרוק השיבה כי "גם בנושא זה נועצה הסיעה עם רבני הציונות הדתית, שהורו להתנגד למגמה זו. מובן מאליו שיש לפעול לאור הדרכתם. מעבר לכך, אני מתנגדת מבחינה ערכית לגישה שמקדשת את זכותם של הורים לילד. ילד אינו רכושם של הוריו, וטובתו אינה כפופה למאווייהם".

ח"כ כלפה השיב כי "אין לכך מקום בשום אופן במדינה יהודית".

עו"ד סמוטריץ' השיב "בוודאי שיש להתנגד לכך. מבחינה רשמית לא ניתן להכיר בקשרים מהסוג הזה ולהעניק להם לגיטימציה ומעמד, לשום עניין וגם לא לעניין זה. מה נקרא הכרה רשמית ומה לא זה עניין שיש לשקול ביחס לכל מקרה לגופו, על פי דעת תורה וכפי שיורונו גדולי התורה".

השאלה השלישית למועמדים היתה האם יצטרפו ליוזמות חקיקה שמטרתן למצב את הרבנות האורתודוקסית כגוף הבלעדי המוסמך בנושאי נישואין וגירושין. שלושת המועמדים שענו השיבו על כך בחיוב. ח"כ סטרוק הוסיפה כי "יחד עם זאת אני חושבת שיש לפעול גם לחיזוק ערכי המשפחה כשלעצמם, וקיבלתי על עצמי לעסוק בכך בקדנציה הבאה של הכנסת".

עמיטל בראלי, מנהל פורום חותם, המאגד את מכוני המחקר התורניים, בירך על תשובות מועמדי סיעת 'תקומה'. "אני שמח לשמוע קול נחרץ וברור אשר מחזק את ערכי המשפחה הטבעית, וערכי היהדות, ומקווה כי בכנסת הבאה נצליח לחזק את ערכי המשפחה", אמר בראלי והוסיף כי "אם בעבר פעלו בעלי נטיות הפוכות להכרה וזכויות בסיסיות, הרי שהיום עיקר מגמתם היא יצירת תמונת מציאות מעוותת, שבה התא המשפחתי הנורמלי - הוא החריג, וכל מי שדבק בערכי המשפחה המסורתיים משתייך לקבוצה חשוכה ומסוכנת. מול מגמה זו אנו מבקשים ליצור קו שפוי שישמור על ערכי המשפחה היהודית".