"מכת מדינה", כך מגדיר עורך הדין עמיקם חרל"פ את תופעת האופניים החשמליות, תופעה שגבתה השבוע את חייו של קשיש בן 85 שנדרס על ידי אופניים כאלה לפני כשבועיים ולאחר מאבך על חייו נפטר בבית החולים איכילוב ביום שלישי האחרון.

"בשנים האחרונות זו מעין מכת מדינה", אומר עו"ד חרל"פ ומסביר כי בישראל "מסתובב כלי משחית ברחובות כשהנהגים הם לפעמים ילדים בגילאי 12-13, ללא כיסוי ביטוחי, ללא ידע בדיני תעבורה למרות שהם נוסעים גם במדרכה וגם על הכביש. התוצאות קשות ואין דין ואין דיין".

עו"ד חרל"פ מציין כי משטרת ישראל אמנם מחפשת את הילד הפוגע שהביא למותו של הקשיש בתל אביב אך "גם אם יאתרו את הילד אין עילת תביעה כי אין חוק מסודר". לדבריו לכל היותר ייענשו הוריו. לטעמו על המערכת לקבוע חקיקה לפיה דין אופניים חשמליות יהיה כמו דינו של אופנוע והמגבלות וההנחיות לגביהן יהיו זהות.

"מדובר בכלי תעבורה לכל דבר ועניין. לאופנועים מחייבים אותך בגיל מינימאלי מסוים, ברישיון נהיגה, במעבר של תיאוריה. אמנם יש הוראה של משרד התחבורה שאסור לנהוג באופניים הללו מתחת לגיל 14 אבל אין להנחיה הזו ערך כי אף אחד לא מפקח על כך וגם כי אין כיסוי ביטוחי. היו מקרים שילדים נפלו והנזקים איומים כמו נפילה מאופנוע גם בלי פגיעה במישהו, אבל אין קסדות כי אין חוק מחייב ואין ממי לקבל פיצוי. אני עדיין לא מדבר על מי שפגע בצד ג' והתוצאות יכולות להיות קשות כמו במקרה האחרון".

באשר לקלנועיות מזכיר חרל"פ את סכנתן הגדולה שגם בהן אין חובת רישיון נהיגה וביטוח ולמעשה אין ביטוח. במקרה זה מדובר בנסיעה איטית מדי של אנשים שלא קיבלו הכשרה כלשהי וזה הופך להיות מטרד על הכביש. בדרך כלל מדובר באנשים מבוגרים שההתאיידות שלהם אינה קלה ומהירה והסכנה גדולה. "אף אחד לא בודק ולא מפקח ואיש הישר בעיניו יעשה".

לדברי חרל"פ המועצה למניעת תאונות דרכים עשתה לא מעט כדי לשנות את המציאות, יצאו תקנות אבל הן אינן כוללות את הדברים הבסיסיים. התקנות כאמור אמנם אוסרות נהיגה מתחת לגיל 14 "אבל מכיוון שאין הוראת חוק המשטרה לא בודקת ולא אוכפת את ההנחיה הזו. אין הוראת חוק שמחייבת כיסוי ביטוחי, רישיון או חבישת קסדה או אם צריך או לא צריך להתקין פנס ומישהו שיבחן את יכולת בלימה במבחן כלשהו.

"השנה התקבלו רישיונות יבוא לשמונים אלף אופניים חשמליות. אפשר להבין מה המשמעות של הידיעה הזו. כל עוד אין תשתית  למניעת הבעיות שנובעות מהתופעה הזו זו רעה חולה", קובע חרל"פ ולשאלה היכן המחוקק הישראלי הוא משיב בצער כי ככל הנראה יש צורך בעוד כמה תאונות כדי שמישהו יבין שצריך להביא לכנסת ישראל חקיקה מסודרת.

"צריך תרבות נהיגה, הוראות חוק, כללי שימוש בסיסיים כמו קסדה תאורה, ישיבה מתאימה וכו'. משטרת ישראל לא עושה שום דבר בעניין הזה".

לפי שעה להתראותיו והתרעותיו של חרל"פ לא היה מי שיגיב מקרב הגורמים הרלוונטיים, אך בינתיים אנשים ממשיכים לרכוש אופניים חשמליות כמתנות לבר מצווה, הוא מעיר...