סמל המוסריות. בנט
סמל המוסריות. בנטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

28 ימים של משא ומתן קואליציוני הניבו הרבה אופציות לסגירת הסכמים עם המפלגות, אבל גם לסוף השבוע הזה מגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כשאף מפלגה עדיין לא חתמה באופן רשמי על הצטרפות לממשלתו.

השבוע קיבל ראש הממשלה מנשיא המדינה ארכה של 14 ימים כדי לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה. בשבוע וחצי שנותרו לו הוא יצטרך לרצות את כל מרכיבי הקואליציה החדשה, ולהציג ממשלה.

הבעיה המרכזית של ראש הממשלה כעת היא מול מפלגת הבית היהודי. השבוע נועדו ראש הממשלה ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, אבל בבית היהודי שבים ומותחים ביקורת על הליכוד, וטוענים כי אין יחס רציני אליהם במסגרת המשא ומתן.

מנכ"ל מפלגת הבית היהודי, ניר אורבך, אמר בריאיון ברדיו גלי ישראל כי "הכדור במגרש של ראש הממשלה". לדבריו, "בלעדינו אין ממשלת ימין. אנחנו לא ניכנס בכל מחיר לממשלה". הוא איים גם כי "אם לא נקבל את מה שאנחנו חושבים, גם מבחינת המהות לקווי היסוד של הממשלה וגם מבחינת התיקים שראויים, אז הליכה לאופוזיציה היא בהחלט אופציה".

דברים ברוח דומה נשמעו בימים האחרונים גם מחברי המפלגה, ובנט עצמו אף נועד עם נציגים של המפלגה ברשויות המקומיות, ששלחו לו מכתב ודרשו ממנו להתעקש על קבלת תיקי החוץ, החינוך והדתות.

על תיק החוץ כלל לא מדברים בליכוד, וההצעה האחרונה שהונחה לפתחה של המפלגה כוללת תפקידי שרים לנפתלי בנט, שיקבל את תיק הכלכלה וכנראה גם את המשרד לעניינים אסטרטגיים, לאורי אריאל, שיקבל את משרד החקלאות כולל החטיבה להתיישבות, ואת המשרד לאזרחים ותיקים לאיילת שקד.

בשל המחלוקת בין ש"ס לבית היהודי סביב תיק הדתות, הועלו מספר הצעות פשרה. אחת מהן מציעה שתחת השר של ש"ס ימונה מנכ"ל משרד מטעם הציונות הדתית, והשנייה, שנראית ריאלית יותר, היא השארתו של סגן השר הרב אלי בן דהן במשרד לשירותי דת, ומתן סמכויות מסוימות מתוך המשרד לש"ס.

אלקין: בנט קיבל הצעות נדיבות

ח"כ זאב אלקין, מראשי צוות המשא ומתן של הליכוד, מבהיר שהמחלוקת עם הבית היהודי מלובנת בחדרי המשא ומתן, ומציין שהוא מתקשה להבין את ההתנהלות של המפלגה. "אני חושב שיש דרך ניהול משא ומתן, והיא לא עוברת דרך ציוצים ופייסבוק וחברי מרכז", הוא אומר.

לטענה כי ראש הממשלה אינו מתייחס ברצינות לבנט, עונה אלקין כי "נפתלי בנט לא פגש את ראש הממשלה פחות ממשה כחלון או מאחרים".

הוא גם רומז שלפתחה של המפלגה הונחו הצעות נדיבות: "אני יכול לומר שנציגי הבית היהודי מדברים בחדרים סגורים באופן קבוע עם נציגי הליכוד. בנט קיבל מספר הצעות מאוד נדיבות, שכל מפלגה אחרת עם שמונה מנדטים הייתה לוקחת".

בעיה נוספת היא עם מפלגת כולנו, שכבר כמעט נכנסה בממשלה. הליכוד והבית היהודי מבקשות להעביר שורה של חוקים שיקטינו את כוחו של בית המשפט העליון, הן בוועדה למינוי שופטים והן באפשרות לבטל חוקים שחוקקה הכנסת. כחלון מתנגד להצעות הללו, והשבוע הוא נועד פעמיים עם ראש הממשלה. בסביבת נתניהו רומזים ש"כולנו תהיה חלק מהממשלה, וגם בנושא הזה יהיו פשרות".

ח"כ אלקין אומר ש"הייתה התקדמות משמעותית בין הצוותים שלנו ושל כחלון, ואני מאמין שהדברים הולכים לכיוון טוב. יש רפורמות שאנחנו רוצים לקדם, ושר האוצר המיועד צריך לדעת מזה ולהביע את דעתו".

הגזרה השקטה ביותר יחסית היא מול המפלגות החרדיות. גורמים ביהדות התורה אומרים שהם כבר נמצאים בשלב ניסוח הטיוטות הסופי להסכם הקואליציוני, ולדבריהם "כעת מחכים שש"ס תהיה במצב דומה, כדי לחתום על ההסכמים". יהדות התורה תקבל על פי הסיכומים את תפקיד סגן שר הבריאות בלי שר מעליו, תפקיד של סגן שר במשרד החינוך ואת ראשות ועדת הכספים.

השבוע דווח כי עלולות להיות מחלוקות בענייני הגיוס והגיור שעליהם מתעקש יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן, אבל נראה שבסופו של דבר יעדיף נתניהו את עמדתה של יהדות התורה בסוגיות הללו. ח"כ מנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה אמר השבוע כי עד שאין חתימה מוסדרת, הכול ניתן לשינוי, אבל באותה נשימה הבהיר כי הוא מאמין שההסכם יהיה לרוחה של מפלגתו.

ממשלת אחדות לא על הפרק

בש"ס המצב שונה מעט בגלל המורכבות מול הבית היהודי בסוגיית תיק הדתות, ומול כחלון בסוגיית מינהל התכנון. ח"כ אלקין מסרב לומר אם מינהל התכנון יעבור לכחלון באופן סופי, אבל מקורביו של אריה דרעי יודעים לספר שהוא בודק את האפשרויות לקבל תיק בכיר אחר, במקום תיק הפנים המקוצץ. הליכוד כבר הציע לו את תיק התחבורה - הצעה שנדחתה, ולא מן הנמנע שבסופו של דבר ש"ס תקבל פיצוי בדמות תיק או סגנות שר נוספים, בשל הוויתורים בשתי הסוגיות הללו.

הנעלם הגדול הוא אביגדור ליברמן, שמקורביו יודעים לספר לנו שהוא ימשיך לכהן כשר החוץ, אבל בצוות המשא ומתן של הליכוד מבהירים שהדבר כלל אינו מובטח. אם ייכנס ליברמן לקואליציה הוא ידרוש גם את תפקיד שרת הקליטה בעבור ח"כ סופה לנדבר.

אופציית ממשלת האחדות כמעט ירדה השבוע מן הפרק באופן סופי. יושב ראש המחנה הציוני, יצחק הרצוג, שב ואמר כי מפלגתו תשרת את העם, ולא מתוך הקואליציה. "מספסלי האופוזיציה נחליף בעתיד את נתניהו, משום שמדיניותו תוביל בהכרח את המדינה להתנגשות בקיר".