בקרב חוטובלי-דיכטר רוה"מ יאלץ להכריע. ציפי חוטובלי ורוה"מ
בקרב חוטובלי-דיכטר רוה"מ יאלץ להכריע. ציפי חוטובלי ורוה"מצילום: מרים אלסטר פלאש 90

שבועות אחרי הבחירות הפנימיות בליכוד ורגע לפני הגשת הרשימות לכנסת, סאגת חוטובלי, דיכטר ומיקומם ברשימה טרם נפתרה.

ועדת הבחירות של הליכוד בראשות השופט בדימוס מנחם נאמן קבעה השבוע, אחרי שבדקה שוב ושוב את אי הסדרים שהיו בכמה קלפיות, כי ציפי חוטובלי נבחרה למקום ה‑20 ברשימת המפלגה לכנסת. השר לשעבר אבי דיכטר ידורג במקום ה‑26 בשל פער קטן של כ‑32 קולות. ההחלטה התקבלה בעקבות ערעורים שהגישו חברת הכנסת והשר לשעבר.

אולם החלטת הוועדה אינה חותמת את הפרשה. עמדתו של אב בית הדין במפלגה, ח"כ לשעבר מיכאל קליינר, היא שיש לנקוט אחד משני צעדים: התערבות של ראש הממשלה והחלטה על ביטול השריון במקום ה‑11, וכך ייכנסו גם דיכטר וגם חוטובלי למקומות ריאליים ברשימה. לחילופין, על נתניהו לשריין את דיכטר במקום ה‑11 ובכך לפתור את העניין. קליינר איים השבוע כי אם הסוגיה לא תיפתר, תישקל ספירה מחדש של כל הקלפיות בבחירות הפנימיות במפלגה. הדבר עלול ליצור כאוס שנתניהו ישמח להימנע ממנו.

דיכטר כבר הודיע כי ימשיך להיאבק בנושא המיקום ברשימה, גם בבתי המשפט המחוזי והעליון – אם יהיה בכך צורך.

בתוך כך, נתניהו קיבל השבוע פנייה ממאות חברי המפלגה תומכי דיכטר, שדרשו ממנו להתערב במחלוקת בין דיכטר וחוטובלי, ולפעול על מנת שהשניים ישולבו ברשימה.

ליברמן מציג רשימה חלשה

ויש מי שמאבק בין שני פריימריסטים נחשב בשבילו למותרות של ממש. מפלגת ישראל ביתנו הציגה השבוע את הרשימה החדשה לכנסת, אחרי העזיבה המתוקשרת של רוב הבכירים בה - השרים עוזי לנדאו, יצחק אהרונוביץ' ויאיר שמיר, סגנית השר פאינה קירשנבאום וח"כ דוד רותם. יו"ר המפלגה הציג את רשימתו, שנחשבת אטרקטיבית הרבה פחות. במקום השני, לאחר ליברמן, הוצבה ח"כ אורלי לוי אבקסיס, ואחריה שרת הקליטה סופה לנדבר, ראש עיריית צפת אילן שוחט, איש התקשורת שרון גל, המועמד הדרוזי של המפלגה חמד עאמר, ח"כ רוברט אילטוב ומנכ"ל משרדה של לנדבר עודד פורר.

ליברמן עצמו טען כי מדובר ברשימה צעירה וכי היה צורך חשוב בהחלפת כוחות, אך גורמים בישראל ביתנו רמזו כי הרכבת הרשימה בוצעה מתוך סיטואציה פוליטית קשה, והוסיפו כי שר החוץ העדיף לראות רשימה אחרת. ליברמן ניהל מגעים מתקדמים גם עם פליטי מפלגת התנועה – ח"כ אלעזר שטרן ודוד צור, אך לא הצליח להגיע עמם לסיכומים.

מפלגה אחרת שקיימה השבוע פריימריז והציגה את רשימתה היא מרצ. כצפוי, בראש הרשימה תמשיך לעמוד ח"כ זהבה גלאון, ואחריה ימוקמו הח"כים אילן גילאון, עיסאווי פרג', מיכל רוזין ותמר זנדברג. במקום השישי, שנמצא על סף הריאלי על פי הסקרים, זכה ח"כ לשעבר מוסי רז, מראשי 'שלום עכשיו'.

ועוד בשמאל: מפלגת העבודה הכריזה כי הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון, ישובץ במקום ה‑120 ברשימת 'המחנה הציוני' כאמירה פוליטית. נבון טען כי הסכים להצטרף לרשימת העבודה מתוך "אמונה בדרך המשותפת של הרצוג ולבני ומתוך תקווה לשילוב של מבוגרים וצעירים ב'מחנה הציוני'".

על החלטה זו ספג נבון ביקורת חריפה מימין. את המבקרים הוביל יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, שהפנה קריאה אל נבון. "אני פונה ליצחק נבון, הנשיא לשעבר שלנו שאני מעריך אותו מאוד, שעכשיו שמעתי שהוא מעוניין לשים את שמו במקום 120 ברשימת המערך: אל תעשה זאת", ביקש בנט, והסביר את קריאתו: "אל תשים את שמך יחד עם מרב מיכאלי שאומרת שאסור לשלוח ילדים לצבא כל עוד יש כיבוש. אל תשים את שמך יחד עם יוסי יונה שאמר שצריך לאחד את יום הנכבה עם יום הזיכרון ויום השואה. אל תשים את שמך במפלגה שעוד בכירה בה, סתיו שפיר, לא רוצה להשמיע את המנון המדינה כי הוא גזעני והוא טוב רק ליהודים. עם זוהיר בהלול שאומר שהזהות שלו יותר פלשתינית מישראלית. זה לא מחנה ציוני. זוהי לא ציונות. אל תשים את שמך במקום כזה. הם איבדו את הדרך. אני קורא לנשיא: אל תשים את שמך ברשימה נגד הציונות", דברי בנט בכינוס במכללת ספיר.

מפלגת 'יחד' מגבשת רשימה

מפלגת יש עתיד התהדרה השבוע גם היא בכוכב חדש: ח"כ אלעזר שטרן, שלאחר ניהול מגעים עם סיעות רבות, סיכם בסופו של דבר על הצטרפות לרשימתו של לפיד. האחרון הגדיר את שטרן עם הצגתו כ"חבר הכנסת ה‑20 של יש עתיד בכנסת היוצאת".

שטרן הבהיר כי אחד הנושאים המרכזיים שבהם יבקש לטפל בכנסת הבאה הוא חוק הגיור, אותו ניסה לקדם גם בקדנציה הנוכחית. עם זאת, על עניין אחד לא דיברו השניים – היכן ימוקם שטרן ברשימת המפלגה לכנסת, ועל פי גורמים ביש עתיד לא בטוח שמדובר במקום גבוה במיוחד.

במפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי, מתחילים לגבש באופן סופי את הרשימה לכנסת. אתמול (ד') הוכרז רשמית על צירופו של אל"מ במיל' הרב משה הגר, ראש המכינה הקדם-צבאית ביתיר, שישובץ ככל הנראה במקום גבוה ברשימה, כנראה השלישי. השמות שעתידים להתפרסם בתחילת השבוע הבא יכללו גם נציג למגזר החוזרים בתשובה ונציגים נוספים מהיהדות החרדית. גורמים ב'יחד' רמזו השבוע שלא עומד על הפרק איחוד עם אף מפלגה אחרת, וכעת נראה כי מפלגת 'עוצמה יהודית' תרוץ בנפרד.