יהודה ויינשטיין היועץ המשפטי לממשלה
יהודה ויינשטיין היועץ המשפטי לממשלהצילום: פלאש 90

קשה להסביר כיצד קרה שחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה לאחרונה בעניין אימוץ ילדים של זוגות חד מיניים, התקבלה בשתיקה רועמת כל כך. חברי הכנסת, שהיו אמורים לזעוק נגד שינוי הנורמה המשפטית בנושא מבלי שהחוק המסדיר את העניין תוקן על ידם, נשארו דוממים.

אלא שקשה הרבה יותר לקבל את העובדה שחוות הדעת הזאת, המאפשרת לבני זוג חד מיניים להיחשב הורים לילד, אף על פי שלא אימצו אותו כנדרש בחוק, מצטרפת לשורה של החלטות דומות ותמוהות. כולן התקבלו לאחרונה על ידי יועצים משפטיים ועברו בשקט גמור בזירה הפוליטית. הצעקות והאמוציות המוכרות לנו במקרים שבהם בית המשפט בחר להיכנס לנעליה של הכנסת, מתחלפות בקול דממה דקה בשעה שבסמכויותיה של הכנסת מכרסם הייעוץ המשפטי.

תופעת שלטון היועצים המשפטיים גדלה פרא בשנים האחרונות. ונדמה שלא רק שהכנסת אינה מצליחה להתמודד איתה, היא אפילו התייאשה מלנסות. למעשה, הפך הדבר לשיטה. נורמות משפטיות חדשות הסוטות באופן מפורש מהאמור בחוק הישראלי ואמורות היו להתקבל אך ורק במסגרת תיקונים לחוק נקבעות שוב ושוב על ידי יועצים משפטיים. זאת באמצעות אקרובטיקה פרשנית, שלא הייתה מביישת את הפעלולנים של קרקס מדרנו.

נישאר, לשם הדוגמה, בתחום המסדיר את זכויותיהם של זוגות חד-מיניים. בכנסת האחרונה נדחו שורה של הצעות חוק רבות בנושא. אלא שאלה מצאו את דרכן, במקום לפח הזבל של מליאת הכנסת, לשולחנם של היועצים המשפטיים בממשלה. היה זה רק לא מזמן שהייעוץ המשפטי בביטוח הלאומי הכריע שלמרות שהחוק קובע כי הזכאות לקצבת הילדים שייכת לאישה, הרי שגם זוג גברים זכאי לקבלה. אין צורך בתיקון לחוק, פרשנות מספיקה כאן.

היועצים המשפטיים ברשות המיסים ראו כי טוב, והנה קבעו כי גם נקודות הזיכוי ממס המגיעות לאישה עובדת ושמטרתן לעודד תעסוקת נשים, מגיעות גם לזוג גברים שמגדלים ילדים משותפים. הדבר נעשה לאחר שסיעת יש עתיד ביקשה לתקן את החוק הזה, וכשלה בכך בשל התנגדותה של סיעת הבית היהודי. אבל לשם מה צריך לשנות את החוק, עניין מסובך הדורש רוב של נבחרי ציבור, כשניתן לעשות זאת באמצעות פרשנות של פקידים? רישום ההורה בתעודות הזהות של בן לזוג חד מיני היה מקרה דומה. סיעת מרצ כשלה בניסיון לשנות את החוק, והנה הפקידים מצאו פתרון – פרשנות.

הכנסת חייבת להבין שהמאבק על סמכותה הוא מאבק על הדמוקרטיה בישראל. אם הכנסת לא תדאג לבצר את מעמדה, לא הרשות השופטת ולא הרשות המבצעת ידאגו לכך. הן הרי ממתינות לה מעבר לפינה.