הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, הנחה את צוות המשרד לשירותי דת להפיץ את תזכיר הצעת חוק ממשלתית שירותי קבורה (קבורה יהודית) התשע"ה-2015.

תזכיר החוק, שאת ניסוחו יזם והוביל הרב בן דהן, נועד למנוע תופעות בעייתיות שצפו ועלו בשנים האחרונות בתחום הקבורה במדינת ישראל. מדובר בשורה של תופעות פסולות כדוגמת ניצול מצוקתן של משפחות נפטרים על ידי גביית כספים ותשלומים שלא כדין בגין חלקת הקבר ובגין הקבורה; אי סדרים בניהול בתי העלמין, קבורה על גבי שבילים וחוסר טיפוח של בתי עלמין מסוימים; ניהול כספי לא תקין של גופי הקבורה, ובפרט בכל הנוגע לכספים המתקבלים בגין רכישת חלקות קבר בחיים.

תזכיר החוק, המסדיר בפעם הראשונה באופן מקיף את נושא הקבורה היהודית בישראל, נותן מענה לבעיות ומעניק כלי אכיפה למשרד לשירותי הדת האמון על הנושא. החוק מסדיר באופן ברור ושקוף את התעריפים שישולמו בגין מכירת חלקות קבר בחיים, וכן הוא מסדיר לראשונה את התעריפים שישולמו בגין חלקות קבר חריגות (חלקות עדיפות המהוות עד 10 אחוזים מחלקות הקבר בבית העלמין) וחלקות קבר בבתי עלמין סגורים.

בנוסף לכך, ולאור התופעה ההולכת וגוברת של רכישת חלקות קבר על ידי יהודים שאינם תושבי או ישראל אזרחיה, בתמורה לתשלום סכומים גבוהים במיוחד ושעה שמקומות הקבורה לאזרחי המדינה מוגבלים, קובע החוק המוצע הגבלות על שיעור חלקות הקבר שבהן ניתן יהיה לטמון מי שאינם אזרחי או המדינה תושביה וכן תקרות לתשלומים שישלמו גורמים אלו בגין חלקות קבר.

בנוסף לכך נקבעו כללים המסדירים מתן שירותי קבורה, לפיהם שירותי קבורה מכל מין וסוג יינתנו רק על ידי בעל רישיון למתן שירותי קבורה שהעניק המשרד, שזה לו עיסוקו היחיד. מתן שירותי קבורה שלא מכוח רישיון כאמור, לרבות מכירת חלקות קבר במחירים מופקעים על ידי ספסרים למיניהם, יהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר שנה אחת. לצד המועצות הדתיות והרשויות המקומיות, לא תותר פעילות גופי קבורה כלכליים. כל גופי הקבורה יפעלו במסגרת עמותות או חברות לתועלת הציבור.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, בירך על פרסום התזכיר ואמר: "חוק זה מהווה בשורה  צרכנית, חברתית ומוסרית לציבור בישראל, אשר בא במגע עם גופי הקבורה השונים בשעה הקשה ביותר. החוק הוא אמירה חדה וברורה שמדינת ישראל לא תסבול ניצול סבל של אזרחיה לשם עשיית רווח".

עם פרסום תזכיר החוק הוא נכנס למסלול החקיקה הממשלתית, וצפוי להמשיך ולהתקדם בו גם לאחר הקמת הממשלה הבאה.