לסייע להם להגדיר את עצמם. תלמידי ישיבה
לסייע להם להגדיר את עצמם. תלמידי ישיבהישיבת כפר הרא"ה

ימי הפורים האלה מבשרים גם את תאריך היעד לקבלת החלטה בנוגע ללימודים בישיבה, לאחר סיום כיתה י"ב. זכינו, וכדברי השיר יש לנו כיום לא רק "ישיבות בכל מקום", אלא גם מכינות, הסדר, שסדר, שילוב, גבוהות, רוחניות, למדניות וכו'. הריבוי המבורך יוצר קושי גדול אצל השמיניסט, שעומד מול היצע אדיר מבלי יכולת נפשית לקבל החלטה מושכלת.

לא אשכח כמחנך, כיצד הגיע לבית ספרנו אחד מגדולי רבני הציונות הדתית כדי להעביר שיחה לתלמידי השמינית. למרות שמדובר היה בתלמיד חכם עצום, מרבית התלמידים נרדמו בשיחתו, ואף תלמיד לא בחר ללכת לישיבתו. יום אחר כך הגיע רב צעיר בן 31, שרבים מתלמידיי בחרו ללכת לישיבתו. הם עשו זאת לא בגלל תורתו, שכלל לא באה לידי ביטוי, אלא בגלל ניסיונו הצבאי וההיתקלות עם מחבלים בלבנון שבה נכח.

התחרות העזה שיש כיום בין הישיבות מביאה לשיווק אגרסיבי, שמתאפיין לעתים בגימיקים ובהתמקדות בטפל. תהליך הבחירה מאוד מבלבל, ותלמידי כיתות י"ב אינם מודעים לריבוי הישיבות ולהבחנה האמיתית ביניהן. רבים מגיעים לישיבות שאינן מתאימות להם, או שאינם מודעים כלל לישיבות שיכולות לתת להם מענה רוחני לאורך זמן. במקרים רבים התחרות הקשה אינה סביב ערכים והשקפות עולם, אלא על אמצעים שיווקיים שמותאמים לנפשם של ילדים בני שמונה עשרה.

ההשלכות הנגזרות מכל אלה מביאות בראש ובראשונה לפגיעה בעולם התורה. ישיבה מצוינת שאינה מעסיקה ר"מ מגניב לגיוס תלמידים או אפילו יחצ"ן, עלולה למצוא את עצמה נסגרת. בחישוב כלכלי הישרדותי, ייתכן שאותו איש שיווק יבוא על חשבון העסקת ר"מ תלמיד חכם שמתאים דווקא לשיעורים הגבוהים. יתרה מכך, תלמידים בוחרים בישיבות שאינן מתאימות לאופי אישיותם המתפתחת. הדבר יוצר תסכול רב ובמקרים קיצונים מוביל לעזיבתם את הדת.

בעיות אלה מציבות בפנינו, כהורים וכמחנכים, אתגר גדול בנתינת כלים לקבלת החלטה מודעת. עלינו לזהות יחד עם ילדינו את הקריטריונים החשובים להם בקבלת ההחלטה. קריטריון כמו חיבור רוחני חייב לקבל משקל גדול יותר מאשר רמת החדרים או מגוון הסלטים בארוחת הצהריים. אחר כך יש לבחון את הישיבות הרלוונטיות בהתאם לקריטריונים אלה.

דרך זו תעזור לתלמידים להבחין מה בדיוק חשוב להם בלימוד, איזו תפיסה רוחנית מדברת אליהם והיכן יוכלו לעלות בסולם התורה, ולא ח"ו להתבטל. הישיבה הלמדנית הכי יוקרתית כנראה לא תתאים לנער עם נפש חסידית, ולהפך. על כן, יש לעזור לנער להגדיר את עצמו עד כמה שניתן, ולשים לב להבדלים שבין הישיבות.

לא נכון לזרוק את השבו"שים לשחות לבד בים התורה ולהחליט בעצמם על איזה גל הם רוצים לרכוב. עלינו לעזור להם ביצירת מודעות להבדלים בין הגלים השונים. מי שיבחר את הגל המתאים לו, כבר יהיה על הגל. 

הכותב הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה