הרב ישראל וייס
הרב ישראל וייסדובר צה"ל

בית משפט השלום בירושלים הרשיע לפני כשנתיים את הרב אליצור סגל בעבירת "העלבת עובד ציבור", בשל מאמר שפרסם באתר "מנהיגות יהודית".

במאמר היתה ביקורת חריפה ובוטה נגד הרב הצבאי הראשי דאז, תא"ל ישראל וייס, בשל כך שלא יצא נגד "תכנית ההתנתקות". על סגל נגזרו חצי שנת מאסר על תנאי, קנס בסך 3,000 ש"ח, ופיצוי לרב וייס בסך 4,000 ש"ח.

סגל ערער לבית המשפט המחוזי, ונדחה, למעט קיצור תקופת המאסר על תנאי ל- 30 יום. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה לערעור בבית המשפט המחוזי כ"ידידת בית משפט", והזהירה, כי ההרשעה במקרה זה "מהווה עליית מדרגה מדאיגה [...] העלולה לערער את ההגנה על חופש הביטוי הפוליטי במדינת ישראל ואת זכות האזרח לבקר את התנהלותם של אנשי ציבור ללא מורא".

מחר תידון בקשת רשות הערעור שהגיש סגל לבית המשפט העליון. האגודה לזכויות האזרח הצטרפה גם להליך זה כידידת בית המשפט.

בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט, התריעה עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח על הפגיעה הקשה בחופש הביטוי, הכרוכה בשימוש בעבירת "העלבת עובד ציבור" נגד אנשים, הכותבים מאמרי דעה ביקורתיים. סגל מיוצג על ידי עו"ד יצחק בם.

לדברי עו"ד לילה מרגלית מהאגודה לזכויות האזרח, "מאמרו של אליצור סגל אכן כלל אמירות קשות ובוטות, אך במדינה דמוקרטית זו זכותו הבסיסית של כל אזרח לבקר אנשים, הממלאים תפקידים ציבוריים. השמירה הקפדנית על זכות זו היא תנאי חיוני לשמירה על דמוקרטיה. אנו מקווים שבית המשפט יתערב ויבהיר את גבולות השימוש בעבירת "העלבת עובד ציבור" כדי להבטיח שלא ייעשה בה שימוש לשם סתימת פיות".

במקביל, היום הוגש כתב אישום בגין עבירות "העלבת עובד ציבור" ו"הפרעה לשוטר במילוי תפקידו" נגד הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן, בשל שיר שכתב ובשל ופרסומים ביקורתיים נוספים בדף הפייסבוק שלו, אותם כתב בגנות שוטר. בכך, מסתמנת מגמה מטרידה של השתקת ביקורת ציבורית לגיטימית על ידי רשויות אכיפת החוק.