הרס בגבעת אסף
הרס בגבעת אסףצילום: אביעד אבן-חן

שלושה מבנים, הנמצאים על אחת החלקות המרכיבות את הישוב גבעת אסף שבבנימין, פונו הבוקר בהסכמה, זאת בעקבות פסיקת בג"ץ בחודש דצמבר האחרון.

בעקבות הפינוי נחסם הכביש המחבר בין גבעת אסף לישוב בית אל למשך כשעה, וכעת הוא נפתח מחדש לתנועת כלי רכב.

 "אנו מוחים על מעשה העוול הנורא, של הרס בתי שלושת המשפחות המייסדות של גבעת אסף", אמרו הבוקר תושבי גבעת אסף.

לדבריהם, "הבתים בהם התגוררו 28 נפשות נהרסו ע"י המנהל וכוחות הביטחון באיצטלה משפטית של 'קרקעות פרטיות', כאשר למעשה מדובר בקרקעות מדינה שנגזלו ע"י השלטון הירדני בשנות השישים, אשר לא היתה לו זכות קניינית בארץ לפי דיני התורה ולהבדיל גם לפי המשפט הבינלאומי".

עוד ציינו כי "מעשה ההרס חמור שבעתיים מאחר והקרקע נרכשה לפנים משורת הדין מאותם ערבים הרשומים בטאבו הירדני, ומערכת המשפט של מדינת ישראל לא איפשרה למתיישבים לרשום את הקרקע על שמם. אנו קוראים לממשלת ישראל לתקן דרכיה, ולהשתמש בפתרונות המשפטיים המצויים בידה, כדוגמת חוק ההסדרה, על מנת לעצור את רכבת ההרס הדוהרת אל עמונה, עפרה, מצפה כרמים ומאות בתים נוספים במרכז בנימין".

נזכיר, כי שופטי בג"ץ נתנו בחודש דצמבר האחרון פסק דין סופי בעתירה אותה הגישה תנועת "שלום עכשיו", ובו הורו למדינה לפנות את שלושת המבנים, זאת לאחר שהמדינה הציגה בדיון עמדה לפיה יש בעיית אמינות במסמכי הרכישה של אותה חלקה שעליה נבנו המבנים.

מנגד קבעו השופטים, כי יתר המבנים, הבנויים על חלקות שלגביהן ניתן אישור על סיום הליכי הרכישה, לא יפונו, וזאת למרות טענות עורכי הדין מטעם "שלום עכשיו" לפיהם הרכישה זויפה.

השופטים קבעו, כי טענות אודות תקפותה של הרכישה צריכות להתברר בבית המשפט המתאים, ולא בבג"ץ שאיננו הערכאה המתאימה לצורך כך.

השופטים סירבו להורות למדינה לפנות גם את יתר המאחזים הכלולים בעתירה, כדוגמת מעלה רחבעם, גבעת הרואה ועוד. עם זאת, השופטים הורו על הריסת הדרך הנוכחית לגבעת הרואה, אשר עוברת על אדמות פרטיות.